Ni med migrän..

Sv: Ni med migrän..

kl

Folk verkar inte fatta. De har kanske haft ordentlig huvudvärk nån gång och trott att det är migrän. Med vanlig huvudvärk kan jag jobba hur länge som helst. Det är bara inte så kul.

Fast nu kom jag på att jag hade ett kort och intensivt anfall förra veckan mitt uppe i en viktig arbetsuppgift på datorn. Jag satt och kisade och försökte åstadkomma nåt vettigt ända tills jag fick skynda mig till toaletten för att kräkas. Efter att ha suttit på ett smutsigt toalettgolv och lidit i en halvtimme lyckades jag ta mig upp och hem. Jag satte länge och funderade på hur jag skulle lyckas stiga upp och stänga av datorn.

Då hade jag tagit medicin, och den halvtimmen på golvet var tydligen vad som krävdes för att få medicinen mot illamåendet att verka lite grann. Har suppositorier mot illamåendet och har nyligen (p.g.a. önskad graviditet) avslutat mina injektioner och spray för att i stället ta Panacod brus. Hjälper sådär:meh:
 
Sv: Ni med migrän..

För mig funkade Imigran spray bättre än injektionspennan av nån anledning. Men då måste jag ta 1 g treo + 1,5 Primperan supp samtidigt, och sen en ny omgång av allt efter två timmar. Man fick lite medicinbaksmälla.

Tabletter funkar inte ett skit. Samma sak med Panacod, fungerar inte i tablettform.
 
Sv: Ni med migrän..

Tack för alla svar! Känns skönt att inte vara ensam om att inte kunna jobba. Flera. Av er har det betydligt värre än jag, men för mig känns det jobbigt att jobba dessa dagar och dagen efter. Dels för smärtan och att jag inte är riktigt jag, men oxå oron över att få ett nytt anfall, är sällan jag klara mig med ett. Utan ett på varje sida innan det är över...
 
Sv: Ni med migrän..

Folk slänger sig med ord helt vilt, t ex alla som säger bli chockad över minsta lilla. Dina kollegor har antagligen inte mer än lite huvudvärk men kallar det migrän. Hade dom haft migrän hade dom knappast kunna vara kvar på jobbet. Än mindre suttit upp och jobbat på som om inget hänt.
 
Sv: Ni med migrän..

Inte en chans. Jag får förlamning i ansiktet, synbortfall, spyr som en gris och är helt väck i mellan 8-24 h. Brukar ta ett dygn efter anfallet innan jag är återhämtad.
 
Sv: Ni med migrän..

Nu kommer jag säkert med en jättedum fråga, ni får ursäkta mig :o:(.

Får ni eller har ni provat förebyggande medicin mot migrän?
Jag tar Topimax mot migrän (har även Hortons huvudvärk) sen två månader tillbaka som min neurolog skrev ut och jag har inte haft ett anfall av något av det sen dess! "Bara" rejäl huvudvärk vid ett par tillfällen.
 
Sv: Ni med migrän..

Min migrän är nästan helt hormonutlöst, så när jag inte försöker bli på smällen tar jag p-sprutor och har då ett eller tre anfall per år istället för var fjärde vecka.
 
Sv: Ni med migrän..

Mina migränanfall varierar väldigt i intensitet. Har jag en "känning" så blir jag hyfsat fungerande efter medicinering men undviker helst att köra bil. Har följt föreläsningar hemifrån några gånger på detta vis (tacksam för att kursen går parallellt på distans, som även campusstudenter har tillgång till) och det har funkat okej... Har nån gång känt migrän "på g" när jag kört lastbil och har då klarat mig hem när jag medicinerat direkt.
Det är numera väldigt sällan jag får de riktigt jobbiga anfallen som gör att jag måste ligga i sängen i ett mörkt rum.
 
Sv: Ni med migrän..

Jag har ätit förebyggande i perioder, betablockerare och sist milt vätskedrivande blodtryckssänkande. Guld värt, för mig handlade det om flera anfall i veckan, dvs totalt handikappande, blev anfallsfri tack vare det. Numera får jag mest på våren och tidig sommar pga ljuset, ska diskutera förebyggande tabletter tills nästa säsong.
 
Sv: Ni med migrän..

Utan ett på varje sida innan det är över...

Det där är så märkligt. Så funkar det på mig också. Attacken börjar i mitten av skallen, går snabbt över till ena sidan, pågår där i 12-15 timmar, sedan vilar den utan smärta i 3-4 timmar och sedan brakar det loss på andra sidan också, fast inte riktigt lika intensivt som på första sidan.
 
Sv: Ni med migrän..

KL

Min pappa brukar ha migrän några gånger per år. Då halvsitter han i ett mörkt svalt rum med mössa över ögonen och hink bredvid sig på golvet. Så nej han klarar inte av att jobba när han har migrän, han är helt bort då. Däremot när han har huvudvärk eller lyckas stoppa ett migränanfall tidigt klarar han av att jobba, men då syns det på honom att han inte mår bra.
 
Sv: Ni med migrän..

Om dina kollegor påstår sig kunna jobba med migrän så misstar de nog en vanlig, rejäl huvudvärk för migrän. har nog inte hört någon som kan arbeta (eller knappt ens göra annat än ligga i sängen och må pyton) under ett migränanfall. Själv är jag däckad i minst 1 dygn men som värst höll det i sig totalt 4 dygn (inkl. återhämtning).
 
Sv: Ni med migrän..

Om dina kollegor påstår sig kunna jobba med migrän så misstar de nog en vanlig, rejäl huvudvärk för migrän...

Eller så har de tagit behandling som faktiskt fungerar iaf lite som det är tänkt och gör att man fungerar hjälpligt i vardagen, trots pågående anfall. Eller har en förkänning som de klarar att jobba sig igenom och sedan hem och sova (det gör jag inte alltförsällan).

*kl
Migrän är ett antal olika "sjukor" som klumpats ihop i samma diagnos för att de liknar varandra och har ungefär samma behandling. (Se bara hormonutlöst, stressutlöst osv). Så det skiljer sig från person till person, även om det är samma diagnos. Det kan även skilja sig från anfall till anfall hos samma person.
Anfallen kan ha olika intensitet och symtom. En del får synbortfall, en del känselbortfall, en del ont i huvudet, en del ont i magen, illamående, ljus- och ljudkänslighet osv osv osv. Allt kan vara migrän.
 
Sv: Ni med migrän..

Nu kommer jag säkert med en jättedum fråga, ni får ursäkta mig :o:(.

Får ni eller har ni provat förebyggande medicin mot migrän?
Jag tar Topimax mot migrän (har även Hortons huvudvärk) sen två månader tillbaka som min neurolog skrev ut och jag har inte haft ett anfall av något av det sen dess! "Bara" rejäl huvudvärk vid ett par tillfällen.

Skönt att du hittat något som fungerar för dig!
Jag har provat en del, har nu landat på Inderal, som lämnar mig i den intressanta situationen att jag har migrän lika ofta, men den gör i princip inte ont. Ger "bara" det allmäna obehaget, degighetskänslan i huvudet, fumligheten och ljuskänsligheten. Väntar jag för länge med att ta läkemedel blir det dock ont i huvudet också, innan dess är "huvudvärken" bara irriterande. Har hanterbara biverkningar som definitivt är värda det iom effekten jag har.
 
Sv: Ni med migrän..

Finns inte på kartan att jag kan jobba med migrän, inte skuggan av en chans.
Jag jobbar aldrig om jag så "bara" har en hint om att det är på väg, för jag måste medicinera, lägga mig helt still i svalt och mörkt rum om jag ska stävja skiten innan den bryter ut.
Har det väl brutit ut så är det synbortfall, domningar, tappar talet, kräks och en så fruktansvärt huvudvärk att jag vill ta en bössa och skjuta skallen i bitar. Typ.
Eller ja, synbortfall och domningar är säkra tecken på att det är på G och då kan jag med en väldig tur mota Olle i grind, dock är jag helt slut dagen efter. Träningsvärk i huvudet, bakfylla, illamående och inte alltid förmögen att gå tillbaka i arbete ens då.

Att då höra kollegor säga "Isch, jag har så FRUKTANSVÄRD migrän idag, jag måste se om jag har en alvedon..." gör att jag vill slå dem i huvudet med hågot hårt :p.

/Rea, med sista anfallet väldigt färskt i minnet, därav bitterheten...
 
Sv: Ni med migrän..

*kl*

Jag kan inte ens lyfta mitt huvud från kudden utan att kräkas, så nej jag kan inte jobba... Tror att folk förväxlar migrän med ordentlig huvudvärk. När jag har migrän är det enda som går att fokusera på den förjävliga dunkande huvudvärken som gör att det känns som att hela huvudet snart ska sprängas. Varje dunk är fruktansvärt, går omöjligt att bete sig som folk. Försöker jag gå (för att hämta spyhink eller peta i mig tablett) är det INTE rakt utan jag häver mig fram i lägenheten med handen för pannan och jämrar mig "ajajajaj", har tur om jag kommer fram. Samt spyr som en gris... Har hellre maginfluensa vilken dag som helst :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 473
Senast: Halcyon
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
855
Senast: Stekspaden
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 428
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 196
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp