Sv: Ni med schäfrar
Hur ofta motionerar du din hund fysiskt?
Går två vanliga promenader per dag, mellan 30 min och ett par timmar, däremellan kissrundor på tomten, i stort sett alltid lös. Ibland blir det mer och ibland mindre, har inget standardschema egentligen.
Hur ofta är du på klubb och tränar?
Aldrig för tillfället.
Hur många timmar per dag och hur många dagar per vecka tränar ni?
Svårt att svara på eftersom det inte är något vi gör separat. Eller, det beror på hur man definierar "träna" också.
Brukar integrera platsläggning, inkallning, fotgående, passivitetsträning, sök m.m i promenaderna. Tar fem-minuterspauser från pluggandet fördelat över dagen och kör lite tricks eller annat som funkar inne.
Vad tycker ni är minimumtiden är att lägga ner på psykisk stimulans/fysisk träning om man har schäfer?
Beror helt på hunden såklart. Jag märker direkt på min om han inte får "tillräckligt", då blir han studsig, nafsig, vaktig och får psykopatblick.
Vad är det bästa/sämsta generellt med rasen tycker du?
Kan bara svara för min vovve, inte för rasen i allmänhet. Negativt är att han är väldigt stressig och osäker, samt skällande på folk han inte känner. Positivt är att han älskar matte, gör allt för att vara till lags men ändå har massor av egen hjärna, att han är en pajas
, att han har en jättebra "på/av"-knapp och att han är fantastiskt vacker att se på!