ni med stora hopphästar!

Sv: ni med stora hopphästar!

min 04:a är 171cm just nu men växer (Feliciano-Helwan) .
Possitivt: lätt för hoppningen, bra galopp-lätt att jobba med så som korta&länga osv.
negativt: mycket häst att rida när man är oense. blir hon sur har jag inte så mycket att säga till om.

annars är de övervägande possitivt - just nu ;)

16386121.jpg

Vilka stora pållar! :bump: Håller mig till ponnyerna ett tag till tror jag.. ;)

vet inte riktigt hur stort mitt sto är men hon var 169 som treåring och har växt en del sen dess:angel:
Hon är e: VDL Kalusha- Aktion- Largo Z
Jag är själv kort ca 157. Ser inte så många negativa saker förutom som någon sa sadling etc blir lite jobbigare på marken är det värre när hästen blir stark eller rädd för något.
DSC006901.jpg

När unga hästar blir stora mkt fort, alltså drar iväg över 170 cm innan de är typ 3 år, då har jag märkt att stor andel av dem inte håller för ridning. De är ofta helt trasiga och döms ut när de är i 5-6 årsåldern. Men jag vet ju inte om det beror på att just de hästarna hamnat hos fel ryttare eller om det beror på att de är ovanligt stora.

Huuha, får hoppas att ditt påstående ovan inte stämmer in på min häst.. I såfall är han inne på året nu då han "bör" dömas ut... *hoppas hoppas han får hålla sig hel* :)

Alla blir det ju givetvis inte. Lycka till med din pålle och hoppas du ville ha lite storlek på din häst! Personligen så kan jag inte ha för stor häst, däremot är jag nervös över att jag ska få en för liten om jag köper unghäst eller avlar själv!

Ärligt talat så reflekterade jag inte över att han var så jättestor när jag var och tittade på honom. Ja, jag ville ha en häst runt 170. Det var först när han kom hem som folk runtomkring började tjata över att han var så stor... Nu är han ju ännu större, men det är faktiskt inget jag märker av :) Däremot känns det konstigt att sitta på 160 hästar idag :)

Rida småhästar är ofta läskigt tycker jag! Finns ju inget framför sadeln! :crazy:

Största hästen jag suttit på var runt 180cm, men han kändes faktiskt mindre än tex min gammelpålle som "bara" är 168cm.

Ungefär såhär ser han ut när jag bara sitter på honom på stallplanen. Så stor ser han väl inte ut... :)

sara_cosmo_blogg.jpg

Rider en annan häst ibland som är just 162 cirka... Allt blir ju aningens enklare, men det känns konstigt att ha så nära till marken ;)

Vad roligt att höra! Tack! Jobbar väldigt långsiktigt med honom, så jag hoppas verkligen han får hålla sig hel och frisk :)

Min 7-åring (snart :p) är 172 ungefär. Det positiva är att han har enormt register och att han inte behöver anstränga sig för att länga, men har heller inte svårt för att korta. Sen känns alla hinder små iom att man har mkt häst under sig, vilket jag gillar. Svårt att sätta fingret på alla fördelar, jag tror inte att det är så storleksrelaterat att ex. ha stort register faktiskt.

Nackdelarna är väl att man inte har så mkt att sätta emot när man inte är överrens... Min är lite valpig och när man kommer till nya ställen blir han väldigt stor och "bånglig". I ridningen likaså, han blir väldigt mkt häst när han vill gå åt höger och jag säger vänster... Men han är rätt skarp också.

Jag upplever inte att han har svårt i kombinationer osv, självklart får man planera ridningen, men skulle det bli fel ändå så löser han det alltid på ren kapacitet.

Jag har två stora, en på 177 och den andra 183.
Nackdelarna är väl att dom inte håller lika bra dom mindre hästar och det positiva är att de störra oftast är snällare (iaf mina :D). Det man måste tänka på när man köper en stor häst är att allt ska vara större, större transporter, större box och större utrustning. Min ena har X-full på huvudet och jag har inte hittat en enda grimma som suttit bra på han!

Tills jag har blivit motbevisad förstår jag inte varför stora hästar skulle hålla sämre. Hästarna i mitt stall som är mindre än min åker in och ut på klinik och blir behandlade. Min har i stort sett aldrig varit halt eller liknande...

Men, jag håller med om att man måste tänka stor häst= stor transport, stor utrustning, stor box, stora matvanor (min äter 20 kg hösilage om dagen...:angel:)

Du har inga bilder på dina? Skulle vara kul att se! :)

Min tjej är 173 cm och inte avlad för hoppning direkt. Hon är efter Eighty eight keys xx. Men vem bryr sig? Jag och hon tycker det är kul och hoppas kunna debutera 1.20 i år.
Jag tycker det är svårast att sätta henne i balans och bryta en dålig ovana hon har att trampa om innan bommar och hinder. Det kan resultera i riktiga kråksprång ibland och det tycker vi båda inte är ett dugg roligt. Det ÄR mycket häst och man måste RIDA hela tiden, inte slappna av en sekund. Men oj vad man lär sig mycket!

Jag vet att några köper en stor häst bara för att hindren blir mindre då och det inte är lika läskigt att hoppa. Det förstår jag inte riktigt eftersom det fortfarande är mankhöjden man sitter på när man hoppar och därmed rimligtvis borde befinna sig ännu högre upp i luften när man hoppar.. :confused:

Men men, folk får göra som de vill! :)

Ja kanske. Har inget bra motbevis så jag måste nog hålla med dig :p

Nej tyvärr har jag inga bilder då hårddisken kraschade för två månader sen och hästen trampade på kameran i somras.

min häst är 170 + och grov men väldigt lydig, smidig och välriden så det är aldrig några bekymmer med hans storlek. men om något oförutsett händer så märker man ju att det är en stor häst för en liten tjej och att det itne hade varit så kul om han inte hade varit en sån pärla som älskar att göra allt man ber honom om oavsett vad det är. han är lättare med det mesta än mitt lilla sto på 160.

och min äter 30 kg hösilage och tre foderhinkar krossadspannmål toppad med matolja typ... de är dyra i drift de där stora ;)

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
201
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 174
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 190
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna