VARMA vantar

Vilken modell på uhip? Jag har försökt få på mig en Ice (om det finns någon modell som heter så? Den som inte är sydd i tydliga boxar i quiltningen) men trots att jag gick upp två storlekar var den fortfarande för tight över axlarna och övre delen av ryggen. :meh:
Det är en Ice jag har (och den slitna är ngt annat än Ice men passar likadant). Jag har breda axlar nog för att ha problem med vanliga 38/M jackor när jag cyklar. Men tydligen inte jättebreda då.

Det jag gillar med Uhip, eftersom de sitter nätt, men som kan vara ett problem är att de inte är raka i modellerna utan timglasformiga. Antagligen passar olika märken på olika personer. Deras senaste kappor ser mer raka ut Igloo och Frost, (dem skulle jag inte köpa pga bylsigt men om man gillar mer rakt skuret så, och det är ju mer mode att ha rakt tror jag).

Senast ändrad:
Det är en Ice jag har (och den slitna är ngt annat än Ice men passar likadant). Jag har breda axlar nog för att ha problem med vanliga 38/M jackor när jag cyklar. Men tydligen inte jättebreda då.

Skumt. Kan ju vara något med proportioner som ställer till det, eller det faktum att jag har rätt tjocka tröjor vintertid (är extremt frusen!) och det verkar vara så att ärmhålen inte skalas upp lika mycket som resten av plaggen?

Skumt. Kan ju vara något med proportioner som ställer till det, eller det faktum att jag har rätt tjocka tröjor vintertid (är extremt frusen!) och det verkar vara så att ärmhålen inte skalas upp lika mycket som resten av plaggen?
Ja jag har definitivt inte tjocka bylsiga tröjor under min kappa :) snarare så att jag har kappan för att slippa ha tjocka bylsiga tröjor :laugh: jag har en mellanlagerkappa också om det kniper. För jag avskyr, totalt, avskyr att frysa, brr. (så det kan verka överlyxigt men, har köpt på mig långsamt över några år)

Nej jag skulle inte kunna ha en tjock norsk stickad fiskartröja under. (och hade jag det skulle jag bli totalt kokt) men en Ivanhoe kokt ylle kan gå in under om det kniper, men helst inte. Ärmhålsvidden på vissa stickade tröjor är ju jättestor.

Nej om det är -20 kan jag ha tunn kashmirtröja och så underkappa, överkappa, lovikka cykla 20 minuter och vara hyggligt bekväm.

Senast ändrad:
Tack alla för tips om märken, jag ska se om någon butik i närheten har Hestra så ska jag prova, det låter lovande! :)

Jag vill helst undvika eldrivna. Jag tycker redan som det är att det är lite jobbigt att allt nu för tiden ska vara online, ha en app och liknande. Känner att jag liksom inte vill behöva komma ihåg att ladda mina kläder också.. Då känns det vettigare att helt enkelt köra på tumvantar över.

Jag är också sälformad och har typ inte jacka på mig om det inte är minusgrader (väldigt varm) men just händerna har jag som sagt börjat få problem med. Om man bara är ute och går är det inga problem men det är just när man måste hålla på att greja med saker och ta i sådant som är kallt som det kärvar.

Jag har ganska breda axlar och antar jag långa armar? Har under min livstid aldrig ägt en jacka som inte känts för kort i ärmarna eller stramat över skulderbladen om jag sträcker mig framåt tyvärr. Jag har ett par handskar nu jag köpte på Jula, de är tyvärr inte bra nog för fingrarna men det är ändå skönt att handlederna är skyddade så att säga :)
Jag har upptäckt på senare år att jag inte fryser om fingrarna om jag har handledsvärmare i ull och sedan vante. Har jag bara vante fryser jag om fingrarna oavsett vilken vante jag har i princip. Så handledsvärmare i ull i kombination med en bra fingervante är mitt tips!

Jag bor i Hälsingland, här är just nu ca -10 grader men att det kryper ner mot eller över -20 är inte ovanligt den här tiden. Jag vet inte om det är åldern, någon form artros eller reumatism eller vad det är men jag har börjat få så fruktansvärt ont i fingrarna när de blir kalla och de blir alldeles stela och typ obrukliga.

Jag skulle vilja ha ett par fingervantar som jag kan dra upp dragkedjor med, fiska upp nycklar ur väskan och använda dessa, knäppa fast bilbältet, öppna handskfacket, hålla i en kall bilratt osv utan att mina fingrar förfryser. Finns detta ens? Det känns som en utopi men samtidigt tänker jag på att det ju finns småpill, maskiner nere under ytan i havet där det är svinkallt, på polarstationer osv där det måste finnas ett behov av detta.

Är det någon som äger ett par sådana här handskar och kan komma med tips?
Kan inte lova att du inte blir kall alls i dessa. Men Granbergs handskar med Pro-tex är outstanding jämfört med sådana som inte har det i alla fall.
Har dem i stallet hela vintrarna, förvisso mere i Mälardalen men vi har ju iblamd -20 i alla fall.
Det är lite som om de har ett lager som liknar vinylhandske mellan skinnet och fodret som gör att värmen stannar. Såg det då jag slet ut ett par..
https://www.granngarden.se/vinterhandskar-granberg-varmfodrade-getnarv-svartvit-7

Se bara till att du köper den varmfodrade och inte den lättfodrade.
Båda har Protex men du vill nog ha den tjockaste.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka