Ni som är veterinärer eller på väg att bli se hit!

Sv: Ni som är veterinärer eller på väg att bli se hit!

är de bättre att gå naturvetenskapligt basår istället för komvux?

okej.. engelskan.. ja det måste ja då verkligen :rofl: usch de är pinsamt så dålig ja är just på de ämnet... lär ja mig inte de så kan ja ju omöjligt förstå va som står i böckerna:smirk:

tack för dina goda råd dom skall ja komma ihåg ;)

Jag ska bli veterinär. Någon gång. Jag går ut gymnasiet i vår med betyg runt 18.5-19.0 vilket är ju alltför dåligt för att söka in i Sverige.

Ett basår kan man läsa antingen på komvux eller högskola/universitet men jag tror (ialfl runt där jag bor) behöver man ha upp till Matte C för att läsa basår på universitetet och på komvux matte B.

Jag är ruskigt dålig på engelska och ska även försöka läsa A och B samtidigt som basåret hade jag tänkt. :idea:

I danmark behövs för övrigt detta för att söka in:
- Matte E
- Kemi A&B
- Fysik A
- Svenska A&B

Har för mig att om man läser på komvux så läggs de betygen till i gymnasiebetygen, och då ändras medelvärdet om (vilket inte gynnar mig direkt, då mitt snitt är hyfsat okej).
Om man läser på högskola (basåret) så läggs de betygen vid sidan om, och man får antingen ikke godkänt eller godkänt, inget annat, det blir bättre för mig iaf.

Rätta mig gärna om jag har fel, har inte riktigt 100 % koll på läget än, ska prata med syon på mammas skola på måndag och få det rätt.

Ja, så har jag också förstått. ;) Vågade dock inte skriva det då min syo aldrig hört talas om det. :cool: Men en annan syo sa det til mig förut om min syo har lovat att kolla upp det ordentligt, så jag kan återkomma med säker fakta när jag fått svar från henne. :)

Ja, så har jag också förstått. ;) Vågade dock inte skriva det då min syo aldrig hört talas om det. :cool: Men en annan syo sa det till mig förut om min syo har lovat att kolla upp det ordentligt, så jag kan återkomma med säker fakta när jag fått svar från henne. :)

Det är bara att kämpa på.
Ett tips är att ta hjälp av någon univesitetsstudent med matten om du har möjlighet till det.

Sen är det tyvärr så att matte innebär ett ständigt repeterande och tragglande.Man måste helt enkelt plugga.Man måste vara villig att lägga ner tid.

Jag anser mig inte vara ett mattesnille och klarade mig nätt och jämt genom gymnasiematten.

Men nu har jag klarat av alla mattekurser på Civilingenjörsprogrammet med idel 5or så visst går det.........bara man lägger ner tillräckligt med tid och inte bara dagen innan prov.

Vi hade all litteratur på engelska och det var lite jobbigt första terminen,men nu tänker jag inte på det när jag öppnar en gammal kursbok för det blir så naturligt.

Lycka till!

läser du naturämnena på komvux och du får annat betyg än mvg så sänker du medlet. det krävs alltså mvg på komvux för att ha kvar ditt 20,0 i slutbetyg

läser du naturbasår på universitetet får du bara ett intyg på att du läst dessa kurser. de sänker alltså inte slutbetyget utan blir ett betyg för sig själv. men det är riktigt riktigt tufft! tre års gymnasie läses på två terminer

Fast naturbasåret är väl bara matte, fysik, kemi och biologi. Läser man det på gymnasiet är det ju även svenska, eneglska, samhällskunskap mm mm, alltså om man läser naturlinjen.

Är det någon skillnad på svårheten om man läser på universitet eller komvux?

jo visserligen men det är stora tunga ämnen! tempot är stor skillnad. vi körde ett kapitel på samtliga ämnen så det gällde att hänga med!

det är mycket tuffare på basåret än på komvux. det är en helt annan takt och på komvux slipper du tenta av en hel kurs direkt!

Så om man läser basåret på universitetet så har man föst tenta när man läst klart hela kursen och har då på allt? (Hänger jag med nu :angel: )

i sverige räknas inte ev praktik/anställning hos veterinär till intagningen som det ser ut nu. tyvärr!

ja precis. du läser ex hela fysik a kursen (hela boken) sen får du ett stort prov på hela allithopa!

sa jag också efter att ha kuggat på fysiken 3 gånger! vi va inte bästa polare direkt! :rofl:

En till lite possetiv människa..jag går andra året i gymnasiet och vill bli veterinär..men visst jag har tufft för naturämnena i allmänhet men jag tänker fan inte låta de hindra..finns alltid sätt att klara de om man bara vill.. jag har gett upp tanken på att få MVG i allt i gymnasiet men ser man till att klara alla kursen som behövs (inte de enklaste de heller som säkert fler än jag märkt.Fys och Kem.??)
Sen e de bara o göra högskoleprovet..jag börjar göra de för första gången nu till våren och kommer fortsätta göra de tills de går bra eller min arbetslivserfarenhet räknas in tillräkligt mkt;)

Sen så hade jag nog tänkt läsa utomlands efter att ha jobbat en liten stund imellan..

Men ALLT går! gäller bara att ge sig fan på de..

:D är du duktig på engelska och så eller? Men ja e ändå så jäkla orolig för ja menar tänk om man ev skulle ha den turen att komma in på endast högskoleprovet... och sen kanske man inte ens kan hänga med ordentligt på lektionerna för att man är kass på både engelska och matte?:( För ja menar de finns väl knappast sånt system som de fanns i gymnaset som te x att dom har en liten mindre grupp för dom som är extra "tröga" på t ex matte..:crazy:

Som det ser ut just nu kommer du troligen inte få läsa upp betygen på komvux, endast läsa in nya kurser(om ens det?). Moderaterna vill ju ha bort det för att det tar mkt resurser samt att det ska bli lättare att komma in på högskolan direkt efter gymnasiet(istället förr att tvingas läsa om). Dock innebär det att man måste ha mvg i allt på en gång.

Men poängsystemet å intagningssystemet görs ju om också. Jag beskrev just detta i annan tråd om samma ämne.

fast det där är redan sant i många kommuner.

i tex göteborgs kommun var det LÄNGESEN man fick läsa upp betyg.

det var många år sedan man ens fick läsa en kurs för att man ville, hade man ett slutbetyg så får man bara läsa kurser som behövs för att bli behörig till en högre utbildning.

Liknande trådar

Övr. Barn Satt och diskuterade det just, då många genom åren har kommit att kalla mig för just det. Men vad är egentligen särbegåvning? Hur ska...
2
Svar
26
· Visningar
3 348
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 460
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24