Ni med trimraser

Sv: Ni med trimraser

jag vet inte vad du menar med "på riktigt" :D

Jag trimmar min hund själv. Han är en nakenhund men ganska "hårig" så honom trimmar jag kroppen och ansiktet på ibland. Har provat att låta bli honom och som mest har han gått utan "pälsvård" i 4 månader. Efter det var hans hud förstörd och det tog ett par veckor innan den blev normal igen så jag måste hålla efter den.
Han blir ju inte hårig över hela kroppen utan det är mitt på ryggen och på låren.

Sedan rakar jag honom ordentligt till utställning bara. :bump:
 
Sv: Ni med trimraser

Jag har både dvärgschnauzer och riesen och numer blir båda klippta. Dvärgen har trimmats hela tiden tills för ca 1 år sen. Nu är han 13 år och tycker inte längre om att bli "dragen i". Och eftersom jag är hans slav gör jag naturligtvis som han vill... Han får använda ett täcke istället när vädret är dåligt. Är jag bara någorlunda flitig med ullkammen så blir även hans päls tämligen sträv trots klippningen.

Min riesen har aldrig ställts ut, så med honom "fuskar" jag med hjälp av klippmaskinen. Han har en helt suverän päls som redan efter några veckor efter klippningen har full strävhet.
 
Sv: Ni med trimraser

Och som inte ställer ut, klipper ni era hundar eller trimmas de "på riktigt".

Om det är så att de klipps; varför gör ni det? Tycker ni att det är lättare pälsvård då eller finns det någon annan anledning till att ni heller klipper än trimmar?

Vi har ställt ut, men nu när vi lagt ner kenneln så rakar vi allihop (6 st), helt enkelt för att det är skönare för både hundarna och oss. Shih Tzu ska ju egentligen ha långt hår ända ner till backen men det är ju inte det roligaste att hålla på med om man inte ställer ut :crazy: :D när jag rakar min egna så sparar jag dock svanstippen och öronen, såå söt :love:
 
Sv: Ni med trimraser

*kl*
Kan man klippa en Jack russel? Fick nämligen höra att det inte skulle gå? Men den som sa det kunde inte säga VARFÖR det inte skulle finka....

Kan, kan man väl... men det försämrar pälskvaliten avsevärt... En Russel är dessutom inte svår att trimma... Ingen "form" trimmning på dom... Ju oftare du rycker (spec dom sträva) desto bättre och tätare päls...
 
Sv: Ni med trimraser

vi trimmar våran spaniel själva, så gott det går efter standarden. något mer kortklippt över vintern eftersom han ser ut som en snöboll annars :p
sommartid är han också kortklippt, mest för att han älskar att bada och torkar fortare då.
han är dessutom kastrerad + att jag inte är intresserad av utställning så jag tycker inte att det finns nån direkt anledning till att gå till en som kan. om pälsen blir sämre struntar jag också i, han får ha täcke dom dagar det är slaskigt eller kallt. :)

vi gör samma sak med mammas spaniel, fast han har inget täcke och så har han mer hår och fanor än Tintin.
 
Sv: Ni med trimraser

Jag har två stycken Chinese Crested Powder puffar och de ska trimmas på nosen och som ett V ner på bröstet. Jag trimmar de. Dels för de ska vänja sig vid trimmern och dels för de får sitt "speciella" utseende.
Det bli nog någon utställning sedan för att se om det är något att ta valpar på.
 
Sv: Ni med trimraser

*knapplån*

Jag trimmar alla mina - även utställningspensionärer. En del av det jag älskar med cockern är ju utseendet, så därför håller jag efter dem utan att blanda in sax och/eller maskin på fel ställen. Ja inte så det syns alltså... Där det inte syns (insidan av öronlapparna, mage och insida lår) kan maskinen få jobba. Men det är för hundarnas välmående, inte mitt.
 
Sv: Ni med trimraser

Trimmar båda mina dv.schanuzrar, bara den ena som ställs ut. Gör det för att behålla den lilla strävheten hon har och framförallt för att jag tycker att klippta schnauzrar är något av det fulaste som finns.
 
Sv: Ni med trimraser

Hade en strävhårig tax för läääänge sen. Vi varken klippte eller trimmade (vet faktiskt inte vad skillnaden är). Han hade lite långt hår uppe på huvudet. Jättesött, men vi fick många kommentarer om att det var valphår som skulle tas bort :confused: .
 
Sv: Ni med trimraser

hej!
Har två strävhåriga taxar, en som klipps och en som ja trimmar!
Varför ja klipper den ena är för att hon har VÄRDENS sämsta pälskvalité.. hon är så mjuk i pälsen och det har hon vart sen vi fick henne, försökte trimma upp pälsen men det gjorde så ont och pälsen satt alldeles för hårt... den andra har både bra och dålig päls hon är mjuk vid bringan, kanske lite mjuk i huvudet men hon är bara 6 månader, så henne ska ja trimma "upp", plus att hon ska vara en utställningshund oxå...

//C
 
Sv: Ni med trimraser

KL

ställer en följdfråga (om jag får av Gnist? annars får hon skäll apå mig)

Men varför börjar ni som slutat ställa ut klippa? Den sträva pälsen fyller ju ändå en väldigt god funktion!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 679
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
2 058
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 657
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 178
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp