Sv: Ni med misstänkta IR hästar
Tror du sett min på bild ett antal gånger och i alla olika hull? Annars hojta så ska jag lägga in igen.
Musklingen fin, ingen ömhet eller stelhet eller liknande, och inte haft det oavsett hur IR han verkat vara, om han haft mycket/lite depåer. Däremot är han mycket piggare nu än tidigare, och har mer nerv. Min stencoola, bomsäkra ponny är utbytt mot någon turboväxlad reaktionssnabb sak. Inte på något negativt sätt, han är fortfarande inte spooky eller nervig, men helt klart betydligt mer reaktionssnabb och vaken. På gott och ont ibland
Depåerna har varierat med vikten till viss del, och till viss del helt levt sitt eget liv. Dvs depåerna har kunna öka eller minska fast vikten legat still, depåerna har kunnat öka fast vikten går ner och ffa så har depåerna plötsligt kunnat förändras UTAN att någonting är ändrat. T ex i vintras, vid tre - fyra tillfällen så poff utan att han fick ett gram mer/annan mat än innan, så exploderade vikten och/eller depåerna. Och sen pang poff kunde han gå ner i vikt och/eller depåer utan att något ändrats. Jag tror det är hormonstyrt.
Min är inte konstaterat IR men det föreligger mycket, mycket stark misstanke och han behandlas som om han är IR. Vi har tagit enkla blodprovet två ggr, som visat ett värde under gränsvärdet, men som ändå legat högt upp i intervallet. Det beslutades därför om glukosbelastning, som dock fått bokas om en ziljard ggr. Men på söndag ska den ske. Då får jag iofs inte veta om han har varit IR innan, men får ett tydligare kvitto hur han är för dagen. Eg hade jag velat veta ang i vintras, men.. Nu är han ju fin i hullet osv. Men jag lever i ständigt skräck att det plötsligt ska säga POFF och han ska börja lägga på sig igen utan att något ändrats.. =/
Det enda jag ev kan härleda till IR rent ledmässigt är att han haft lätt för att fylla i hasleder och kotsenskidor bak när han verkar vara mer IR. Om det är en slump eller ej vet jag inte.