Ni som använder råspån

Sandra -74

Trådstartare
Jag fick höra att den sågen som jag har köpt på ska lägga ner. Nu finns det en stor såg inte långt härifrån men de sågar många sorters träslag.
Jag har fått till mig att man bara kan använda spån från gran och fura för att i andra träslag finns det terpenten som inte är bra för hovarna.
Hur gör ni? Hämtar ni bara fura/gran spån eller spelar det ingen roll?

Sv: Ni som använder råspån

Jag använde i många år råspån av alla träslag. Spån från barrträd (de med terpentin) lät jag ligga tills det inte luktade terpentin längre, sedan använde jag det. Ingen av mina hästar tog ngn skada.

Vi använde flera år spån från gran och tall, direkt under hästarna utan något som helst problem.

Viktigast är att det inte är EK i det! =) Annars ska det inte vara någon fara vad jag har hört iaf, min står oxå på råspån.. Har förvisso jätte dåligt hovar men beror inte på det. Han är ett eng.fullblod = född med dåliga fötter. Har även stått på kutterspån och inte blev hans fötter bättre för det... :)

Varför inte ek? Just ek förekom aldrig i råspånet jag använde, av den enkla anledningen att det fanns inga ekar omkring där jag då bodde.

Jag har jobbat på en gård i några år där vi använde råspån till alla installade hästar (mellan 20-30 st). Har ingen aning om vad det var för träslag i, men det funkade perfekt till alla hästar.
Det jag däremot hört om råspån är att vissa hästar kan vara allergiska av det och då få eksem. Någon som har någon erfarenhet av det och har nån idé om vad det isf kan bero på?

Det sägs att ek är giftigt för hästar, därför bör spånet inte innehålla ek då hästen kan få i sig det av misstag :grin:

Tack för alla svar. Jag använder idag råspån av tall och gran och det funkar bra, men vi har ett sågverk som sågar mahogny, teak m.m. och jag vill kunna hämta därifrån om det går.
Det är bra att veta att andra inte har fått några problem i alla fall.

För dom flesta hästarna är inte ek farligt så länge dom har rikligt med grovfoder..

Liknande trådar

Fritid Jag funderar på att skaffa två gps-puckar för att kunna stalka två personer... Nej, jag driver bara 🤭 vi skulle vilja lägga dom i våra...
Svar
2
· Visningar
206
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 575
Senast: Ceta
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
57
· Visningar
1 888
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