Ni med migrän..

Minelli

Trådstartare
Kan ni jobba när ni får migrän? Jag har jättesvårt att göra det och på mitt jobb verkar jag ensam om det..
Nu har jag turen att få det sällan och det gör väl att jag kan vara hemma. Men ändå så skulle det vara svårt att jobba.

Min migrän börjar alltid med en aura som gör att jag inte ser på ca 30 min. Sen får jag fruktansvärt ont i huvudet i 2-3 timmar innan jag kräks och sen avtar det gradvis tills jag bara är öm i huvudet i ett dygn och då känner jag mig trött och lite konstig samtidigt. Verkar tabletterna så slipper jag värsta huvudvärken och klara mig oftast från att kräkas. Det hör gör att jag inte känner att jag gör ett bra jobb och speciellt inte eftersom jag jobbar som lärare.
Sen har man kollegor som säger att de har sån migrän men jobbar som vanligt och inget märks och då känner jag mig känslig som är hemma. Trots att jag nästan aldrig är sjuk, jobbar med feber och tål smärta rätt bra.

Konstig?
 
Sv: Ni med migrän..

Jag kan knappt stå när jag har migrän, än mindre jobba. Jag tar medicin och sover. Skulle aldrig ens försöka ta mig till jobbet, det skulle vara trafikfarligt att köra bil.
 
Sv: Ni med migrän..

Nä, jag kan inte heller jobba med riktigt migrän. Synbortfall, kräks och kan inte fokusera på något eftersom smärtan dränker allt annat. Migränkänning kan funka (särskilt om jag är ute i skogen) men inte bland folk, särskilt som jag sluddrar lite lätt då och säger ord i fel ordning eller helt fel ord. huvudvärk kan jag jobba med däremot, även när jag var instruktör. Men det är stor skillnad på huvudvärk och migrän. Tror migrän "missbrukas" en del, sen kan ju migrän yttra sig på olika sätt också och man reagerar olika bra på mediciner.
 
Sv: Ni med migrän..

Kan ni jobba när ni får migrän? Jag har jättesvårt att göra det och på mitt jobb verkar jag ensam om det..
Nu har jag turen att få det sällan och det gör väl att jag kan vara hemma. Men ändå så skulle det vara svårt att jobba.

Min migrän börjar alltid med en aura som gör att jag inte ser på ca 30 min. Sen får jag fruktansvärt ont i huvudet i 2-3 timmar innan jag kräks och sen avtar det gradvis tills jag bara är öm i huvudet i ett dygn och då känner jag mig trött och lite konstig samtidigt. Verkar tabletterna så slipper jag värsta huvudvärken och klara mig oftast från att kräkas. Det hör gör att jag inte känner att jag gör ett bra jobb och speciellt inte eftersom jag jobbar som lärare.
Sen har man kollegor som säger att de har sån migrän men jobbar som vanligt och inget märks och då känner jag mig känslig som är hemma. Trots att jag nästan aldrig är sjuk, jobbar med feber och tål smärta rätt bra.

Konstig?

HAHA, de vet inte vad migrän är. Hur mycket jag än försöker så går det inte då jag kommer till det stadiet att jag måste kräkas. Det är hemskt:(

Början av migrän går väl an. Då försöker jag få undan de viktigaste och ta mig hem fort.
 
Sv: Ni med migrän..

Nej, jag kan inte jobba med migrän. Jag får också synbortfall och kräks om jag inte får i mig starka värktabletter i tid, och även om jag gör det så känns huvudet "bortdomnat" (inte smärtmässigt då, tyvärr, men funktionsmässigt) och jag blir väldigt ljuskänslig. Så det är till att vara sängliggande i ett mörkt rum vid de tillfällena. Dock får jag anfallen väldigt sällan, så det har inte påverkat något större.

Men sen finns det ju starkare mediciner att få, vet folk som fungerar jättebra på någon slags nässpray som är receptfri, annars går det ju att få starkare utskrivet av läkare om inga receptfria medel fungerar.
 
Sv: Ni med migrän..

Jag har inte konstaterad migrän, men jag gissar att det faktiskt är någon form av det. Jag får inte synbortfall, men huvudvärken kommer smygande och jag kräks och har så ont att jag inte skulle fixa att jobba alls, inte en chans. Det blir värktabletter och sova med huvudet under täcket så ljus och ljud inte kommer in.

Att prata gör ont, att bara röra på ett finger gör ont. Tills det släpper efter några timmar och mitt huvud känns tjockt och segt i flera timmar- halvt dygn efteråt. Jag fick det första gången som gravid med dottern och jag var otroligt nära att falla ihop vid varje steg. Tog bussen hem och skulle sedan gå de 2 km hem och det var en mardröm.

Jag har lärt mig att om jag inte dricker som jag ska och inte tar värktabletter mot huvudvärk så kommer det.Inte en chans att jag tänker att det kan försvinna av sig själv bara jag dricker och äter eller vilar, det funkar inte utan det är värktabletter som gäller.
 
Sv: Ni med migrän..

Nej, verkligen inte.
Jag är rätt så säker på att de som säger sig ha migrän och ändå kunna göra en massa saker - de har inte migrän.

Jag ligger i ett mörkt rum. Har synbortfall, fruktansvärd huvudvärk och så kräks jag
 
Sv: Ni med migrän..

Eh nej jag kan verkligen inte jobba!

Jag får så ont och blir så yr att det känns som att jag ska ramla ur sängen, tar mig knappt till toaletten.
När jag får mina anfall är det tyst, mörkerläggning och sovrummet som gäller med spyhink intill.
Trots medicin går det verkligen inte att arbeta, det är sängen som gäller.
Är glad om jag ens kan ta mig ut i friska luften så hundarna kan få göra ifrån sig medan sambon är på arbetet.
Mina anfall håller på ett par tre dagar oftast.
 
Sv: Ni med migrän..

De som jobbar på som vanligt när de säger att de har migrän vet inte vad migrän är...

De (tacksamt) få gånger jag har haft migrän spyr jag upp ALLT. Jag får inte ens ner vatten under de första timmarna. Att ta sig till toaletten är en ansträngning som tar flera timmar att samla mod till och hade man då haft en pistol på nattduksbordet så hade man använt den... :yuck: :wtf:

Nej, jag jobbar inte om jag har migrän för jag är för upptagen med att planera olika sätt att ta livet av mig själv med minsta möjliga ansträngning :meh:
 
Sv: Ni med migrän..

Och det värsta är då det gör så ont att man vill gråta, men det går inte för det gör så ont!
 
Sv: Ni med migrän..

Instämmer med föregående talare, när migränen slår till kan jag verkligen inget annat än att testa den minst dåliga liggställningen i ett mörkt rum. Skulle jag försöka något annat resulterar det i att jag kräks.

Som tur är har jag få anfall och tar jag tabletterna i tid så blir jag "bra" på en halvtimme.
Jag bedömer det som jag har lindrig migrän eftersom det oftast går att fixa till den så bra och jag bara är lite "bakis" resten av dagen.

I bland har jag spänningshuvudvärk som sitter på nästan samma ställe och huvudvärken kan vara förvillande lik men jag tror det skiljer någon cm på centrum och då slipper jag även direktkopplingen med magen. Får jag huvudvärken på höger sida är det aldrig migrän.
 
Sv: Ni med migrän..

Nej, jag kan inte göra annat än ligga i sängen och önska huvudet dit pepparn växer. Att jobba vore omöjligt, är otroligt ljud- och ljuskänslig under tiden.

Får flimmer för ögonen och synbortfall på de fläckarna innan det sätter igång, men får aldrig bort smärtan med tabletter kan bara dämpa det värsta. Mina migränattacker sitter som tur är bara i mindre än ett dygn, men jag har varit sjukskriven pga migrän ibland. Inget val helt enkelt.
När flimret försvinner kommer smärtan.
 
Sv: Ni med migrän..

Jag kan oftast jobba men brukar säga att jag har "migrän light". Dvs "bara" huvudvärk på en sida, lite illamående men inget mer.
Har dock haft "riktig" migrän så jag vet skillnaden...
 
Sv: Ni med migrän..

Lyckas jag inte hejda det så kan jag inte jobba. Eller nja en gång genomförde jag ett extremt viktigt möte med bara ena ögat öppet. Men det rekommenderas inte.
 
Sv: Ni med migrän..

Jag kan jobba under anfall, om jag tar behandling i tid. Har tre-dagarsepisoder med huvudvärken (som lindras nästan helt av tabletter), ingen aura och inget större illamående. Är lite sluddrig ibland, ljuskänslig (och ljud-) tills tabletterna tar, men efter det är det helt hanterligt. Lite fumlig i händerna, men inget som nämnvärt påverkar arbetet. Degig i skallen, men fungerar acceptabelt, det är sällan mina medarbetare märker något förrän de riktar en lampa mot ögonen på mig.
Om jag INTE tar tabletterna i tid blir jag sängliggande med huvudvärk och ljus- och ljudkänslighet och ett större illamående, men mina anfall kommer oftast gradvis, så jag hinner med att ta mina tabletter. Enstaka gånger kommer det som en blixt från klar himmel, och då är det kört, men än så länge har det aldrig hänt på jobbet (typisk dag-efter-megatenta-migrän, och den kommer ju alltid på lediga dagar).
 
Sv: Ni med migrän..

Jag kan inte jobba, har blivit tvungen att bli hämtat på jobbet några gånger. Finns inte en chans att ta mig hem i egen bil. :crazy:

Måste ligga stilla i ett MÖRKT, TYST, kallt rum.. Kräks och sover, kräks och sover... :wtf:

Vet numera vad som utlöser min migrän så jag har varit "skonad" ett par år nu.. :sneaky:
 
Sv: Ni med migrän..

Och dagen efter ett "anfall" får jag träningsvärk i huvudet.. :eek:...

Det har värkt så mycket så det känns som träningsvärk... :nailbiting::nailbiting:
 
Sv: Ni med migrän..

Om jag hinner stoppa anfallet, ja.
Annars nej, det är inte lämpligt att köra buss i Stadstrafik med pågående migränanfall, jag får både flimmer och känselbortfall.

Om det "bara" är värk kan jag jobba färdigt med piller och koffein.
 
Sv: Ni med migrän..

Kan ni jobba när ni får migrän?

Nej, det kan jag inte.

Som många andra i tråden är det mörkt, tyst och kallt rum som gäller.
Alla är portade från rummet, vill sambon något får han smyga in och viska fram vad det gäller.

Har jag tur så hinner jag ta medicinen direkt när flimret dyker upp, då lindras smärtan antingen helt eller delvis. Men det kan dyka upp igen så även om jag tar medicin så lägger jag mig alltid vid migränanfall. Lyckas jag somna innan smärtan kommer så brukar jag ibland sova bort anfallet.

Brukar också kräkas om det blir riktigt jobbiga anfall :(


Om jag ska vara ärlig förstår jag inte hur någon kan jobba med ett ordentligt migänanfall? Det gör ju så hiskeligt ont :(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 473
Senast: Halcyon
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
855
Senast: Stekspaden
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 428
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 196
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp