Ni som är bra på hästens kroppspråk..

Sv: Ni som är bra på hästens kroppspråk..

Allt handlar inte om vem som står högst i rang...

Det är ett evigt tagande och givande...

Mina hästar kan t.ex. när vi rider ute ta tygeln en bit ur handen på mej omjag inte är uppmärksam...
Då blir dom riktigt till sej och man riktigt känner hur malliga dom blir...
För att nästa sekund låta mej "vinna" och gör något jag ber dom om extra bra...

Tror inte att ens förhållande blir lidande om man tar och ger...

Åtmindstånde har jag inga problem med hanteringen av mina hästar, och sällan med andra hästar heller...

när dom kliar sig mot oss betyder det att de ser oss som vilken stolpe/träd som helst att klia sig mot.....det är alltid ledaren som börjar klia tänk på det.

däremot visste jag inte det om att lägga huvudet på axeln att de va att de ser oss som ranglåga

Det beror nog på situationen...

Om jag går fram till ponnyn och kliar och kramar honom är det ju JAG som komer in på hans revir...
Om han då lägger huvudet på min axel betyder det bara att HAN tycker det är OK att jag är i hans revir...

Jämför med skillnaden om hästen kommer oinbjuden in i ditt revir och lägger huvudet på din axel...
Det betyder att hästen ser sej högre i rang....

Bilden på min avatar är från ett tillfälle då:

1 Jag aldrig träffat hästen förut
2 Jag direkt gick fram till honom
3 Vi hälsade på hästars vis

Och dessutom var det en hingst.

Det finns en handfull vittnen till handlingen.

Det är så mysigt :love:. Unghästen har älskats att pussas sedan hon var föl (lite har man väl "lärt" henne också) och så fort man hälsar på henne kommer hon och blåser på en. Sen byter hon "näsborresida" fram och tillbaka, sen står man där ett par minuter :love:.

jag brukar låtsas klia mig själv mot mina hästar...för att jag ska visa att jag har större rang än vad de har...et tips bara... ;)

Har jobbat m hingstar och av dom var det NÅGRA som fick rena hingstfnattet om man blåste på dom genom galler - men jag är ju tjej, kanske luktade gott. En utav dom skulle jag aldrig kommit på tanken att blåsa på.......han hade definitivt plockat mig när han hade kunnat.
Sen har jag fått mig en rejäl snyting av en fjordvalack som inte var av det kärvänliga slaget. Jag höll på med honom och fick väl ett slint i minnet och gjorde som jag gjode med min Luff - blåste lite sakta. Jäklar!!! hans huvud for upp - i mitt ansikte - och han kastade sig efter mig men grimskaften tog stopp....vi levde ihop i väpnad neutralitet i några år på ett jobb jag hade, så länge man bara gjorde basic så var allt lugnt men minsta kel och han blev tvärilsk.

långsam blåsning betyder "hejsan kompis" alltså, kärvänligt =) var glad!!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 089
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: Mabuse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 519
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama