ni med täcken på islänning.

Vintertäcke så fort det är minusgrader & fleecetäcke inne. Annars regntäcke ute, även om det inte är så mycket snö här så är det blåsigt.

nederbörd - regntäcke
stark vind - samma täcke
ner till -10 grader - Samma täcke
Kallare - samma täcke + extrafoder under(filt)
vindstilla, utan reg el. snö och varmare än +/-0 - Inget täcke
Har han blivit svettig står han inne med fleecetäcke. om han inte torkat innan han ska ut har han fleecetäcket under sitt regntäcke.

Regntäcket är av lite tjockare typ, övergånstäcke.

Jo jag har varit med om det, 275 kg häst och 127 cm över havet i en smäcker förpackning. Här räclte faktiskt 115 cm , och 125cm var för stort för just denna häst. Däremot hade övriga 125 cm och någon 135 cm.

Men mycket hänger på modellen också, just nu har jag ett thermo master regntäcke till valack 142 cm i storlek 135. I hans fall hade det varit mer lämpligt med 130, det han har nu är egentligen lite i stort men 125 cm blir på tok för litet iställe.

Min är helrakad så han har nästan jämt täcke på sig..
Ju kallare desto tjockare täcke å alltid ett innetäcke på natten när han står i boxen..
Ja e lite av en täckesfantast (har mååånga) å ja har 135 på alla! Men min häst e 143 å väldigt grov, så ja tror 125 blir bäst på din häst...
Lycka till.. :)

Aldrig täcke pga. kylan. Herregud, vad har man köpt islandshäst för om det inte är för enkelhetens skull..?? :devil: :smirk: :p
Okej, om det klättrar uppemot -35 grader så är man väl vänlig och lägger på ett täcke :angel:.

Svettig häst får på sig stalltäcke med hals, vintertäcke över och ut i kylan igen... :)

Å förresten; Min häst är 133 cm i mkh och har 125 cm på täcken. Dock är han ganska "bred" istället :angel:.

Sv: ni med täcken på islänning.

Om hästen är svettig och det regnar och är någorlunda kyligt ute åker regntäcket fodrat med fleece på.Vintertäcket åker på när hästen är svettig och temperaturen är runt nollan eller mindre(kanske ngt varmare med)

Sv: Re: ni med täcken på islänning.

Aldrig täcke pga. kylan. Herregud, vad har man köpt islandshäst för om det inte är för enkelhetens skull..?? :devil: :smirk: :p
:rofl:

Ni som har helt oklippta hästar som går på lösdrift: Hur gör ni om ni på vintern har ridit så att hästen är svettig om det inte finns tillgång till box?

:idea:

:rofl:

Ni som har helt oklippta hästar som går på lösdrift: Hur gör ni om ni på vintern har ridit så att hästen är svettig om det inte finns tillgång till box?

:idea:

Boetts vintersvettäcke och mera hö/hösilage:idea:

Efter nån timme är han torr och är jag fortfarande kvar så tas täcket av. Annars ber man nån som är sent i stallet ta av det eller det får sitta på till nästa dag. Men då är pälsen tillplattad och inte lika vinterfin.

Oavsett grader o regn=inget täcke.

Efter ridning på vintern om de svettats mycket har de fleece/vintertäcke beroende på hur kallt.

Efter att ha kontrollerat hästarna massor av gånger så har det visat sig att regnet inte kommer in på huden, hur blöta de än ser ut är de torra längst in.

Obs ingen klipps o de har inte täcke på hela hösten så att de ska sätta bra med päls.

nederbörd - regntäcke
stark vind - samma täcke
ner till -10 grader - Samma täcke
Kallare - samma täcke + extrafoder under(filt)
vindstilla, utan reg el. snö och varmare än +/-0 - Inget täcke
Har han blivit svettig står han inne med fleecetäcke. om han inte torkat innan han ska ut har han fleecetäcket under sitt regntäcke.

Exakt så har min ena häst med (Black). Fast täcket åker på så fort temperaturen är under 0 grader eller snö/regn.

Och sen när jag rider och det med är kallt eller regn/snö så har han ländtäcke.

Flikka däremot har bara täcke på sig när det snöar eller regnar. Och bara under vintern.

Ingen av dem är klippta.

Boetts vintersvettäcke och mera hö/hösilage:idea:

Efter nån timme är han torr och är jag fortfarande kvar så tas täcket av. Annars ber man nån som är sent i stallet ta av det eller det får sitta på till nästa dag. Men då är pälsen tillplattad och inte lika vinterfin.
:bow:
Tack!

min stod och skakade i hagen av regnet för ett par veckor sen.
då gick han ändå i hage i anslutning till boxen och hade fått extra foder. det gick knappt att leda honom. fick stänga boxdörren och lägga på ylletäcke samt ha regntäcke nästa dag.

en nyfiken fundering, vid vilka grader slänger ni på täcken och vad har ni för täcken?

tex -10 grader - 15 grader -20 osv.... :confused:

Om man har ridit och hästen är svettig får han stå i stallet med fleecetäcke på tills han är någorlunda torr. Då åker han ut med vintertäcke (ganska tjockt).
Askur är alltid rakad på hösten/vintern så då går han oftast med ett fleecefodrat regntäcke. Om det är typ snö ute så går han med vintertäcke och när pälsen växt ut lite får han gå utan täcke.

`jag har aldrig täcke på honom om det snöar eller regnar tex...
på vintern använder jag bara täcke efter ridningen då han går på lösdrift, försöker först torka upp han så mkt som möjligt med svettfilt i flece sen får han ha ett tunnt fodrat regntäcke om det är kanske -10 till-15 blir det kallar så får han ev ha ett fodrat vintertäcke.
men de svettas ju så dant med täcken när de har massa vinterpäls så jag drar mig för det.

tycker lixom det är dumt att på en varm svettig häst lägga ännu mer värme men man måste ju endå.

förra vintern använde jag inte vintertätcket överhuvudtaget, använde regntäcket 2 gånger och vintern innan det hade han inte täcke alls. gick ut lite svettig endå men det verkar inte skada...tänk om de leker i hagen och blir svettiga då+ ingen kommer och slänger på dem ett täcke då men de tar endå ingen skada...pälsen är ju till för att skydda.
blir varmt längst in och svetten letar sig ut.

har han dock klippt på halsen och ner mot sadelgjorden, han går endå inte med täcke, för jag har endå inget täck med hals.

det är ju in kylan som gör hästen kall utan när det blåser har de svårt att hålla värmen.

haha läskit med en sån här tråd mitt i sommaren.

Jag tycker att man ska undvika täcke så mycke som de går.
Men om man har ridit hårt och hästen är svetting och de är minus ute så tycker jag att du kan ha täcket på ett tag tills han är torr.
Men annars ska dom få gå utan tycker jag, ju oftare du har täcke på din häst destom mindre klarar dom av kylan. Dom klarar kylan bättre än vad många tror.

:)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag bor i Hälsingland, här är just nu ca -10 grader men att det kryper ner mot eller över -20 är inte ovanligt den här tiden. Jag vet...
2
Svar
24
· Visningar
1 040
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka