Ni som är veterinärer eller på väg att bli se hit!

Sv: Ni som är veterinärer eller på väg att bli se hit!

Ännu en emigrerad veterinärstudent här :D
Jag tycker inte att den matte som är på utbildningen har varit det minsta svår, men jag har å andra sidan väldigt lätt för matte. Har du problem med matte A blir det kämpigare, men absolut ingen omöjlighet, att klara sig. Fysiken är rätt simpel, i princip repetition av gymnasie-fysiken. Jag är inte heller en hejjare på engelska, men har inte haft några som helst problem med den engelska litteraturen -man kommer snabbt in i det. Engelskan blir det minsta problemet när man även ska lära sig latin och, som i mitt fall, danska ;)

du ska ha mvg i ALLT för att ha chans att komma in. Du måste även ha läst matte, biologi, kemi och fysik för att vara behörig.

sen kan jag ju tillägga att stora delar av utbildningen är på engelska!

Där är mina chanser körda :(

Jag pratade med min syo på komvux i tisdags och han sa att erbjudandet om att läsa ett ämne för att få högre betyg antagligen kommer att gälla fram tills 2010, sedan skulle ärendet prövas igen eller något liknande. Så om man ska tro honom har man tre år på sig.

Han sa även att det alltid är det högsta betyget som räknas, alltså om man har fått ett VG i Matte A och sedan läser det på komvux i hopp om att få ett MVG, men får ett G, så är det det högsta poängen som gäller. (men eftersom vi har fått olika bud här så är det nog bäst att dubbelkolla det)

Han tyckte även att alla som var lite osäkra på sitt snittbetyg borde skriva högskoleprovet, flera gånger, tills man blir nöjd.

Efter nästa termin så ska jag skriva provet, men jag ska försöka att inte ha några som helst krav på mig, utan bara se det som en testkörning.

Och som sagt, ta vara av tiden på gymnasiet, ta tag i era studier nu!
Jag ångrar mitt val att hoppa av gymnasiet varje dag, det var nog det dummaste jag någonsin har gjort...

Och glöm inte att lärarna har betalt för att svara på frågor, och studietek och liknande är väldigt underskattade!
Jag har alltid trott att jag har varit jättedålig på matte. Sen började jag gymnasiet och fick en underbar lärare och låg plötsligt först i klassen! Jag var lite chockad och tänkte på varför jag hade trott att jag inte kunde. Jag kom fram till att jag aldrig haft någon bra lärare, vi hade alltid olika vikarier i matte, som hellre läste tidningen, vek pappersflygplan och spelade gitarr, än lärde oss matte. Tyvärr hänger väldigt mycket på läraren man blir "tilldelad", men var inte rädda för att säga ifrån och se er om efter andra möjligheten, studiecirklar och dylikt...

Oj, nu blev det långt :crazy:

Jag pratade med min syo på komvux i tisdags och han sa att erbjudandet om att läsa ett ämne för att få högre betyg antagligen kommer att gälla fram tills 2010, sedan skulle ärendet prövas igen eller något liknande. Så om man ska tro honom har man tre år på sig.

Han sa även att det alltid är det högsta betyget som räknas, alltså om man har fått ett VG i Matte A och sedan läser det på komvux i hopp om att få ett MVG, men får ett G, så är det det högsta poängen som gäller. (men eftersom vi har fått olika bud här så är det nog bäst att dubbelkolla det)

Det första stämmer inte i alla kommuner, i gbg kommun tex var det flera år sedan man kunde läsa upp sina betyg- där kunde man bara läsa på komvux om man behövde kursen för behörighet till högre utbildning eller saknade slutbetyg.

det andra stämmer dock, jag har tex läst maC två gånger, en med VG och en med IG (värdelös lärare) men jag har ändå VG i maC!

hejsan
en liten tanke bara hade ett samtal med min vet om en tjej som han hade med sig på sina turer tänkte höra hur det gick för henne hon skulle läsa till vet å på lediga dagar var hon med för att lära sig. Vet skröt över henne att hon var jätte duktig men hom kom inte in å fick läsa till vet betygen räkte inte Nu läser hon till läkare där kom hon in med samma betyg
mvh Tail

Jag är så avis på er som läser vet. linjen.
Det har alltid varit min dröm att bli veterinär. Dock så kommer jag aldrig till att få det dröm yrket, jag är helt enkelt inte smart nog.
Fast trots allt så läste jag in de flesta NV ämnen på komvux på ett år (gick natur bruk på gymn.) och sökte trots allt faktiskt till Danmark. Komm inte in, kanske tur det för jag tror inte att jag hade klarat av det.
På komvux kämpade jag mig igenom för att klara matten och fysik samt kemien. Matten kanske man hade kunnat traggla sig bättre på, men kemi och fysik är rena grekiskan....

Så jag är så avis med de som har bra läshuvud och är klippska. Ni som kämpar med att komma in på vet. linjen kämpa på! En dag så kanske ni är utbildade veterinärer.
Till er som redan utbildas till veterinärer, fortsätt kämpa på med er tuffa men spännande utbildning!

(en som med gillar att läs dena tråden!)

och även kl

Jag kan berätta att allt går bara man vill! (och har över minimum 14.9 ;))

Jag kom in på vet. i kph med ett snitt på 14.92, hade arbetslivserfarenhet på en gård i 2 år och kom in på tredje gången jag sökte. Jag läste ett NV-basår för nga år sedan. Jag gick inte natur på gymn och är heller ingen "naturare" i huvudet så jag får kämpa hårt med dessa ämnen. På NV-basåret läste jag dessa ämnen och fick dessa betyg:

Biologi A och B (MVG i båda)
Matte C (G jag tyckte läraren var kass, tentade upp till VG i våras på egen hand)
Kemi A och B (VG i båda)
Fysik A och B (G i båda)

Det blir lättare att komma in ju fler gånger man söker eftersom de tar hänsyn till detta. (Dock har de ändrat om systemet till antagn. 2008 så nu vet jag inte vad som gäller)

Jag tycker biologi är hur kul som helst, kemi är ok, fysiken är dock det värst ämnet för mig. Dock tror jag det ska gå bra nu för jag har förstått vad det handlar om nu vilket jag inte gjorde när jag läste basåret. Jag hade stora problem med att arbeta med formler vilket började lossna i slutet på B-kursen. Jag vet att jag hade svårt med detta eftersom jag har sett gamla anteckningar jag gjort, där har det synts väldigt tydligt att jag inte hajjat hur jag ska arbeta med enheter och formler i allmänhet vilket jag nu tycker är hur lätt som helst! :p Kommer man bara på hur det fungerar så lossnar allt, så trots mina G i fysik tror jag detta ska gå bra :)

Det är som många säger, det tar sin tid att förstå hur man räknar fysik, man kan inte plugga sig till det och skynda på det utan det tar den tid det tar innan man får in det rätta tänket. För vissa går det snabbt, för andra tar det längre tid.

I gymnasiet hade jag inte en tanke på att ens läsa vidare så jag tog det hur lugnt som helst. Satte MVG i de ämnen jag tyckte var kul, VG i de som var mindre kul och G i de ämnen jag tyckte var trista! Som tur var är mitt snitt PRECIS över gränsen till att få söka in, det är rätt otroligt haha ;)

Matte har jag alltid hatat, jag är verkligen ingen matematiker. I matte A har jag G, i matte B fick jag först IG (första och enda ämnet :eek: ) eftersom jag inte pluggade :p När jag insåg att jag skulle få gå ut med ett IG i slutbetyget så tentade jag om matte B till G innan jag tog studenten. Jag lovade mig själv att aldrig mer plugga matte eftersom jag hatade det så.

Efter nga års resande och jobbande insåg jag att det var dags att göra ngt "vettigt" ;) Siktet ställdes in på veterinär vilket kändes i det närmsta hopplöst att lyckas med. Jag visste att jag inte skulle orka tenta upp alla betyg till MVG men tänkte ändå fräscha upp kunskaperna litegrann så jag tentade upp matte B på egen hand till VG. Saker föll på plats som jag inte fattade förr. Försökte läsa matte C på egen hand men lyckades inte. Började på NV-basår och fick G i matte C, dock tentade jag den kursen senare till VG eftersom jag tyckte jag fick ett orättvist betyg. Summa summarum har jag tentat matte B och C tre gånger innan jag lyckades med mina VG, det kunde jag aldrig tro när jag gick i gymn och bara hatade matte och satt o kastade papperstussar på lektionerna :D

I Danmark tar de ju inte hänsyn till att man tentar upp i efterhand, men jag har hela tiden inbillat mig att det ser bättre ut om man gör det än om man inte gör det. Visst, jag sökte in via kvot 2 men naturligtvis kollar de ju på mina betyg, hur många ggr jag sökt in och på mina ansträngningar och ambitionsnivå som helhet också.

Min erfarenhet hittills (har precis börjat första året) är att det är ju en del beräkningar i fysik och kemi, men det är ju inga rena matematiska problem och det tror jag inte heller man stöter på. Dock behöver man matten i grunden för att kunna räkna kemi och fysik, kunna behärska formler och lite av varje.

Matte D har jag inte läst och jag hoppas inte det blir en för stor käftsmäll av att inte ha den. En kompis som läser 3:e året säger att hon bara märkt av D-matte-nivå någon gång, jag hoppas inte det blir mer! Dock krävdes den inte för att söka in så då ska man ju kunna klara av utbildningen utan den, det handlar bara om viljan som vanligt. Vad jag förstår behövde man inte Fysik B heller, jag förstår inte hur man skulle klara av fysiken utan fysik B!!! Jag hade garanterat inte gjort det! All fysik jag läste innan jag kom hit har ju hjälpt mig att börja förstå vad det handlar om, så hade jag inte haft B-kursen hade jag nog vart körd här idag. Men det är ju så olika hur lätt eller svårt man har det.

Det enda negativa som jag upplever är skolans upplägg (har skrivit om detta i annan tråd)

Sen har jag en tanke, vetutbildningen kommer säkert förlängas allt eftersom åren går. Vi lär oss allt idag, de som examinerades för 10 år sedan har naturligtvis inte läst allt det vi ska läsa om t.ex. toxikologin eftersom det har kommit nya forskningsresultat och upptäckter sedan dess. De säger typ "oj, det där läset inte vi men det har vi lärt oss efter att vi blev färdiga, det är väldigt intressant". Naturligtvis måste man lära sig allt från scratch och fram till dags datos utveckling för att vara "med". Men om 10-20 år kommer vi ha kommit ännu längre inom medicinen så hur mycket blir det inte att läsa då? Man kan ju inte ta bort biten i "början" eftersom den är grundläggande för vidare förståelse, inte heller kan man ta bort någon del i mitten av medicinens utveckling, inte heller den sista och nyaste biten.

Förstår ni vad jag menar? På 80 och 90-talen gjorde vi ju så mycket upptäckter och det kommer bara fortsätta. Det skulle inte förvåna mig om vet.utb. kommer bli 7-8 år lång efter ett tag, det finns ju ingen annan möjlighet? En veterinär ska kunna allt, det är iaf allmänhetens uppfattning. Annars får man kanske utbilda olika typer av veterinärer som enbart läser ett visst koncentrerat lite mindre område av det stora hela, ja inte vet jag ;) Bara lite funderingar.

Slutligen så måste jag vara ett levande bevis på att allt går bara man vill, jag är verkligen inget mattegeni men har kämpat och lyckats ta mig dit jag är idag, sen är det bara att kämpa vidare. Jag har "bara" kommit in på skolan hittills, precis börjat, så om eller när jag har tagit mig igenom allt återstår att se. Jag tog mig till att börja med över det första berget, nu återstår resten.

(Har man svårt för engelskan är det samma sak där, bara att kämpa på! Språkbiten är inga problem för mig så det är skönt det. Man kommer in i det allt eftersom.)

Så att vilja bli veterinär behöver inte alls vara en omöjlighet bara för att man inte har 20.0 i betyg och inte är klipsk på matte och fysik, det finns många som klarat sig igenom utbildningen utan dessa talanger och bara kämpat. Jag tror också det är bra att det blir lite mer blandat folk med olika erfarenheter och inte bara läshuvuden, lite av varje makes the world a better place :)

Senast ändrad av en moderator:

KL Om man jobbar som kliniker använder man oftast ingen avancerad matte. Däremot är det väldigt viktigt att man kan räkna, helst utan miniräknare.
PL

Naturligtvis, men det är ju mer fundamentalt tycker jag.

kl

Jag ville bara tillägga/bekräfta ngt som andra redan skrivit. Det är nog ofta så att om man tar ett break från skola (och matte om man har svårt för det) så upplever man det nog som lättare och mer logiskt sedan när man tar tag i det igen. Det gjorde iaf jag efter att jag vart ute o rest och jobbat i nga år. Jag såg på matten med helt andra ögon, kändes som jag hade en mer obejktiv syn och kunde förstå helheten och inte bara snöa in mig på små områden som jag gjort förr. Då visste jag varför jag skulle göra det och var motiverad. På min sista tenta i matte C var jag bara nga ynka poäng från MVG, så allt kan verkligen ta sig en stor vändning i livet. Att man är dålig på ngt när man är yngre kan ofta härledas till ett obefintligt intresse för saken i fråga.

Sen är vet.utbildningen ingen dans på rosor, klarar man att komma in på den och att ta sig igenom den så anser jag att man uppfyller de kriterier som en veterinär ska göra, oavsett om man hade G eller MVG i en mattekurs på gymn.

Jag läser i danmark, och är väldigt nöjd med det. Jag är inget mattesnille, men har lyckats gneta ihop betygen ändå. Men ja, det är en hel del matte på utbildningen, dock mer insatt i ett sammanhang. Mycket fysik och kemiuträkningar. Men man måste bara vänja sig och pränta i det i huvudet, få det att bli en rutin. Det går om man kämpar.. se på mig...som bara läste ma A på gymnasiet, och tidigare kräktes av synen av en ekvation...

Åå vilken bra tråd! Exakt vad jag behövde just nu. Tack till alla som gett mig hopp och tips också. Min syo visste verkligen inget om hur man kan göra för att bli vet. Hennes uttalande var: inte mvg i allt = inte veterinär.
Jag blir så frustrerad av att det inte finns någonstans (förutom t ex den här tråden) att vända sig för att få reda på vilka alternativ som finns! Jag har ett snitt på 18-19 någonstans men jag vill bli veterinär och vill man något tillräckligt gärna så är man villig att jobba för det och i de allra flesta fall tror jag att man hittar en lösning! Till våren försöker jag att läsa ma D (som jag fick ig i tre gånger om, både på nationella provet och ig-prövningen) :angel: och fy B som jag inte orkade med att läsa i gymnasiet eftersom jag i princip avskyr fysik och vår lärare var helt hopplös...
Så jag har inte världens bästa förutsättningar men jag har viljan och då tror jag att det går. Bara så jobbigt med alla återvändsgränder som möter en från alla håll... Och det idiotiska systemet med kvotering och lottning för att komma in i Uppsala! :mad:
Hoppas de ändrar det där snart, så att vi som verkligen tycker om djur också har en chans och inte bara de där bright-skallarna med mvg i allt.

Själv har jag svårt för procent och sån där skit, men kommer det bara in lite x och y:n i matten så är det lätt... Kanske så för dig med!

Litteraturen är på engelska, men den mesta undervisningen sker på svenska. Matte eller fysik kan jag inte minnas att det förekom alls i utbildningen. Däremot mycket organisk kemi och biologi förstås.

Låt dig inte slås ner - kämpa på! Tar du dig väl in på utbildningen ska det mycket till för att inte ta sig igenom den. Och ja, man hinner ha häst också.

Dock är det så att det är högsta betyg som gäller vid intaget. Och höga högskolepoäng. På min tid räckte inte 1,9.

KL
Nu var det bra många år sen jag läste. Men för att kunna jobba säkert måste man vara helt säker på enklare huvudräkning.

