Ni med hästar på lösdrift..

Om man har ren plåt-öronbedövande dån
Fast det där har jag faktiskt aldrig märkt av någon häst som bryr sig om. För att det ska bli ett öronbedövande ljud så krävs det ju skyfall och sånt håller sällan i sig särskilt lång tid ändå. Huvudsaken är att hästarna kan skyddas från blåst och regn och få ha en torr liggplats, om dom vill.

Något är det som gör att den inte känner sig bekväm med den.
Det var väl ett lånat sto som kom till val?

Stoet har hela sitt liv konsekvent vägrat ligghall. Även hemma i stoflock, även hos uppfödaren. Hon vill inte ha nån slags ligghall, utan väljer konsekvent att ligga ute.

Hade hon varit min hade jag provat en genomskinlig hall, men om inte det heller hjälpt - vad gör man då liksom?
När det bevisligen inte är fel på lösdriften/lösdrifterna - utan en specifik individ väljer att ligga ute, vad gör man då? Som följdfråga på ditt tidigare inlägg om att man får åtgärda det fel som är iom att en häst inte vill använda den.

I så fall är mina tillfälligtvis döva eller så bryr de sig inte ändå.
Jag har plåttak på stallet. Ingen häst har brytt sig alls. Är plåttak på lösdriften med, men där är det två våningar mellan de och plåttaket (dvs två innertak emellan) så det dämpas lite. De bryr sig inte alls i någotdera fallet. Inte heller när jag hade lösdrift i ladugården som inte bara har plåttak utan ett tag hade en plåt som slog i vinden brydde sig nån.

Jag tror de är så vana med plåttak att de inte kunde bry sig mindre - de hör ju regnet smattra mot plåttak och taket knäppa heta dagar även när de går i hagen.

Hej! Sedan vi flyttade höet från ligghallen så har våra hästar slutat att sova och vila där. Nu när det är typ -10-15C så ligger de ute i snön och sover.. Även vid värsta regnovädren och storm så föredrar de att vara ute. Täcken har de inte heller. Känns konstigt att de väljer att ligga ute i snön och jag funderar på om det är så bra att ligga ned längre stunder för magen etcetera.

Hur gör era hästar? Sover de inne eller ute?

Mina hästar har inte höet vid ligghallen. De går in och står inne och vilar om det är dåligt väder och sover (liggande) för det allra mesta inne. Den ena hästen sover ute i snön ibland om det är soligt och fint.

Våra hästar älskar att lägga sig ner i de skitigaste delarna i hagen först och sen rulla sig i ligghallen för att det kliar? Ett h"lvete att bordta ur sen -.-

I vilket fall så har även våran lösdrift plåttak men de bekommer inte våra hästar. Vi har även vattenkoppen och delvis utfodring i lösdriften, speciellt vid dåligt väder. Annars har de fritillgång på grovfoder i andra sidan av hagen så de rör på sig dagligen :)

Mina hästar sover helst inte i snön utan lösdriften. Men så fort snön försvinner sover de helst ute. Förutom 12.an han älskar lösdriften och är där inne mest av alla ^^

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka