ni med täcken på islänning.

Mammadutt

Trådstartare
en nyfiken fundering, vid vilka grader slänger ni på täcken och vad har ni för täcken?

tex -10 grader - 15 grader -20 osv.... :confused:

Regn = Tunt fodrat regntäcke
Snöfall = Tunt fodrat regntäcke el vintertäcke
Vid -10 och kallare Vintertäcke (Tjockt)

1 är klippt= Tjockt vintertäcke jämt

När man har ridit och hästen är svettig och det börjar närma sig nollan och är kallt ute;
Då åker vintertäcket på.
Är det minusgrader ute och hästen svettig och ska stå inne åker svetttäcke efetrsom vi har kallstall.
Annars så har de inte täcke oavsett om det snöar, regnar är svinkallt eller liknande.
Och aldrig har jag då sett någon av våra hästar frysa. :smirk:

Men vi har ju naturligtvis fri tillgång på mat och stora utestall som de kan gå in i om de vill (vilket de iofs aldrig gör). Men maten är viktig. Och det är endast våra ridhästar som står inne på natten. Som kallast har vi väl runt -30 grader, fast det har varit kallare så klart..

Ella

Håller med Brolinskan, han får stå inne med andastäcke när han är svettig. På tävlingar får han ha regntäcke om det regnar mellan klasserna, annars går han ute dygnet runt utan täcke, i en stor hage med ligghall. :bump:

har jag ridit på kvällen får han stå inne med ulltäcke, tunnare eller tjockare beror på temperaturen.
rider jag på dagen och det är kallt eller dåligt väder har han på sig ett regntäcke som andas med tunt yllefoder. sedan får han gå ut i hagen, på kvällen åker täcket av.
om jag inte har ridit och temperaturen går under -15 får han komma in i stallet över natten.
Är det busväder åker regntäcket på när han skall ut i hagen.

Min är klippt. Han har regntäcke (med fleecfoder) på när det är runt nollan och ngn minusgrad, när han går utan beror på vädret i övrigt, inte så mkt på temp. När det är kallare än ngn minus grad lägger jag på olika täcken under regntäcket. Just nu när det är runt -10 har han ett termotäcke under. Jag har även ett tjockt vintertäcke som han får om det blir ännu kallare.

Enda gången min har täcke är om han är svettig efter jag har ridit. Då har han ett fleecetäcke på sig inne i stallet tills han har torkat och sen släpps han ut i hagen igen. Han är inte klippt alls så då finns det ingen anledning att sätta täcke på honom.

i stallet då hon är svettig--> fleecetäcke
är hon fortfarande svettig då hon ska ut i hagen--> termotäcke lr om de e riktigt kallt vintertäcke
vindstilla o minus 10-15 --> inget täcke
blåser o är kallt --> vintertäcke
snöar mycket--> vintertäcke

"mina" isisar får bara täcke när vi vart ute och ridit de svettiga, annars går de heeelt nakna :)

Nej men snälla du, häststackarn har väl päls. :confused: Eller har du hittat en utdöende variant av isländsk nakenhäst. ;)

visst har dom päls dom små rackarna.
den här varma hösten har det varit tufft med tjock vinterpäls.
sen kan det väl vara skillnad mellan olika hästar om dom rids mm.
när det gäller min häst så mår han inte bra när det regnar och blåser för mycket.
Då kan han stå och skaka i hagen trots att dom har vindskydd och fritt hö.
självklart får han komma in i stallet över natten och torka till.
Har även köpt ett regntäcke att ta till när det är för dj+++t väder.

en till fråga till er som har täcke, vad har ni för storlek? Vanligast är väl 135? Men en omusklad kuse på 133 cm.... är inte 125 mest troligt rätt storlek? :confused:

135 då är det en riktigt stor pålle, 125 är vanligast och även 115 är inte ovanligt. Men det beror mycket på modellen då, så 125 är nog allra vanligast.

alla våra har 135, men två kan få på sig 125 också..
men då har vi rätt stora hästar..bara två under 140 :smirk:

till en på 133 är 125 bäst.

:)
Ella

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag bor i Hälsingland, här är just nu ca -10 grader men att det kryper ner mot eller över -20 är inte ovanligt den här tiden. Jag vet...
2
Svar
24
· Visningar
1 040
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka