ni med stora hopphästar!

Sv: ni med stora hopphästar!

Jag ska hämta min nya häst på söndag, en valack på 170+, vet inte exakt hur hög han är.
Red honom en vecka i somras på hoppläger för René Flück, då sa jag att nångång skulle jag äga en häst som han. Men jag trodde aldrig att det skulle bli ett halvår senare, och absolut inte han.
Men med lite övertalning går allt! ;)

Det enda negativa jag märke då (blir förmodligen mer när jag haft honom ett tag) var väl att sadla osv, då jag inte ens är 160 själv, och var van med min häst som är 159.
Annars tycker jag att det mesta var positivt, men får väl se vad jag tycker om några månader! :)

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

min sysyers häst är ca 172-173, o 12 år. När hon fick honom var han 4½ och var livsfarlig :eek: stog på bakbena hela tiden o han har så bra balans så han gick ner i dikena o reste sig där! Han höll på så väldigt länge o då var det inte så kul att han är så stor... Nu ska dom äntligen börja hoppträna mer! innan gällde de bara o få honom o kunna gå på backen.. :angel:
Men, han är stor o bufflig i stallet, kan inte stå still o är Livrädd för bomull o salvor! i dressyren blev han lite tung förut, men nu går han msv. I hoppningen är han väldigt pigg, men nu kan dom till o med stanna efter hindrena :rofl: Men annars finns inga nackdelar, bara att täcken blir så tunga.. :rofl:

Har fått hem en på ca 185 cm. Nackdelen men honom är väl att han blir ganska tung i galoppen om han inte sätter under sig ordentligt. Annars är de ju så klart sadlingen och täcken som är jobbiga för lilla mig på ca 163 cm.

Även om han är så stor är han kvick i vändningarna och galopperar stort och bra när han kommigt igång, dock är han seeeeeeg över hindrena han liksom seglar läänge så de ser jag som minus. Sen tar de en evighet att få honom uppvärmd :P Kräver sin ryttare och jag får jobba hårt.

Ett stort minus är väl att alla stall inte är godkända för så stora hästar som + 175 cm, så de kan vara svårt att hitta stallplats.

ja nu menar jag 170 upp till 180.
vad tycker ni är positivt och negativt med era stora hästar?
är det nått man bör tänka på om man har planer på att köpa en gigant?
lägg gärna upp bild på er häst och skriv hur stor den är :d

Jag är medryttare på Exotica 174 centimeter hög häst :)
Jag är ganska kort runt 158 så hon är väldigt stor men nu hjälper hon en när man ska tränsa å så :)
Väldigt känslig för hjälperna!
Hennes avkomma på 4 år är 181 centimeter hög :D

*lite trådkap*

Vad spännande! Vad är det för häst? Ägde RF honom innnan?

vet inte om det var menat till mig, men jag svarar :)
hollsteiner ( stavning? ) vet inte så mycket om henes bakgrund men hon har hoppat höga höjder och rolf-göran bengtsson har haft henne .. mer vet jag inte :o

Ett svensk halvblod, e: troll. född 95.
har mest stått i hagen med sin storebror större delen av sitt liv om jag har förstått allt rätt?
så han är sent tagen och oförbrukad, känns yngre att rida.
han har väl inte gjort speciellt mycket, men har kapacitet och jätteduktig på att hoppa, trevlig att rida osv. Så vi får väl se vad det blir av han sen.

Nja, han stod på ridskolan, har väl gått några läger bara tror jag.
Var meningen att jag skulle köpa en av hans uppfödningar först som jag har ridit lite också, men ångrade mig, sen blev hon såld!
Var intresserade av fler av hans cur-hästar först, men det fick bli den här istället! :)

Senast ändrad av en moderator:

Ja det är han! Fast jag kände inte ens igen han på bilderna när jag såg att han var tillsalu! :o

Curabella, sen var jag sugen på några till också. :)

Kul! :)

Lycka till med fuxen! (...har visst glömt bort vad de hette... Han och hans brorsa..)

Du får meddela hur det går här på formuet :)

Jag kan inte stava till den andras namn, men dom kallades väl humle och dumle tror jag? Såg knappt skillnad på dom i somras. :p Fast nu lever väl bara den jag har köpt? Har jag för mig.

Ja det ska jag! :)

Rider du där eller något? :)

*förlåt för trådkap.*

Hästens storlek spelar ingen roll.. En häst som är 150 kan vara tyngre o jobbigare än en som är 180.. hästen blir till det man utbildar den till som unghäst..

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
201
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 174
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 190
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna