ni med stora hopphästar!

Sv: ni med stora hopphästar!

Ni som har såhär stora hästar, vilken stam är det på dem? Lite spännande att se, tycker iaf jag :)

Min är e:Cagliostro-Calimero

Katarina_foto_cosmo_sara2.jpg

Nu blev detta visserligen en dressyrbild, har ännu inga bra bilder när vi hoppar :)

Senast ändrad:

Mina ena E. Lasandos - Maximus , den andra är E. Lasandos - Cantus.
Tror inte att Lasandos är "känd" för att lämna stort generellt, jag tror att grabbarnas storlek kommer från mammornas sida. Den yngsta som har Cantus som morfar har iaf 2 syskon över 170.
Den andra har en helsyster som är helt olik min och är runt 160-165. Så det slår nog ut lite olika.

Bisse är e. Beach boy 814 och ue. Lansiär 377

Min ena är 174, e. For Plesure - Cortez.

Han är en väldigt lätt riden häst, han kan tyvärr bli lite överhet inne på hoppbanan och när man rider ut...men han gör sitt jobb.

Det som är ett stort minus med är att han tror att han är liten:d, han är hopplös att leda...hoppar runt och fjantar sig...bara massa bus som en 3 - årig pojke.

Men än helt underbar personlighet, mysig i boxen...man kan stå och mysa med honom i timmar.

Det som jag tycker är jobbigt med att ha en stor häst är när man ska sätta på täcken och sadel och träns osv.

Slänger han upp huvud när jag ska tränsa så har jag inte en chans:d

Men sadla och slänga på täcken har man fått in en teknik efter dessa år:rofl:

Köpte honom som 2 åring med sina 1.62cm och nu när han är 7 så är han stor som ett hus!:crazy:

KL

Min är efter Cor D'Alme Z - Cor de la Bryere.

jag har en val på 170 8år efter robin z

Har en 180 häst efter Feliciano - Eloge, köptes i höstas, seg som ja vet inte vad, nu med lite annorlunda träning är det helt tvärtom!

vad var de för annorlunda träning? nyfiken :P

svarar lite fort...ja red inte rida i ridhuset typ varje dag och ute i skogen mycket. de som gjorde susens va (utom en massa havre =) att byta dom lååånga "dressyrsporrarna" mot rullsporrar! visst första gången kicka han mer än att gå fram, men andra och varje gång sen dess går han otroligt mycke mer framåt, nu e han ju pigg! ja skillnad mot förut när han knappt gick fram, va så extrem nära att sälja vidare men...inte de!

lite långt blev de men men men....

Min är 173, tror jag:o...men hon är stor att hantera och det ända hon tänker på är bus bus bus...det kan vara lite jobbigt när man ska leda ut i hagen osv efter som hon tar fart ut!

Men lätt att rida, väldigt känslig för hjälperna osv. Hon är en riktigt fin häst, hon var 168 när jag köpte henne vid 4 års ålder.

Hon är Cortez - Feliciano

Hopphästen jag tävlade åt en tjej då jag var utan häst var ett svenskt 7 årig vallck på 182 cm.
(jag är 15 år och 175 cm :D )

Jag har en 7 årig kille e: Feliciano-Windwurf-Jarramas
Han är 178 cm
Innan var han oxå riktigt seg o sparkade motskänkeln men han mognar så smått..
Det positiva: Hoppar hus, travhoppat 140 cm MEd lätthet i mörker:p Hoppar ut ur hagen jämt o ständigt:angel:
Stor galopp o inte så ettrig som jag upplever många mindre hästar vara...(Många-inte ALLA)

Negativt: Trångt i vissa kombinationer, starka om de inte vill göra samma sak..O att de oftast mognar senare...

Annars tycker ja han är lätt att rida ihop o snäll på alla vis, vet ju dock om att han är stor o han känner om ngn är rädd o då tar han överhanden:devil::crazy:
60511_1199287987.jpg

17976_1196188886.jpg

Nu är ju min inte mer än 172 men han är e. Laurenz (Lord - Cor de la bryere) - Weibfang.

rider en stoor pålle lite då & då, som är 1,78 nu och är 4, nej 5 nu förresten! är e. cortez, det jag känner med så pass stora hästar iallafall den, han blir lite tung och ibland lite små klumpig. mkt mer häst o rida när den e så stor!

Mina två senaste hästar är över 170 cm. Vet inte om man behöver tänka på ngt speciellt baserat på hästens mankhöjd? Det enda jag kan tänka mig är ju att hästen kan bli för stor för ngn som är kort. Jag är 178 cm, så för mig är det hästar på minst runt 170 cm som gäller, mindre känns för litet för mig.

När unga hästar blir stora mkt fort, alltså drar iväg över 170 cm innan de är typ 3 år, då har jag märkt att stor andel av dem inte håller för ridning. De är ofta helt trasiga och döms ut när de är i 5-6 årsåldern. Men jag vet ju inte om det beror på att just de hästarna hamnat hos fel ryttare eller om det beror på att de är ovanligt stora.

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
201
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 174
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 190
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna