ni med stora hopphästar!

C

CeciliaAndersen

ja nu menar jag 170 upp till 180.
vad tycker ni är positivt och negativt med era stora hästar?
är det nått man bör tänka på om man har planer på att köpa en gigant?
lägg gärna upp bild på er häst och skriv hur stor den är :d

Sv: ni med stora hopphästar!

Min är 178cm och det ända negativa jag kännt av är att det är väldigt mycket häst när man inte är överens ( Nu är detta ett mycket skarpt sto ifs )men annars är hon lätt att rida även för lilla mig på 162cm jag har inga problem att få tillbaka henne eller rida ihop henne

Jag har en häst på 170, och han är väldigt stor att hantera. Ska nu sluta rida, mycket på grund av att han är för stor för mig och då vill jag inte ha en ny häst. Han är inte så farligt att rida längre, men på marken är det värre. Han slänger sig bakåt ganska mycket och då tappar jag honom alltid. Har tappat honom ute så han sprungit mot vägen, och inne i ridhuset när det var lektioner:smirk: Så var säker på att du verkligen kan hantera en stor häst och att den är lättskött. Och tänk på att de äter ngt enormt. Min häst äter 6 kg i foder, om dagen. Och 10 kg hö plus halm.

ojdå, det där låter ju inget vidare :O

Min lilla kille (6 år) är 178 cm hög. Mycket häst att rida även fast han inte är tung på nåt sätt. Men det blir nog bättre när han hunnit muskla på sig bättre. Det tar ju evigheter att muskla på en så stor.
Däremot red jag en åttaåring e. Cortez häromveckan som skulle vara 180, kändes inte stor på nåt sätt alls. Lätt att manövrera och lätt att få ihop.
Tävlade också min första 130 på en häst som var 180 som jag bara suttit tre gånger på tidigare, det var den enklaste häst jag nånsin suttit på. Den hade i och för sig gått svår hoppning och vunnit höjdhoppningar med min tränare.
Jag tror att det är otroligt mycket från häst till häst. Hur pass långt utbildad den är och sånt.

Båda mina är ca 180. Det gör inte så mkt att hästar är stora, bara dom inte är "tunga" liksom. Det är viktigt att man håller dom smidiga, kvicka, uppmärksamma och lydiga. Jag ser inget som helst negativt med att mina är så stora, då båda två har ovannämnda egenskaper.
8 åringen gick Falsterbo och Breeders som 6 åring.
4 åringen har fått vila mkt pga av sin storlek, men ska nu igång mer efter vintervilan.

min häst är runt 170 hög, själv är jag 159. Tyckte det var lite svårt att hantera henne i början, körde hon upp huvudet när jag skulle tränsa så hade jag inte en chans:)...och innan man fått in tekniken med att få på sadel var det också lite klurigt. I ridningen däremot märker jag inte så mycket av att hon är så stor för hon är så otroligt känslig. Det kan väl vara nån gång när hon blir lite för stark som jag känner att jag inte har så mycket att sätta emot men det löser sig alltid. Planerar att starta 120 med henne till våren.
CopyofPICT3997.jpg

CopyofPICT4000.jpg

det beror nog mycket på hästens temprament. var och praoade hos jens fredricsson för snart två år sen, skulle då fylla 15 år och var under 160.
jag fick både rykta och skritta en häst på 180, och det var inga problem förutom att det var lite svårt att sitta upp och jag fick stå på stol för att borsta honom :D
hästen var genomsnäll i allt, och det blev en av favoriterna under veckan :)

Jag har en 4-åring som är ca 170 just nu..Men hon växer...
Hon är supersnäll att hantera, det är aldrig nga problem :) Lätt i modellen så inga problem i ridningen heller, väldigt lugnt tagen..Knappt hoppad än och inriden i våras.. Riden lite från o till..Men supertrevlig..:)
Jag är ca 163..
16305697.jpg

16629808.jpg

Hihi ser lite ut som en storvuxen 2-åring tkr jag ;P

Min syster har alltid haft stora hästar 170-180.

Det enda negativa är att täckena blir jätte tunga när dom är blöta :angel:
Sen är det lite komplicerat i början för min mamma som inte är van vid hästar att få på grimman när hon själv bara är 160 men även hon tyckte det blev lättare med tiden, sen känns det ju smidigare med en mindre häst och mindre täcken och så inte lika långt upp i taket att hänga upp täcken :)
Vid ridning är det inte några problem alls ;)

Min skrot är 172 men stor i alla riktningar mina tränare hävdar att han är mellan 175-178. Äter mycket håller jag med om 16kg hö om dagen har dock varit över 20 :o när han fäller och dylikt. Enda direkta fördelen är väl en stor galopp. Nu är jag ju lång och hade jag inte varit det hade jag köpt en häst under 170. Men jag älskar min skrot och han hoppar ju hus så :)

Min ena valack är 1.73...när jag sist mätte honom var han 1.68...så jag höll på att dö när jag såg siffran...han känns inte så stor!
Även på backen, han är en ganska skarp häst...kan bli lite tung men jag har inga som helst problem att rida ihop honom.
Han är gräslig att leda, hoppar som en jojjo...är hur busig som helst men han är aldrig elak bara väldigt mycket bus.

Men han känns inte så stor, en väldigt ädel häst:)

Det ända - med honom är att han hoppar som hindrerna skulle vara 3 meter höga...så det kan var svårt att hålla honom när man hoppar men men.

Min lilla kille (6 år) är 178 cm hög. Mycket häst att rida även fast han inte är tung på nåt sätt. Men det blir nog bättre när han hunnit muskla på sig bättre. Det tar ju evigheter att muskla på en så stor.
Däremot red jag en åttaåring e. Cortez häromveckan som skulle vara 180, kändes inte stor på nåt sätt alls. Lätt att manövrera och lätt att få ihop.
Tävlade också min första 130 på en häst som var 180 som jag bara suttit tre gånger på tidigare, det var den enklaste häst jag nånsin suttit på. Den hade i och för sig gått svår hoppning och vunnit höjdhoppningar med min tränare.
Jag tror att det är otroligt mycket från häst till häst. Hur pass långt utbildad den är och sånt.

Är det den här hästen du menar? För i såfall så är det jag som äger honom nu ^^
578f7c69c7f8446a89784aadcaca664e_18.jpg

Jag har en femåring på 180 cm. Han är också ganska grov. Väger 765 kg. Men han är den bästa hästen att handskas med :). Köpte honom som treåring, då var han ca 169. Så det har hänt en del. Han har tagit det ganska lugnt. Nu har vi äntligen kommit igång med ordentlig hoppträning. Han är otroligt försiktig och väldigt känslig, vilket är hans styrka enl de tränare jag ridit för. Han hoppar hus. Är löshoppad 1.40 men har ännu inte vågat hoppa högre än 1.10 uppsutten. Vi har inte bråttom till något :)

Han heter Millstone och är 181, otroligt lättriden, har tävlat svår hoppning och höjdhoppning. Nu är han min läromästare och fortfarande helt suverän :)

Jodå, det var millstone jag red :d. Helt underbar häst... blev jättesugen på att köpa honom efter den tävlingen men jag hade inte råd tyvärr. Kul att höra att han lever och mår bra :)

Min ena är 170. Inte så hög som de andra bjässarna i tråden, :angel: men har har stor galopp och kan bli lite svår att få ihop. Tycker att det kan vara lite jobbigt i korta kombinationer, men annars är det inga problem.. Hinderna blir ju mindre när man har större hästar. ;) Så jag trivs bättre på de lite högre.
Unghästen är ca 170 nu. Är 4 så hon växer ngt mer, har stor men väldigt välbalanserad galopp, har inte varit nåt problem hitills, men hon är ju inte hoppas så mkt heller.

En annan jag rider är ca 172, också rätt stor galopp. Men han är nätt och såpass lydig att det inte heller blir problem. Dock kan han bli lite stark och älga iväg lite, men det kan ju även mindre göra.

Håller med Ancor om att det gör inget att dom är stora, så länge inte jag behöver bära runt på den och att den är lydig.

Senast ändrad:

det beror nog mycket på hästens temprament. var och praoade hos jens fredricsson för snart två år sen, skulle då fylla 15 år och var under 160.
jag fick både rykta och skritta en häst på 180, och det var inga problem förutom att det var lite svårt att sitta upp och jag fick stå på stol för att borsta honom :D
hästen var genomsnäll i allt, och det blev en av favoriterna under veckan :)

Coolt att prao hos Jens Fredricsson :d

Bisse är 1,73 cm. Nackdelen är väl att om han verkligen vill dra iväg så har jag inte sådär jättemycket att sätta emot, fast vilken häst kan inte dra iväg om den verkligen vill? Konditionen är inte på topp än och ibland kan det bli lite jobbigt att få ihop honom i galoppen. Men fördelen är att han har en stor och väldigt härlig galopp :) Hemskt trevlig är han också, och gör alltid sitt bästa i alla lägen! Han är e. Beach boy 814 och ue. Lansiär 377 :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
201
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 174
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 190
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna