Ni som är veterinärer eller på väg att bli se hit!

Sv: Ni som är veterinärer eller på väg att bli se hit!

va!? Så du menar att de är försent att läsa upp betygen?!:eek:

Så har man inte fixat bra betyg i gymnasiet är de alltså försent att läsa upp betygen sedan?

va!? Så du menar att de är försent att läsa upp betygen?!:eek:

Så har man inte fixat bra betyg i gymnasiet är de alltså försent att läsa upp betygen sedan?

Inget är bestämt än eftersom vi fick en ny regering men det är mycket möjligt att det blir så, ingen vet när...
Blir antagligen så att du kan bara läsa upp från IG och läsa nya ämnen...

men om man har hunnit påbörja innan den är fastslaget då?

dom kan aldrig kicka dig från kurser du blivit antagen till.

men är du säker på att du får läsa upp betygen i den kommunen du bor i? för som sagt så är det olika i olika kommuner.

Jo men då borde det vara lungt... Asså, jag borde inte svara på några frågor, läser själv på komvux och lär nog behöva göra det åtminstone 1 år till men inte ens SYO-konsulenterna vet hur det kommer att bli. För att vara på den säkra sidan kanske man borde läsa så fort som möjligt.
Såg förresten häromdan att HP ligger på 1,9 nu...

här kommer ett litet inlägg från en av de "berömda" vet. studenterna i danmark ;).

att du har svårt för engelska tror jag är relativt lätt ordnat om du tar ett år eller så i ett engelskspråkigt land efter gymnasiet. då kommer du garanterat in i det och kursböckerna gå som en dans (förutom att man inte fattar vad de handlar om såklart ;) ).

när det gäller matten är det nog mer tragglande som gäller. jag tyckte också att matte a var lite klurig, sedan kom jag in i det och resten av kurserna gick av bara farten. åtminstone för oss här nere så är det MYCKET matte första året. av de kurser vi läst så är till exempel fysiken, kemin, statistiken och genetiken nästan uteslutande om siffror och tal. inga avancerade uträkningar, men massa "mätte-tänk". så där är det bara att kämpa på och hitta flytet.

det är en TUFF utbildning, men otroligt rolig för det mesta. och framförallt spännande varenda dag!

lycka till!

Vill bara inflika ett par saker, då jag själv tänker försöka ta mig in på vet. utb. på kvl i köpenhamn.

*Matte som krävs är inte Ma D utan Ma C som lägst.
(Ma C, Fy A tror jag, Ke A, Bi B, (Fy B + Ke B ger pluspoäng)

*Intag finns i två kvoter, och man kan även komma in med sämre betyg (minst 14,8) + meriter i form av arbete med djur etc.

då kanske det är okej om jag rättar och tillägger lite i din info?

grundläggande krav är gymnasieutbildning, där man måste ha: ma c, fysik a och kemi b. betygen ska ligga på minst 6,0 enligt den nya danska skalan. den är jag inte så haj på, men efter lite eftersökningar så har jag funnit att det översätts till 14,9 på den svenska skalan.

har du ovanstående så är det möjligt att söka.

det finns som sagt två kvoter:
kvot 1 (50 % av platserna): endast betygen spelar in. idet är nte tillåtet med upplästa betyg dock.
kvot 2A och 2B (resterande 50%): grundläggande krav plus meriterande arbeten, utlandsuppehåll, utbildning och personligt brev. till exempel så ger arbete med produktionsdjur många poäng, medan hästjobb ger få. det ska dock göras ändringar i upptaget i kvot 2 under våren, exakt vad har de inte talat om ännu.

HT 2006 låg intaget i kvot 1 på ca 19,0 och vi är ungefär 45 % svenskar på min årgång. skulle gissa att de gör sitt allra bästa för att få en lägre procentandel på nästa års förstaårselever, haha.

skolans hemsida: www.kvl.dk
speciellt för svenskar: http://www.kvl.dk/upload/stu/optagelse/vetinfo/2007 veterinaerinformation, svenske studerende.pdf

Senast ändrad:

:) Ok, jag hade rört ihop det lite med grundläggande kraven, men på det stora hela stämde det ju. Hade bara för mig att ingen påpekat att det var lägra mattekrav i kph.

Kvoten var 14,8 sista antagningen, jag utgick från det.

Och ja, det ska bli kvotering för danska elever snart.

Men jag ger mig inte så lätt, ska fan ta mej komma in. :)

heja heja! det är bara att säga till om du vill ha hjälp/stöd/svar på frågor eller så!

Tack för stödet!

Jag MÅSTE komma in.

Vilket år går du?
Känner du Liselotte?

jag går första året! någon liselotte känner jag inte, men vi är ju 180 pers så det är lååångt ifrån alla man vet vad de heter :).

Ok. :)
Liselotte går... tredje året tror jag.

Du kom in på kvot 1 eller?

Det är så irriterande. Jag är sådant där ljushuvud som kan få MVG i allt om jag bara vill... hoppade dock av gymnasiet och läste upp på komvux sen. Ingen talade om för mig hur det ligger till med slutbetyg, och idioten jag plockade ut mitt slutbetyg innan jag fixat till allt jag velat... Så jag har ett slutbetyg på 15,3... :mad:

Med de ämnen jag läst till efter det och tentat upp hade jag haft ett slutbetyg på ca 18 eller 19... grrr

Tur att det finns kvot två. Är bara livrädd att de ska plocka bort det eller ändra det radikalt.
Har arbetat på tropikhus, är nog en av få som söker som har vana av att hantera krokodiler... haha
Arbetat med hästar på diverse ställen, och letar jobb på lantbruk.
Har också volontärsarbetat i Ecuador med vilda djur (jaguarer och alt möjligt, det var sååå coolt. *längtar tillbaka*)

Jag kommer säkert att ha problem att komma in på kvot två också, men jag har gett mig fan på det, och jag brukar klara det då.
Jag ska se till att de tycker att jag är helt oumbärlig på utbildningen! :D

precis, kvot 1 var det som gällde för mig.

ja, produktionsdjur är ett hett tips! och att lusläsa reglerna, hur lång tid man ska jobba på varje ställe för maximal poäng osv. tyvärr ger ju inte volontärarbete några poäng utan det måste vara avlönat. med reservation för att jag minns helt fel nu. men det ger ju bra intryck i det personliga brevet :)!

tror inte att de kan ändra så värst radikalt så här sent på terminen, eftersom tiden för ansökan snart går ut. de största förändringarna är nog redan gjorda, 50 % istället för 30 % från kvot 2 och sådär.

sedan har man ju chansen genom stand by-plats och avhopp och allt möjligt, det ska nog gå vägen! så länge man har drivkraften (och den verkar du ha!) så brkar resten lösa sig, på ett eller annat sätt.

Ja, problemet är att det är så svårt att få in en fot i den branschen... man måste kunna maskiner och sådant Tror att jag eventuellt ska försöka ordna en oavlönad lärlingsplats så att jag lät mig först, och sen söka jobb.

Jag har ingen N.B-utbildning nämligen... gick medie på gymnasiet för att bli fotograf... så det kan bli... visste nämligen inte att det gick att komma in i kph och hade gett upp vet.drömmen.

Och nej, jag vet att inte volontärsarbete ger poäng. Men det ser bra ut i brevet. Jag har inga poäng, de kommer att vara för gamla allihop när jag ansöker (förhoppningsvis våren 2008 om allt går som det ska, håller på med mina naturämnen just nu, ha läst in en komplett humanistisk utbildning, och läst lite socialantropologi när jag fick reda på kph;s antagningsregler och satsade om helt... men det skadar ju inte att h en dubbel gymnasiekompetens), men som sagt ser det bra ut att jag har vana av lite "farliga" djur och annorlunda djur.

Läser för övrigt danska, som nog kommer till pass, och har oxforddegree i engelska. :D

Och envis som en gris...

Om du vill får du gärna P.M;a mig och berätta mer om utbildningen, upplägget, innehållet, allt! :)
(Så slipper vi kapa tråden helt)

Men jag sitter ju och lusläser eran kapade tråd :D

Nää, men PMa inte, nu handlar ju tråden om er :D Älskar den :love:

har ju beslutsångest för om man verkligen ska satsa allt på vet. eller ta något annat (tråkigt :smirk: )
Går visseligen bara i åttan, men det gäller att börja i tid! ;) :)

haha, vad kul att tråden följs med spänning :D.

jag vet inte riktigt vad jag ska berätta om, men om ni kommer på en liten fråga så släng ut den och jag ska försöka svara så gott jag kan!

Börja i tid!
Jag kan inte nog betona hur ledsen jag är över mina genomkorkade moves i grundskola/gymnasie. Jag har alltid vetat att jag ville arbeta med djur, och då i förtur som veterinär.

Mamma har berättat att när jag var liten (ca 3-4) klippte jag upp mina nallar och gosedjur och "opererade" dem, och sydde ihop dem igen... (Lite morbid kanske... :crazy: ), jag smorde in allihopa med salvor och jox (urk, stackars mamma fick tvätta dem hela tiden) och lade förband och berättade för alla att jag skulle minsann bli veterinär.

Skolan gick åt pipan i högstadiet på grund av omständigheter i mitt liv just då, och jag gav upp, för jag såg intagspoängen på NV-linjen och veterinärprogrammet på SLU för den delen också. Läste medielinjen på gymnasiet. (Hoppade av för att det inte var rätt till syvende och sist). Stod med skitbetyg, fast jag är ett studie-äss, för att jag jag inte hade någon motivation till att göra något.
Gnetade med skitjobb som jag hatade, och läste till slut upp på komvux till ett slutbetyg. HUMANISTISKA ämnen... för jag skulle bli journalist... eller lärare... eller något... eller något annat...
Var inte nöjd med det heller. DÅ hör jag talas om att KVL i danmark inte praktiserar samma intagsprincip som Sverige, och ett litet hopp tänds. Kollar upp, och ser att det skulle kunna gå.
Har då arbetat som djurvårdare på djurpark bland annat, med hästar, och som volontär i sydamerika. Om jag kunde fixa några arbeten med djur till, och läsa in naturämnena, kunde saken vara biff tänkte jag. Anmäler mig till komvux IGEN, denna gång för att plugga naturämnen. Nästa skräll.

Syo berättar att jag aldrig kommer att komma in i Sverige hur jag än försöker, och kommer att ha mycket svårt i Danmark också, på grund av ingen informerade mig om grejen med slutbetyg...
(Tog ur det 2005 för att kunna läsa en kombinerad folkhögskole/högskole-linje med internationell anknytning - Afrikalinje med ingående 3-4 månaders resa i Afrika. Underbart! Men korkat nu i efterhand...) Ingen berättade för mig att ett slutbetyg är icke ändringsbart. Korkat av mig att inte ta reda på det, men skolan är skydlig att upplysa om det också, vilket ingen gjorde...
Grät sönder mig, ocj hoppade av för att det kändes omöjligt.

Nu sitter jag och tragglar igen, efter ett års hattande fram och tillbaka, och mycket sorg över min misslyckade skolkarriär.
Men denna gången ska jag klara det!

Jag kan...

A) Söka in på betyg och meriter varje j**a gång det är intag till KVL (där jag för övrigt VILL gå också). Skriva världens bästa brev, och tjatat dem blodiga för att de ska inse hur perfekt jag är för veterinäryrket. Förr eller senare måste de väl släppa in mig... :)

B) Fixa världens bästa betyg i NV-ämnena. Göra Högskoleprovet varje gång för att försöka få ett konkurrenskraftigt resultat.
Med HP kan jag komma in på Djurvårdarlinjen (för att kunna söka in till vet sen), eller veterinärlinjen (om man har världens tur vill säga). ELLER komma in på biologiprogrammet som läser i stort sett samma kurser som veterinärprogrammet första året, för att kunna använda som merit för att komma in på vet.programmet. Eller läsa kurserna enskilt för att kunna "hoppa in" i utbildningen.

C) Leta jobb som f*n och försöka få ihop en riktigt bra arbetslivserfarenhet och poäng till KVL.

Jag SKA klara det här om det så är det sista jag gör.

Jag kan inte nog betona; sköt er skola NU! Jag ångrar mig så mycket så det inte är klokt. Hade jag skött skolan så hade jag kunnat ha ett snitt på 20, det är jag kapabel till... men man kan inte alltid styra sitt liv. Jag har lyckats trassla till det så totalt så ibland känns det hopplöst, mn för mig finns inga alternativ. Jag SKA bli veterinär.
Punkt.

men va tror ni är de en omöjlighet att Klara den svåra matten som kommer längre fram? Och är de mkt matte sen när man väl kommit in på Uppsala? är de MVG i alla ämnen som gäller eller hur är de egentligen?

Själv går jag bara gymnasiet (NV) andra året och velat bli vet. Gett upp den drömmen för man måste haungefär MVG i alla ämnena. Och om du tycker att matte är svårt kommer du inte att ha lätt för fysik a och b och kemin blir kanske lite förvirrande ibland (vad vet jag?). Matten blir ganska svår- speciellt för dem som inte har "talangen" för det. Men hugger du i kanske du skulle kunna klara dig igenom det hela. Jag stapplar mig fram med fler MVG i So-ämnena än NV-ämnena vilket är synd. fast biologi funkar för mig så jag SKA läsa miljö-kurserna som jag egentligen inte får för rektorn :D

Siktar nu själv på djurvårdare/djurskyddsinspektör istället :D tycker att det är lika bra för mig

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Satt och diskuterade det just, då många genom åren har kommit att kalla mig för just det. Men vad är egentligen särbegåvning? Hur ska...
2
Svar
26
· Visningar
3 348
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 460
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24