Ni med misstänkta IR hästar

sissu

Trådstartare
Fångdelen är jag inte intresserad av i denna tråd, räcker med att nämna det i så fall bara, men jag vill inte att det blir en ny fångtråd för det finns så det räcker.

Jag vill istället se mer hur de ser ut i sina muskler, i sina fettdepåer osv. Har de problem över lag med sina muskler som ömhet, inflammationer, stelhet i leder m.m.

Har de depåer både som smala och tjocka eller varierar graden med vikten m.m.

Sätt gärna in kort.

Sv: Ni med misstänkta IR hästar

Jag har en som vi misstänker IR på.
Hon har depåer även om man ser revbenen på henne.

Bilder tagna i våras, har inga bra som är nytagna.
dsc_1188_84173479.jpg

dsc_1198_84173581.jpg

dsc_1256_84174158.jpg

dsc_1271_84174256.jpg

dsc_1233_84174045.jpg

På bilderna är hon förövrigt i perfekt hull över revbenen, men ingen annanstans typ.

Hon har inga problem just nu med muskler, leder osv. Men vem vet, det kanske knackar på dörren snart..

Jag har en häst med misstänkt IR hon är väldigt stel och öm i muskler samt leder. Jag har väldigt svårt att känna musklerna eftersom hon är väldigt spänd, de muskler jag känner känns fibriga.

Hon har fettdepåer vid nacke, länd och svansrot.

Tror du sett min på bild ett antal gånger och i alla olika hull? Annars hojta så ska jag lägga in igen.

Musklingen fin, ingen ömhet eller stelhet eller liknande, och inte haft det oavsett hur IR han verkat vara, om han haft mycket/lite depåer. Däremot är han mycket piggare nu än tidigare, och har mer nerv. Min stencoola, bomsäkra ponny är utbytt mot någon turboväxlad reaktionssnabb sak. Inte på något negativt sätt, han är fortfarande inte spooky eller nervig, men helt klart betydligt mer reaktionssnabb och vaken. På gott och ont ibland ;)

Depåerna har varierat med vikten till viss del, och till viss del helt levt sitt eget liv. Dvs depåerna har kunna öka eller minska fast vikten legat still, depåerna har kunnat öka fast vikten går ner och ffa så har depåerna plötsligt kunnat förändras UTAN att någonting är ändrat. T ex i vintras, vid tre - fyra tillfällen så poff utan att han fick ett gram mer/annan mat än innan, så exploderade vikten och/eller depåerna. Och sen pang poff kunde han gå ner i vikt och/eller depåer utan att något ändrats. Jag tror det är hormonstyrt.

Min är inte konstaterat IR men det föreligger mycket, mycket stark misstanke och han behandlas som om han är IR. Vi har tagit enkla blodprovet två ggr, som visat ett värde under gränsvärdet, men som ändå legat högt upp i intervallet. Det beslutades därför om glukosbelastning, som dock fått bokas om en ziljard ggr. Men på söndag ska den ske. Då får jag iofs inte veta om han har varit IR innan, men får ett tydligare kvitto hur han är för dagen. Eg hade jag velat veta ang i vintras, men.. Nu är han ju fin i hullet osv. Men jag lever i ständigt skräck att det plötsligt ska säga POFF och han ska börja lägga på sig igen utan att något ändrats.. =/

Det enda jag ev kan härleda till IR rent ledmässigt är att han haft lätt för att fylla i hasleder och kotsenskidor bak när han verkar vara mer IR. Om det är en slump eller ej vet jag inte.

Nu har jag gått igenom varenda hästsjukdom i huvet. Men... IR?
Förklara för en förvirrad! ;)

26192941.jpg
tunn med symtom i nacke/bog[/QUOTE]

Han symtom varierar och det finns ingen röd tråd. Efter diskussion med vet så har jag valt att avvakta med prover. Hans symtom talar ändå kraftigt för IR å proverna känns för osäkra. Depåer, muskelömhet, nervositet, magbesvär m.m.

Han stora problem i detta är att han får så ömma muskler och stela leder till och från, eller troligen så kommer allt från de ömmande musklerna somi sin tur ger andra symtom.

Hade det inte varit för det så hade allt kännts så mycket bättre och mer åtgärdbart, tycker ni verkar ha små fysiska problem med era.

Just nu så är han insatt på Butta för att se om muskelömheten kan ge med sig. Proverna är OK röntgen är OK och massör och ET tycker han känts bra förutom stum bog så allt troligen utgår från när han styvnar till som han nu gjort.
Minns inte vad enzymet heter som kan ge med inflammationer i kroppen, troligen såhar han än mild släng av det när processen är igång. Eller annars så är allt bara inbillning...

Senast ändrad:

är det vanligt att dom får såna besvär? har varken hört eller läst om andra följdsjukdomar än fång/fetma.

Nu blir jag såklart oerhört intresserad med min jag-tål-ingenting-och-blir-sjuk-av-allt-häst. Måste de ha haft fång för att ha IR?

Vet inte hur vanligt dessa symtom och besvär är, har läst om att de finns och iom det så föll många pusselbitar på plats då han haft symtom som jag inte förstod innan jag läste på om IR ordenligt. Enl.den vet jag konsulterat och har fullt förtroende för så var det fullt naturliga symtom då den berättade om symtom som W har som jag inte berättat om att han hade.

Hur inducerar höga serumkoncentrationer av insulin och triglycerider stela leder och muskelömhet?

Det får du fråga de som talar om det på videon på the horse....alt vänta tills jag får ett grundligare svar från "min" vet. För jag vet inte och det är därför jag själv undrar och letar vidare efter svar.

Mot IR:et. Det vanliga, mindre mat, mindre sockerintag, mer motion, extra Mg och kromintag. Utan provtaning kan man ju inte säga nåt medicinmässigt utan bara gå på symtom.

Men beroende på provtagning och provsvar så har även Parkinssonmedicin kommit på tal. Men i dagsläget med den information jag läst och fått så känner jag att provtagning inte är aktuell utan får vänta en stund.

Parkinsonmedicin? Berätta mer?

Det jag annars vet man behandlar med och som studerats en del är ju metformin, dvs samma medicin som för människor som har typ 2 diabetes. Eller (fast det verkar numera inte vara förstahandsval) sköldkörtelhormon.

Däremot behövs ju provtagning då. Har du lust utveckla varför du inte vill ta prov? Jag frågar inte för att kritisera, utan för jag är nyfiken? Jag är ju väl medveten om nackdelarna med det 'enkla blodprovet', däremot en glukosbelastning skulle ju kunna ge mer svar? Om den har såpass stora problem som det verkar så kanske medicin (plus naturligtvis kost och motion osv men det antar jag du redan gör) skulle kunna hjälpa den må bättre?

pergolid menar du? det är en medicin för parkinsons och är vad man ger hästar med cushing.

jag antar att ni redan har tagit prover för fästingsjukdomar?

Kosten är helt fri från tillsatt socker sen nästan nåt åt tillbaka. Jag tänkte att det var bättre att byta ut allt och ge honom samma som de andra fått, kände ju att nåt inte stämde även om jag inte kunde sätta fingret på det för det var så diffust, å har nog inte riktigt accepterat och fattat än till fullo.

Både förra året och i år så går han på individanpassat sommarbete, men även där skiljer det sig åt, symtomen var mindre när han gick på mestadels klöverbete än på gammal vall med mestadels "vanligt" gräs och en del balj och raj (stavning). Kan inte namnen på alla grässorter. I år så klarade han att gå på sådd gräshage, men inte på naturhagen där det fram tills ca 7 år sedan var trädgårdsodling, när gammelgubben inte orkade längre så fick det bara stå och växa igen till nuvarande ägare flyttade in och gjorde hage.
Om det bara är slumpen eller inte vet jag ju inte. Förra året bytte jag ju hage/bete för att han blev helt rabiat i huvudet, då hade jag inte detta med IR i tankarna men ser jag tillbaka idag med IR i tankarna så kan jag även se den fysiska skillnaden.

När vet började prata om provtagningar och medicinieringar så ska jag erkänna att jag slog dövörat till lite och sa att nä, det där väntar vi med...

Å detta pga blodproverna sällan visade positivt även om symtomen fanns honhar dålig erfarenhet av provtagningarna, och när det gäller glukosbelastningen så var risken för ett fånganfall stort å det vill jag inte riskera att få just nu. Hon pratade även om att kolla kortisolhalten och ta cushingprov, men då stängde jag öronen och kände att nä vi börjar med att se om vi får ordning på muskelsmärtan först och tar resten sen.

Jag har även läst om parkinsson medicinering som gett gott resultat men la det inte på minnet mer än så och vet inte om det var på ren EMS häst eller om det var när cushing var inblandat, vid ämnesomsättningsproblem är med i bilden så har tydligen många svarat på hormon medicinering, å när vet pratade om det i samband med att hon pratade om cushingprovet men allt blev väldigt luddigt just då.

Just nu så känner jag att jag bara vill ta en sak i taget inte se va det leder till, jag behöver dela upp all information och sätta mig in mer i problemet. Jag behöver också för mig egen del förstå varför han verkar vara ett sånt klassiskt fall enl. symtombeskrivning och bildbeskrivning medan andra verkar uppvisa så mycket lindrigare symtom.

Så jag är inte mot provtagning i sig utan känner att om han inte blir bra med de enkla åtgärder som rekomenderas så kommer jag be om provtagning, men samtidigt så ställer jag mig mycket tveksam till medicineringen som används. Parkinssonmedicinen sa hon att de försöker ta bort för den ger så hemska biverkningar.

Jag känner väl som så att klarar han inte att leva normalt av de klassiska åtgärder som finns och proverna visar något och han kanske riskerar att bli ännu sjukare av medicinering så tar jag hellre bort honom.

Hon sa inte namnet, men hon pratade om det i samband med cushingprov så det är det säkert. Cushing för mig har alltid varit långhåriga magra hästar som svettas av att stå och som är helt orkeslösa och som har fång titt som tätt, men i om allt som nu dyker upp så behöver jag få veta om de kan ha det utan dessa symtom i en annan sjukdomsbild.

Helst vill jag bara sticka huvudet i sanden och hoppas att allt bara är en mardröm när jag tar upp huvudet igen...

Han är röntgad i hovar UA efter fånganfallet i augusti förra året. Han är röntgad från nacke till bog vid ett annat tillfälle när han hade sina muskelproblem, fästingprover är tagna, i år har han inte haft någon fästing på sig än. Han är genomgången av massör och ET desom jag tycker är bäst i stan och inget annat än just stum och öm i muskelatur i nacke/bog.

Det behöver ju inte ha något samband heller utan kan ju vara två problem. Han har ju varit lite ynklig vädermässigt så han har ju fått gå med täcke som jag varierat för att undvika konstant tryck på samma ställe, å jag upplever att han blir sämre muskelmässigt med täcke än när jag tog av lät han gå utan en längre period.

Nu har ju myggorna varit för jävla under en längre period så han har fått variera med sina flug täcken och jag tror mig se en försämring i kroppen muskel/stelhetsmässigt sen han började använda dem igen, i vår under den period han fick gå utan så var han superfräsch i kroppen trots att han dagar stod och huttrade, så det kan som sagt va två helt skilda saker för han har ju alltid varit känslig och får ju skav av även den mjukaste flughuvan mm.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 631
Senast: Liten
·
Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 126
Senast: Inte_Ung
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka