Ni med hästar på lösdrift..

Det är inte så bra för magen att sova på snö nej.

Varför inte bädda upp med halm där de ligger utomhus så de har en varm bädd att ligga på ute också? :-)

Varför skulle det vara negativt?
Som Mackan skrev så isolerar snön och det är inte riktigt samma sak för hästar som för människor att ligga i snön.
Hästars täta päls kombinerat med snöns isolering så bör det vara rätt okej värme ändå.

Varför inte bädda upp med halm där de ligger utomhus så de har en varm bädd att ligga på ute också? :-)

Där jag bor kommer det blött från himlen ganska ofta under höst, vinter och vår.

Halm utan tak är inte en varm bädd särskilt länge.

Och mina verkar då inte frysa i snön.

Där jag bor kommer det blött från himlen ganska ofta under höst, vinter och vår.

Halm utan tak är inte en varm bädd särskilt länge.

Och mina verkar då inte frysa i snön.

Och skulle det mot förmodan inte komma regn/snö på den skulle den blåsa bort. Möjligen om man la den i skogen, men om de som inte vill sova i lösdrift har skog behövs oftast ingen halm att sova på i den.

Här används hallen året runt om dom går i den hagen, eller 2 är mycket kära i hallen och den tredje är troligen mest där för dom andra två är det.

Inget hö i hallen men hallen står bra placerad så hästarna har bra koll på omgivning och inget material i hallen som dånar vid nederbörd (materialet är trä, betong och takpapp).

Ja det är ju bgt som gör att hästarna inte vill gå in. Lös problemet!

Man ser ju ofta hästar som lägger sig i maten. Har de ingen mat så var ska de lägga sig?
I leran eller nu knöggel? Snö är ju bättre, men säg inte att det är varmt. Varför finns det en lag om att de ska kunna ligga torrt?
Jo för att folk skiter i vilket

Fast lös problemet är lättare sagt än gjort för de där som inte vill. Nu är de nog tack och lov sällsynta (jag har bara mött en). Men när alla andra hästar använder lösdriften utom just en specifik häst, det inte finns anledning i form av låg i rang eller liknande, och hästen är likadan med alla olika lösdrifter. Då är det nog inte bara att lösa, mer än stalla in istället (om man ser det som lösning beror nog på person och häst?).

Den jag hade här som inte ville gå in i lösdrift varken här, hemma eller någon annanstans, den tror jag ville ha mer koll än en lösdrift medger. När den la sig så la den sig inte i skydd av skog etc heller, utan mitt i det öppna. Tydligen likadant hemma. Den fungerade bra ta in på box dock, och la sig så och sov. Men där behövs ju inte ha koll på samma sätt.

Andra använder ju glatt lösdriften sommartid, men vägrar vintertid samma lösdrift då de anser vinter inte är något att söka skydd för. Där är ju också svårt ändra lösdriften så det passar då det inte är den det är fel på.

Det handlar inte om att de fryser i snön, problemet är att tarmarna blir nerkylda vilket kan orsaka kolik. Har hästen mammutpäls är det säkert ingen fara, men det finns många relativt tunnhåriga lösdriftshästar också och där bör man försöka undvika att de ligger i snön.

Något jag hade testat om den som vägrade varit mitt och skulle bott här permanent hade varit att försöka göra en "genomskinlig" lösdrift där de kan se omgivningen. Typ med vindnät i väggarna. Vet inte hur mycket nederbörd det stoppar om det blåser, men det borde åtminstone bli bättre än inget och erbjuda skydd mot det värsta. Men samtidigt kunna ha koll åt alla håll.

De som använder på sommaren men inte vintern vet jag inte vad man ska göra åt dock.

Att människan tycker ligghallen är bra betyder inte att den tilltalar hästarna. I min förra stod dom hellre ute i ur och skur. Kändes inte optimalt. Den vi har i dag älskar dom året om! Går gärna in och sover eller tar skydd vid riktigt dåligt väder eller insekter.

Det handlar inte om att de fryser i snön, problemet är att tarmarna blir nerkylda vilket kan orsaka kolik. Har hästen mammutpäls är det säkert ingen fara, men det finns många relativt tunnhåriga lösdriftshästar också och där bör man försöka undvika att de ligger i snön.

Mina är inte öppna för diskussion på det området ;)

Och kolik har vi bara haft på sommaren, så det känns inte som något större problem.

Problemet uppstår säkert på ett annat sätt med många klippta hästar i nutid, dock är det ju inget i sak med snö i sig som är dåligt eller inte isolerar ganska väl, så man får nog skilja på problem och problem . I TS fall verkar det inte finnas några tecken alls vad jag kan utgöra , som pekar på att hästarna inte sover inne pga det . Det är vanligt att de väljer sova ute utan att för den skull det är något fel i hästarnas värld på ligghallen .

Hos oss sover hästarna både inne i ligghallarna och ute i hagen. De går ofta in i ligghallen när det regnar och blåser men annars står de ute i alla väder. I våra lösdrifter har vi vattenkopp vid ligghallen och höbalen i andra änden av hagen just för att de ska bli "tvingade" att röra lite på sig, funkar fint. :)

Mina hästar står/ligger både ute och inne. Gamlingen har börjat vara inne mer och mer tycker jag.
Ibland ligger dom och vilar ute, ibland inne. Inget jag reagerat så mycket på.

Ja det är ju bgt som gör att hästarna inte vill gå in. Lös problemet!

Man ser ju ofta hästar som lägger sig i maten. Har de ingen mat så var ska de lägga sig?
I leran eller nu knöggel? Snö är ju bättre, men säg inte att det är varmt. Varför finns det en lag om att de ska kunna ligga torrt?
Jo för att folk skiter i vilket

Men vad du går på! Dom har ju torrt att ligga på när de vill. Kanske finns det hästar som inte gör just som du vill?

Det är inte mina bestämmelser. Sist jag läste reglerna så poängteras just att den måste vara byggd o placerad så att hästarna använder den.
Plåttak är inte att rekommendera

Det är inte mina bestämmelser. Sist jag läste reglerna så poängteras just att den måste vara byggd o placerad så att hästarna använder den.

Fast de hästar som glatt använder hallen både att vila och sova i - men ändå väljer att även ligga ute, vad gör man med de då?

Eller de där som bara inte vill sova i hall. Oavsett typ. Oavsett att alla kompisar anv den. Men där en individ väljer att sova ute.

Något är det som gör att den inte känner sig bekväm med den.
Det var väl ett lånat sto som kom till val?

Jag har plåttak och min ligghall används. Varför skulle man inte ha plåttak?

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka