ni med täcken på islänning.

Sv: ni med täcken på islänning.

jag har haft en islandshäst som hade 115. Han var 132cm hög och väldigt kort rygg.

Sv: Re: ni med täcken på islänning.

en till fråga till er som har täcke, vad har ni för storlek? Vanligast är väl 135? Men en omusklad kuse på 133 cm.... är inte 125 mest troligt rätt storlek? :confused:

Svarar både på den här frågan och den första.

Vi har 3 hästar ási, ketill och erro.
Alla kommer stå uppstallade i vinter.

Ási kommer att helklippas, och kommer då gå med tjockt vintertäcke.
Erro kommer ev. bara rakas på hals och bog - inget täcke
Ketill kommer även han ev. rakas på hals och bog - inget täcke

om hästarna har ridits svettiga och det är minusgrader får dom på sig vintertäcken när dom släpps ut. (även om det är ruskväder)
Om det är soligt och lite varmare släpps dom ut utan täcke (EJ ási)

Ási har strl. 135 på sina täcker, han är 149cm hög och lättbyggd.
De andra två har 125, ketill är ca 140cm och kraftigt byggd medans erro är ca 147cm och lite mittemellan byggd (dock väldigt fet just nu )

jag har haft en islandshäst som hade 115. Han var 132cm hög och väldigt kort rygg.

hihi min häst har extremt kort rygg och är 126 mkh men har endå 125 i täcke...blir för tajt annars, har hellre lite lite stort än för trångt.

Fast Erró har ju 135 i vissa täcken! Du vet mitt svarta svettäcke med vita detaljer ? Det är ju 135 och sitter som ett smäck på honom men hänger som en klänning på min stackar :p :D

Men d ä ju för att min häst har långa ben ;)
den svarta du har är för stort över bogarna, även på min prinskorv :p

en nyfiken fundering, vid vilka grader slänger ni på täcken och vad har ni för täcken?

tex -10 grader - 15 grader -20 osv.... :confused:

För mig har det inte handlat om temperatur utan om andra saker. Min pålla är såld nu, men täcke hade hon när hon var klippt (dock ej om det var +grader och sol) och/eller när hon var svettig efter ridning i några timmar.

När hon var oklippt hade jag aldrig täcke (utom efter ridning vid torkning i stallet).

115 :eek:
det låter på tok för litet!
Har aldrig hört någon med islandshäst som har 115 till den..

Ella

Jag vet flera stycken.

Min förra pålla låg tyvärr någonstans mittemellan 125 och 115.... :crazy:125-täcket blev väldigt långt i sidorna. 115-täckte var lagom i sidled, men lite för kort över rumpan. (Hon är ca 135 hög)

Dalla har också mitt emellan men 125 är för stort i bogen för henne och 115 är lite för kort. Porri har alltid prick 125!

Jag har aldrig täcke på min islänning. Om han ridits svettig så åker det på nåt tills han torkat bara..

Förra islänningen som jag red klippte vi, men han hade ändå inte täcke. Bara när det var kallare än -15 och det gick kanonbra. Han va klippt på halsen o bogen o så gick det som ett spår bak.. om ni fattar. heter det kanske spårklippning?

Jag svarar för hur det kommer att bli;

Prins: Jaktklippt/helklippt, beror på. runt nollan tunnt fodrat regntäcke, lägre med fyllning. Nej usch vad svårt, här i skåne är det ju kallare än i norrland, även om det är 0 grader:devil: vi har ju blåsten, och sen regnar det alltid...

Men, i alla fall,
Silkisif: kommer ev klippa henne, vilken är bäst om hon ska visas i vår? täckar henne efter behov

Melnir: Ska försöka klara mig med bara halsen, täckar inte alls då han har en björnpäls!

Jag har en islandshäst som är 25år. Gamla islandshästarna ca -10grader brukar ju vara fysa. Om du har klippt hela islandshästar så sätta på täcke hela tiden tror jag, Se till om hästen är fyser om det är gamlla typ 25år...

Jag har 125 på mina täcken till hästen :D

Hörde att dom hade gjort någon undersökning ang hästar och täcken. Om en människa står ute, stilla och naken börjar den frysa under temperaturen 34 grader. En häst som står stilla börjar inte frysa förän -30 grader... Om inte hästen nu är rakad eller svettig.
Man ska inte heller ha för tjockt täcke eftersom hästen då kan börja svettas och sedan börja frysa pga det...

Det är människan som skapar problem ;)

Personligen har jag täcke på min häst om det är kallt och han blir svettig, men om han är orakad och inge svettig får han vara utan täcke, även om det är -20 :D

Boetts vintersvettäcke och mera hö/hösilage:idea:

Efter nån timme är han torr och är jag fortfarande kvar så tas täcket av. Annars ber man nån som är sent i stallet ta av det eller det får sitta på till nästa dag. Men då är pälsen tillplattad och inte lika vinterfin.

Det där täcket tyckte jag lät dunder! :d
Det tråkiga med boett är bara att de har tecknade bilder så att man inte ser hur de egentligen ser ut...
Hur ser det ut?
Bild? :D

Jag är så himla lat ibland så jag sätter på regntäcke för att jag inte orkar borsta hästarna varje dag när dom har lera från topp till tå.
Stoppar man in handen under så är dom inte varma.

Sen har jag vintertäcke som andas om det det är minus och hästarna är svettiga.Men dom har jag inte använt än.

Den ena hästen har 135 lång i ryggen och den andra har 125.

I år är min vallack helklippt och går därför med ett "mellantjockt" fodrat utetäcke, hela tiden, oavsett väder.
Till vinter får han på sig ett ev. liiiite tjockare.

Jag hade problem emd att hitta en bra strl till honom - 135 var för långt men satt bra över bogen. 125 satt bra över kroppen, men för trångt över bogen.

kl

Eftersom Spóí är helklippt så får han gå med ett fodrat stalltäcke under det fodrade regntäcket när det är runt 0 grader, blir det kallare så får han ett fodrat vintertäcke utan på istället, har han blivit riden och är svettig så får han ett svettäcke underst.

Oavsett grader utan täcke
Efter arbete om svettiga täcke tills de torkat
Ska fixa ländtäcke de kan ha vid nerskrittning
Ej rakade

Jag har storlek på ett fleccetäcke 135. Har använt 2 gånger. Köpt på Ullared för där kostar inte lika mycket än en affär. Fleccetäcke som jag köpte på Ullared Gekås kostar ca 129 eller nåt...

115 låter för liten för en C-ponny.. Jag tror att 115 är B-ponny´s storlek på täcke...

Min häst står i lösdrift....

Svettig efter ridning---> fleectäcke + filt om halsen medan hon äter
-20 grader ---> Då är det nog möjligt att jag slänger på vintertäcke.. Annars går hon helt fri från täcken. Hon är inte rakad så hon klarar sig.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag bor i Hälsingland, här är just nu ca -10 grader men att det kryper ner mot eller över -20 är inte ovanligt den här tiden. Jag vet...
2
Svar
24
· Visningar
1 040
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka