Ni med valpar

Armani__

Trådstartare
Vi har ju precis fått hem vår lilla tös :love::love:

Och jag funderade lite på vad andra hittar på med sina valpar.
Hur gamla är er valp/era valpar?
Vad tränar ni (sitt, ligg, kom hit etc.)?
Hur sysselsätter ni dem i övrigt? Även ute?

Släng gärna in en bild eller två när ni ändå är i farten!

Sv: Ni med valpar

Nu är min yngsta lite över ett år så han är ju ingen valp längre, men det vi gjorde med honom och vår tik när de var små var att ta gamla toarullar med lite godis och vika in kanterna. Kul för hunden att komma på hur man ska göra för att komma åt godiset. Sen kunde jag gömma en lite leksak som de skulle leta efter på ett enkelt stället hemma, först lät jag dem se vart jag gömde den, sen gjorde jag svårare och svårare för dem att hitta.
Sen gjorde jag godisrutor på en gräsmatta. Börja med att se ut en plats där du ska trampa upp till att börja med ungeför 1X1m, gå in och gå ut på samma ställe. Medan du trampar upp lägger du två tre godisbitar. Sedan går du ut där du gick in, alltså där du började trampa, hämta hunden i koppel och led in hunden där du gick in/ut. Peka lite på marken och vips så kommer han fatta att det finns godis. Det roliga är att de lätt kan hamna utanför rutan första gångerna, men om du bara håller lite i kopplet, utan korrigering, så kommer vovven antagligen gå tillbaka igen och leta efter mer godis.
Dock ska du inte dra in hunden igen, ifall han klart visar intresse för något annat. Testa igen sen, en annan dag, på en annan gräsmatta.
Viktgt bara att du trampar "rad för rad" genom hela rutan, allt gräs ska vara "nertrampat" och det räcker inte med att bara gå kansten runt.

Oj, vad långt detta blev, men jag hoppas att du fattar lite av det jag skrev, det är verkligen toppenstimulans med dessa rutor och dessutom kan man till slut göra dem så stora och svår som man vill och efter det kan börja med riktiga "uppletande rutor" osv.

Lycka till!

VAd man mer kan göra med själva lydnadsbiten är ju att jobba lite på allmännlydnaden.

Att stanna innanför dörren tills du säger varsågod (ett skönt kommande att ha då man inte vill ha en hund som rusar ut och in så fort en dörr öppnas + att det visar ledarskap på ett sympatiskt sätt)

Inte hoppa ur bilen förrän du säger varsågod

Lite sitt och ligg på skoj - man får inte kräva något förrän man vet med all säkerhet att hunden vet vad momentet innebär. Vi började kräva först när de var ett år ungefär, men det var ju på träningsplan, annorlunda blir det ju hemma, då kanske man kan börja kräva lite tidigare. Men som sagt, bara han vet vad det är du vill att han ska göra.

Kampa lite lätt med en trasa och träna på kommandot loss, så fort han släpper ger du godis eller fortsätter kampa så han vet att det blir roligare om han släpper. Ju tidigare man tränar detta, desto lättare blir det i framtiden.

Träna på att han ska sitta fint och vänta på varsågod innan han få maten.
Man ska aldrig enligt mig ta maten ifrån hunden bara för att man ska visa att man kan det. Det finns olika "skolor" om detta. Jag tycker att när man har givit hunden något ska den få ha den saken ifred. Dock för att förebygga vaktiga beteenden har jag tagit matskålen när de har ätit vid några tillfällen, kanske 2-3ggr i månaden (den första tiden bara), för att lägga i nåting extra, lite pasta eller leverpastej eller så, då har de fått lära sig att "OM matte eller husse tar matskålen, är det okej, för jag får nått ännu godare". Detta kan vara bra ifall man glömt att ge dem medicin och måste få en chans att mosa ner den i maten eller nåt.
Sen har jag aldrig stört dem när de äter, däremot har jag gått förbi, ganska nära, klappat lite på dem bara för att de ska få förtroende att "det är ok att folk är i närheten så jag kan äta i lugn och ro och slippa vakta massa".

Det var attans vad jag skriver, hahaha, hoppas du fick lite tips som du vill och kan använda.

Senast ändrad av en moderator:

Vi tränar att stå utställningsfint (som på bilden, fast det går trögt för han tycker stå på alla sorters bord är skitläskigt så det är upp på bord lite då & då å få godis som gäller), sitt, vänta, och gå fint i koppel det lilla han är ute i det, villet han redan gör så fint så. Sen tränar vi att allmänt hyfs & rumsrenhet såklart!

16793400.jpg

Han är 3.5 månad.

vår lilla golden tik, nu 4.5 månader gammal, kan sitt, vacker tass, loss, nej, nästan ligg, stanna (för det mesta), kom (nästan),och vi övar nu mest på fot och att hon ska lyssna på oss ute, även om det händer nåt mycket mer intressant en bit bort. :angel:

hon väntar på varsågod när hon får mat, och när hon ska gå in eller ut genom dörren. :)

vi valde att börja lära henne tidigt, utan stora krav då, men ändå, man börjar tidigt och har då god tid på sig.

sen så leker vi förstås ofta, brottas lite och kastar lite bollar och sånt som hon stolt hämtar och visar upp. sen går hon lös för det mesta, i skogen och på tomten.

vi borstar henne också, om nu det har med saken att göra..;) klipper klor såklart, tvättar ibland..

behöver jag säga att hon är underbar?

Grattis!

Han är 17v

Han kan sitt, ligg, komma på inkallning, vänta på varsågod vid utfodring, gå i kopplet utan att dra.

Just nu fokuserar vi på att gå fot med ögonkontakt och när jag stannar sätta sig ner. Vi har kommit så långt att vi kan gå fot med kontakt några meter och sedan sätta sig ner när vi stannar.

Vi är mest ute i skogen och han får springa lös och så lägger jag in lite lek (mest dragkamp och tafatt :D) samt träning lite då och då under promenaden.

16823329.jpg

Min goldenhane är 4 månader på julafton. Han kan sitt, ligg, vänta med att gå ut/äta tills jag säger varsågod och hyfsat bra inkallning. Koppel går han jättefint i, det gjorde han redan från början.

Ute tränar vi på att stanna vid övergångställen och när jag säger stanna. Sen vill han helst gå på höger sida om mig, så vi tränar på att han ska vara på vänster sida också. Hemma på tomten brukar jag gå och gömma mig så han får leta och när han hittar mig springer vi och leker.

Fotboll brukar vi också roa oss med, även lite apportering och bara busa allmänt.:)

Bilder;

Han är 13v på bilderna. Har inte tagit nya på ett tag, så tråkigt väder ute.

http://www.facebook.com/photo.php?pid=263140&id=662081523

http://www.facebook.com/photo.php?pid=263147&id=662081523

Min valp är fyra månader

Det vi började träna direkt när hon var 8 veckor var att gå i koppel, vara i buren (både inomhus och i bilen), vänta på varsågod innan man går genom dörrar eller får mat och inkallning, vilket kom ganska naturligt med tanke på att hon är lös mycket. Nej och loss var också sånt som hon lärde sig fort:) Efterhand har vi kommit till sitt (började med att träna det när hon var lös i samband med inkallning), ligg, vänta (sitter eller står och jag går ifrån henne och så kommer hon när jag kallar, alternativt så sitter eller står hon och jag kastar en leksak som hon får springa efter när jag säger varsågod, använder samma kommando om hon vill hälsa på någon "vänta" och så gå fram och hälsa först när jag sagt "varsågod"), stanna (stanna när hon är i koppel el lös, tittar på mig men behöver inte komma fram till mig), hit (det ord jag använder vid inkallning) och höger tass. Det är dom kommandon som sitter ganska bra nu.

Vi har även börjat träna framför och bakom, måste funka eftersom jag vill ha henne med på ridturer. Och så tränar vi gå fot.

n578973792_497838_5237.jpg

Tack, din var också jättesöt!
Vad roligt, ser att dom kommer från samma kennel också:)
Din måste vara kullen innan min tror jag? Sigge är född 24 augusti.

Senast ändrad:

Min valp känns inte så mycket som en valp längre, han är nu 6 månader. :)
När vi går promenader i skogen brukar jag kommendera honom att hoppa upp på stenar och stubbar, gå balansgång på plankor, bänkar och fallna träd, söka godis i barken på träd, söka godis i lingonris, mm.
Hemma brukar jag gömma godbitar som han får leta efter, lägga godis under plastburkar i olika storlek och form eller i toarullar eller kartonger. Ju svårare kartongen är att öppna desto roligare tycker vovve. :p Sen miljötränar vi så mycket som möjligt - tar promenader där det är mycket folk och rörelse, åker pendeltåg och tunnelbana, promenerar inne i stan (vilket går bra, förutom NK's julskyltning som är väldigt läskig enligt vovven :D ).

Han verkar inte förstå röstkommandon än, så jag har inte tränat så mycket konster och trix med honom. Sitt och ligg har jag tränat i flera månader, och det går jättebra om jag visar med kroppen eller handen, men trots att jag har använt röstkommando varenda gång vi har övat så fattar han inte alls vad jag vill om jag bara säger "sitt"... Han lystrar inte så mycket på röstkommandon överhuvudtaget, trots att jag tänker på att inte "prata ihjäl" honom. Det känns som att han är alldeles för "stirrig" för att koncentrera sig på någon vidare träning, så än så länge så ägnar vi oss mest åt miljöträning och att vistas bland folk och försöka få honom att slappna av.

Tack, din var också jättesöt!
Vad roligt, ser att dom kommer från samma kennel också:)
Din måste vara kullen innan min tror jag? Sigge är född 24 augusti.

nej vad roligt! :)

jamen då har jag kanske sett Sigge, när vi hämtade Toffie som hon heter till vardags..var två väldigt bedårande han-hundar kvar som var lite yngre nämligen!
Toffie är född 1 augusti.

hur går det med honom då?
själv tycker jag inte vi kunde fått en bättre hund:p
man märker att hon haft en bra tid innan hon kom till oss.

Det går jättebra faktiskt. Han är lite jobbig med våran ena katt, men det är för att det puckot inte går iväg när sigge kommer sringande;)

Jaa, det är en väldigt mysig hund. Vill gärna sitta i knät, nu går det bra men lite jobbigare när han blir vuxen;)

Det går jättebra faktiskt. Han är lite jobbig med våran ena katt, men det är för att det puckot inte går iväg när sigge kommer sringande;)

Jaa, det är en väldigt mysig hund. Vill gärna sitta i knät, nu går det bra men lite jobbigare när han blir vuxen;)

haha aa kan tänka mig det.

den enda katten Toffie har träffat var min mammmas hankatt Leo, som direkt flydde upp i bokhyllan och vägrade komma fram :rofl:

Till alla:
Tack för flera spännande tips :bow::bow:
Vi bor ju i stan, men har nära till grön-områden och tösen ska följa med mig till stallet, har redan varit med en gång, men tyckte hästarna var lite läskiga, men hon lär väl sig med tiden :p

Annars har vi inte kommit så långt. Vi åker lite bil ibland, hon gillar det faktiskt, slocknar som en stock direkt !!

Håller på för fullt med rumsrenheten, går bra, även om damen är liten och frusen, och det regnar ute så går det åt rätt håll.

Ska bli roligt detta och se henne växa och lära sig saker om livet.

Hur gjorde ni första tiden; fick valpen vara hemma och ta det lugnt i början, eller fick h*n hänga med på det mesta och vara med överallt?

Vår fick hänga med på en hel del från början då vi bodde i sthlm. Tunnelbana, tvärbana osv. En vända då & då kortare sträckor. Sen gick vi förbi centrum ibland så hon skulle få knata runt bland bussar & massa människor, cyklar osv. Tror inte man vinner så mkt på att linda in dem i bomull. :)

Okej, ja jo jag känner att jag vill att hon ska hänga med överallt, känns lite som att det är viktigt att de vänjer sig från början.

Jag och sambon är lite oense om en sak när det gäller valpen. Jag känner att såhär i början (hon är 8,5 veckor gammal ungefär) att hon ska lära känna oss. Min sambo känner inte riktigt samma sak, jo han vill självklart att hon ska lära känna oss, problemet är att hans familj (eller ja, hela släkten) är såå på; vill vara där hela tiden, titta och kela med valpen, hans syster är där uppe i vår lägenhet varje dag och har varit sedan vi fick hem henne.

Jag känner ju att jag vill att hon ska lära sig att det är vi två som är hennes matte och husse, inte hela hans familj.
Vad säger ni om detta, vad tycker ni och hur har ni gjort?

Jag känner ju att jag vill att hon ska lära sig att det är vi två som är hennes matte och husse, inte hela hans familj.
jag skulle ha sagt som det är, att dom ska ge blanka f*n i att hålla på med valpen på det viset innan den har börjat ty sig till mig/oss.

jag skulle ha sagt som det är, att dom ska ge blanka f*n i att hålla på med valpen på det viset innan den har börjat ty sig till mig/oss.

Tack! Det är precis så jag känner. Men eftersom det är en känslig del i den där j*vla familjen, och att jag nästan aldrig tycker som dem, så hade det känts skönt om man slapp ta det med dem, men jag känner att jag vill att hon ska ty sig till oss, inte till alla andra. Mina föräldrar och syster har inte fått komma upp än, tycker det är för tidigt faktiskt. De kan gott vänta och nöja sig med foton än så länge.

Okej, ja jo jag känner att jag vill att hon ska hänga med överallt, känns lite som att det är viktigt att de vänjer sig från början.

Jag och sambon är lite oense om en sak när det gäller valpen. Jag känner att såhär i början (hon är 8,5 veckor gammal ungefär) att hon ska lära känna oss. Min sambo känner inte riktigt samma sak, jo han vill självklart att hon ska lära känna oss, problemet är att hans familj (eller ja, hela släkten) är såå på; vill vara där hela tiden, titta och kela med valpen, hans syster är där uppe i vår lägenhet varje dag och har varit sedan vi fick hem henne.

Man brukar säga att första 5-7 dagarna ska man bara vara hemma med hunden och ta det lugnt, låta den finna sig lite i den nya flocken och gå på rundvandring i det nya reviret :p
Efter det är det kan man sakta men säkert introducera vovven i allt man gör som den kommer vara med på dagligen!

Säg det till din sambos familj, att den måste få vila och bara ta det lugnt när den är hemma. Vill de träffa valpen kan ni betsämma tid och plats så att det blir på din och valpens villkor. Man ska aldrig störa en valp som sover och risken är ju att det händer så mycket skoj när folk är hemma hos er hela tiden att valpen inte kan koppla av. Som matte och husse får man ibörjan gå in rätt ofta och se till att hunden sover en stund så att den inte blir överstimulerad, vilket är svårt då kanske om man har folk som vill leka och kela hela tiden. Förklara för familjen att det är för valpens skull och att den själv inte alltid kan aväga när det är dags att sova, utan gärna busar vidare bara för att det erbjuds lek.. :idea:

När vi fick hem vår tik, tyckte alla vi var så pjoskiga och sen när hon blev äldre tyckte alla att vi var så stränga, de såg inte allt annat vi gjorde med henne utan träffade henne mest när vi var på middagar och så och då gäller det ju att träna där med, MEN nu, när vi har två stora rottweiler och de har växt upp har alla full förståelse för hur vi tänkte i början och numer beundrar oss för att vi stod på oss då våra rottisar är väluppfostrade, trevliga och hur mysiga som helst idag! :love:

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 788
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 701
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 059
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 781
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023