Man måste kunna läsa engelska någorlunda, facktermerna lär man sig efterhand.
PL

Procent kontra mg/ml får ju inte vara för svårt om man skall jobba praktiskt.
PL 2 år teknisk fysik på chalmers:laugh:
Tänka fel kan vi dock alla göra, högre matematikutbildning eller ej.
PL

Jag är nog mest lat. Föredrar dock c=n/v när medikament ska blandas... Siffror sist, snurra bokstäver först. Och miniräknare är ju så små nuförtiden, de ryms i byxfickan! Kanske inte var så på din tid... :devil:

Liten trådkapning, ursäkta!

Jag funderar på att gå naturvetenskapligt basår nästa år, eftersom jag gärna vill komma in på veterinär-utbildningen i Köpenhamn senare. Vads är egentlgien behörigheten för att komma in på vet.utb., alltså, förutom upp till matte D, vad krävs?

Är det någon här inne som gått naturvetenskapligt basår? Hur tufft är det egentligen?

Tacksam för svar!

Jag har läst tekniskt basår (matte, kemi o fysik) på högskolan.
Är man beredd på att det är intensivt så tror jag de flesta klarar det. Jag var ju betydligt mognare då jag läste basåret än när jag gick gymnasiet. Nu hade jag ju valt själv att verkligen satsa ett år på dessa tre ämnen. Vi var några i klassen som pluggade ihop och hjälptes åt och det gick vägen. Sen har man ju alltid lärare att fråga. Du måste ha ett intresse att läsa dessa ämnen- annars kan det bli svårt. Jag var väl en typisk medelmåtta och fick G i alla ämnen. Många elever hoppade av rätt snabbt, men de trodde väl att det skulle vara en dans på rosor och att det gick att slappa.
Efter basåret läste jag till kemiingenjör.
Tycker absolut att man ska satsa att läsa om man verkligen vill något. Se på mig- jag var ingen stjärna i skolan men det gick bra till slut ändå! :)

Engelskan ska man nog inte vara så orolig för. Oftast är väl föreläsningarna på svenska, om det inte finns utbytesstudenter i klassen. Mycket litteratur är på engelska, men det är ju ingen som begär att du ska streckläsa boken på 1000 sidor. Går man på alla föreläsningar så har man nytta av sina anteckningar. Man ska aldrig vara rädd för att fråga andra i klassen eller sin lärare.

Jag har läst allt som ni har skrivit och tycker att det låter lite svårt men det är nog inte konstigt jag går bara i 8:an fast jag tänker redan på vilken linje jag ska gå men vilket gymnasium kan jag gå för jag vill bli vetriner.
Men jag har svårt med Engelska och stavning fast jag kämpar på för jag vil och jag ska bli vetriner.
Fast vilket gymnasuim som sagt jag bor utanför Falun så vet ni något?:confused:

Jag har läst allt som ni har skrivit och tycker att det låter lite svårt men det är nog inte konstigt jag går bara i 8:an fast jag tänker redan på vilken linje jag ska gå men vilket gymnasium kan jag gå för jag vill bli vetriner.
Men jag har svårt med Engelska och stavning fast jag kämpar på för jag vil och jag ska bli vetriner.
Fast vilket gymnasuim som sagt jag bor utanför Falun så vet ni något?:confused:
Du ska se till att du går ett program där alla ämnen som krävs för att komma in på veterinärprogrammet finns med. Normalt är det Naturvetenskapliga programmet. Gå inte på luringarna med "djurinriktade förberedande" program. Vi tittade på såna med vår dotter (som går gymnasiet nu) Verkade jättebra med djurinriktning tyckte hon. Det visade sig dock att det skulle behövas ett extra års studier för att få behörighet till veterinär t ex. Andra roliga djurrelaterade yrken är djursjukvårdare, agronom, lantmästare, hippolog mfl, så stirra dig inte blind på veterinäryrket.

Liknande trådar

Övr. Barn Satt och diskuterade det just, då många genom åren har kommit att kalla mig för just det. Men vad är egentligen särbegåvning? Hur ska...
2
Svar
26
· Visningar
3 348
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 460
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24