Ni med stor erfarenhet...

Cyllene

Trådstartare
Hur vanligt är det att unghästarna växer efter 4-års ålder om de knappt vuxit sen 2-årsåldern?

Hon är liten och kompakt i modellen och har hela tiden vuxit mycket lite och väldigt jämt. Men om jag inte är helt ute och cyklar så växer hon nu när hon blir 5! :confused:

/C

Hejsan!En av våra fjordston växte fram tills hon var sex eller sju om jag inte minns fel. Har inte så bra koll på hur hon växe för övrigt dock :confused:

Vad är det för ras och mkh nu?

Jag har enbart statistik för hbl och araber, de har växt mellan 3-9 cm fr. 2 år och 2-6 cm fr. 4 år >

Ett halvblodssto.

Tror hon var 154 vid 2 års ålder. 156 vid tre års ålder...

Nu fick jag henne plötsligt ill ca 160 cm!?! :confused:

Är säker på att hon inte var större än ca 157 cm får några månader sen...

Hon har vilat 3 månader pga skada och har legat ner mycket. Hrm. :smirk:

OK, jag sållade ut mina & andras 'små kompakta' 4-åringar.

5 hästar:
Mellan 1.54 - 1.58 blev 1.56 - 1.62

Hoppet finns att din häst kan växa ytterligare, har du testat 'tattarmåttet'!?

Det händer då och då.
Jag har en bekant vars avelssto (hbl) själv växte ungefär så som du beskrivit tillväxten på din pålle. Hon är numera 18 år (HJÄLP, redan? jag red henne när hon var 7... :eek:) ca 160 cm.
Hennes avkommor har också varit sena med tillväxten. Små som unga och slutat med "lagom" mankhöjd.

Jag har haft en shettissto som växte 4 cm efter treårspremieringen. NÄr tillväxten skett kan jag inte svara på, men 4 cm är MYCKET på en shettis och de brukar sällan växa alls efter 3 års ålder, även om tillväxtzonerna kanske inte är slutna...

161 cm enligt tattarmåttet. Så vem vet? :)

Ska nog provmäta nu igen - jag kanske drömde trots allt! (Jag är ju lång och vill att hon växer...) :smirk:

Min ena pålle växte inte till sig förrän hon blev 6 år!
Famt till dess så var hon liten och spinki, men sedan så hände något, hästen växte både på höjden och på bredden!

En smäcker & gracil häst på 1.61 cm 'ser mindre ut' än en kompakt & rejäl med dito mkh.. under en lång ryttare ;)

Tröstad???

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 453
Senast: Sel
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 581
Senast: Johannna1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar