Ni med trimraser

Gnist

Trådstartare
Och som inte ställer ut, klipper ni era hundar eller trimmas de "på riktigt".

Om det är så att de klipps; varför gör ni det? Tycker ni att det är lättare pälsvård då eller finns det någon annan anledning till att ni heller klipper än trimmar?
 
Sv: Ni med trimraser

Jag klipper tyvärr mina, (en west highland och en strävhårig dvärgtax)..
Westien klipper jag numera för att han skickades till en uppfödare för att trimmas förut. Vi ägare fick under några omständigheter inte vara med då hunden skulle trimmas. Vi blev givetvis tveksamma men våran egna uppfödare sa att dette var den enda människan som kunde trimma westies i sthlm..Jahapp..så så fick det bli..Men så började det med att han blev väldigt ängslig och visade rädsla när han skulle dit, men vi sket i det och tänkte bara att han fjompade sig för han gillar inte att bli pysslad med öht...efter femte gången fick det dock vara nog. Då kissade han på sig när han kände igen vägen dit och hyperventilerade/skakade av rädsla. Så vi vände bilen och åkte hem igen och sen dess har han blivit klippt. Jag vettefasen vad kärringen gjorde med hundstackarn men eftersom att han inte ställs ut klipper vi numera.
Taxen klipper jag helt enkelt för att han har en defekt i pälsen. Dvs han är lockig istället för strävhårig och har alltid haft väldigt mjuk päls= omöjlig att trimma.
Nepp, nog är det jävla jobbigt med all smuts som blir på dom så visst saknar jag den hårda pälsen på westien och önskar den frusna taxen bättre päls. Men Dom får nöja sig med fleecetäcke om det blir för kallt eller om vi ska vara ute länge och spåra eller vara i stallet.
Så är det!

Och nej, pälsvården är definitivt inte lättare. Nu måste dom badas en gång i veckan pga av all smuts =/
 
Sv: Ni med trimraser

nu är det inte min hund men..
En amerikansk cocker. Hon klipps, i en ganska konstig frisy me ;) men i och med att det är så mycket päls så tycker jag att det är positivt. Det märks att hon tycker det är skönt att inte ha så mycket. Även öronen klipps ner ganksa duktigt så hon har inte dom vanliga cocker öronen. Utan bara lite extra i nederkant
 
Sv: Ni med trimraser

Jag trimmar mina.
Nu är jag ju ingen stjärna på trimning direkt:angel: Så dom som ställs ut ibland tar jag hjälp med. Fast bara inför utställning. Till vardags filar jag lite på dom med.
 
Sv: Ni med trimraser

har både utställninghundar och hundar som inte ställs ut..
dom som inte ställs ut klipper vi korta alltså inte efter standarden.
Har amerikansk coker spaniel, Dvs Långpälsade hundar.
vi klipper utställningshundarna efter standarden.. såklart:)
dom två tikarna älskar utställningar.. annars hade dom nog varit nerklippta dom med!!



men de andra två en penionerad tik 7år. Och en hane som hatar utställningar, dom två är nerklippta pga dom trivs bäst så!

de tycker det är skönare så pga de behöver inte borstars lika ofta som dom långpälsade och de kan springa överallt utan att det fassnar pinnar i pälsen..gammeltiken blev som valppå nytt när pälsen åkte av!!
 
Sv: Ni med trimraser

Mina malteser hamnade under saxen när jag slutade ställa ut dem.

Dvärgschnauzer är toppenfin men ställs inte för hennes öron är för lätta. Åker inte till ett proffs för dyra pengar när jag inte ska ställa. Men jag trimmar henne på "schnauzervis" så gott jag kan. Tycker hon är finast som hon "ska va", dessutom är det kul att trimma!
 
Sv: Ni med trimraser

Jag klipper min av den enkla anledningen att hon har dålig päls. Har alltid trimmat innan, men det måste växa så himla långt innan man kan rycka henne, sen blir hon typ plockad som en kyckling. Kontrasterna blir för stora helt enkelt... Hon blir nu 10 år till våren och jag började väl klippa henne för ett år sen. Pälsen blir märkbart sämre och mer porös, men det är betydligt lättare att underhålla.

Dessutom är ju min en korsning, dvs hon kan ju aldrig ha nån rasstandard att gå efter, dock är föräldrarna trimraser- hade en rasren halvsyster innan och hon hade lika dålig päls...

//E
 
Sv: Ni med trimraser

Jag klipper min Westie själv. I början trimmades han av uppfödaren och jag fick vara med och hjälpa till om jag ville, men sen blev det jobbigt att hitta passande tider. Efter att ha kollat runt med olika uppfödare och hundsalonger, så började vi klippa honom och efter att jag jobbade på hunddagis, så började jag klippa honom själv. Snabbt, billigt och enkelt :)!
 
Sv: Ni med trimraser

*kl*
Kan man klippa en Jack russel? Fick nämligen höra att det inte skulle gå? Men den som sa det kunde inte säga VARFÖR det inte skulle finka....
 
Sv: Ni med trimraser

Alla strävhåriga hundar som klipps, får en mjukare, tjockare, dassigare och "fjösig" päls, som inte stöter ifrån sig vatten och smuts, snarare tvärt om + att pälsen oftast tovar sig jättelätt..
 
Sv: Ni med trimraser

Vårat strävhår har enligt kännare kanonpäls, han behöver inte trimmas och eftersom han är 2½ år skulle det väl visat sig redan?
Många klipper ju skägget på dessa hundar också men jag tycker att det är att ta av dem deras främsta prydnad.;)
Springern vi hade innan klippte jag bort allt hängande hår på ben och bakdel annars såg han ut som en vandrande rishög sommartid och en snöboll vintertid. Träffade en utställare som fick spel på att jag "förstört" hunden.
 
Sv: Ni med trimraser

Så ni rakar honom och han har fortsatt riktigt sträv päls :confused:

Grattis till en väldigt unik hund :)
 
Sv: Ni med trimraser

Trådrån

Vad händer om man rakar "vanligt" bepälsade vovvar, som man gör med hästar? T.ex golden eller labbe. Vad får dessa hundar för problem då?
 
Sv: Ni med trimraser

Nästan inga ;)

Pälsen växer ut igen och blir som vanligt på de hundar jag vet av i alla fall. Problemet kan bli att underullen släpper sämre första fällningen efter klippningen, min i övrigt så verkar pälsarna klara det bra.
 
Sv: Ni med trimraser

Jag har dvärgschnauzer,(tidigare hade jag riesenscnauzer)och jag har alltid trimmat "efter konstens alla regler" så länge hundeb ifråga ställs ut. När de är "färdiga med den karriären" så kommer klippmaskinen fram ganska omgående...mest av bekväma skäl, det går ju så mkt snabbare, resultatet blir likt, FÖRUTOM att strävheten i pälsen aldrig mer blir den samma...

Numera lämnar jag bort trimningsarbetet pga mina dåliga leder, men förr gjorde jag det alltid själv...
 
Sv: Ni med trimraser

har både utställninghundar och hundar som inte ställs ut..
dom som inte ställs ut klipper vi korta alltså inte efter standarden.
Har amerikansk coker spaniel, Dvs Långpälsade hundar.
vi klipper utställningshundarna efter standarden.. såklart:)
dom två tikarna älskar utställningar.. annars hade dom nog varit nerklippta dom med!!



men de andra två en penionerad tik 7år. Och en hane som hatar utställningar, dom två är nerklippta pga dom trivs bäst så!

de tycker det är skönare så pga de behöver inte borstars lika ofta som dom långpälsade och de kan springa överallt utan att det fassnar pinnar i pälsen..gammeltiken blev som valppå nytt när pälsen åkte av!!


hur trimmar du ner dom på benen...Har du några tips för en novis:) :smirk:
 
Sv: Ni med trimraser

Min LDVtax han klipps under tassarna:D Även snopphåret:o toppas emellanåt då det växer och blir längre än pälsen under magen. Det ser hemskt ut då pälsen är röd och snopphåret svart:crazy:

Sen vill jag ha det klargjort för mig. Visst är alla strävhåriga små ulligull men när man börjar trimma dom så får dom den strävhåriga pälsen, eller:confused:
Min bror har en dvärgschnauzer men nu i ett årsålder så börjar hon bli strävhårig pga trimmningen, enligt min bror. Men hade man låtit bli att trimma henne hade hon då fortsatt vara ett ulligull då:love: :cool:
 
Sv: Ni med trimraser

Alla strävhåriga hundar som klipps, får en mjukare, tjockare, dassigare och "fjösig" päls, som inte stöter ifrån sig vatten och smuts, snarare tvärt om + att pälsen oftast tovar sig jättelätt..

Låter som att hon får fortsätta att stå ut med att bli ryckt:angel: . Men man kanske kan klippa dom områden där det är som känsligast, hon är ju ändå bara gårdshund och bedårande söt så det gör ju inget om hon ser lite mysko ut:idea:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 679
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
2 058
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 657
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 178
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp