Ni med hästar på lösdrift..

Agent Orange

Trådstartare
Hej! Sedan vi flyttade höet från ligghallen så har våra hästar slutat att sova och vila där. Nu när det är typ -10-15C så ligger de ute i snön och sover.. Även vid värsta regnovädren och storm så föredrar de att vara ute. Täcken har de inte heller. Känns konstigt att de väljer att ligga ute i snön och jag funderar på om det är så bra att ligga ned längre stunder för magen etcetera.

Hur gör era hästar? Sover de inne eller ute?

Nu ligger väl inte hästar länge utan flera gånger för att få sin REMsömn. Att de klarar av att ligga i snön kan ju inte vara nån tvekan om. Min sov både ute och inne.
Men ser man nån häst ligga länge då är den kanske inte frisk.

Ett av stona sover alltid en stund i ligghallen på morgonkvisten. Hon brukar se yrvaken och halmprydd ut till frukost... :)

De andra två föredrar att sova utomhus.

Ha ha ja då kanske det inte är något konstigt då. Våra utnyttjar också ligghallen en hel del på sommaren. Intressant det här med kraven på skydd på vintern men inte på sommaren...

Tack för svar iallafall!

Det är så olika, vissa föredrar att ligga ute och vissa föredrar att ligga inne. Det är ju som sagt sällan några längre stunder dom verkligen ligger och sover och den stunden hinner dom nog inte bli nedkylda eller så.

Jag har sett båda mina - stora hästen och russt ligga inne i ligghallen, de brukar även stå i den när det regnar - fast inte alltid . Men mest tror jag de använder den toalett. Jag kan väl lägga till att pga lerig mark så har de inte så stor hage. övergången till skogshagen öppnar jag upp om det fryser på, så de har inga träd att ta skydd under/brevid.

Nu har min häst inte varit på "riktig" lösdrift, utan de stallades in häromveckan, men det finns en ligghall som används mycket flitigt på sommaren och aldrig på hösten. Nu fodras det ju inte där, vilket har sin skäl, men eftersom den används på sommaren så måste de känna sig något sånär trygga? Tycker dock att den är både felplacerad och för liten, men det bekommer visst inte pållarna på sommaren. Skulle jag ha egen lösdrift året om, så skulle jag dock se till att placera den väl och fodra där, åtminstone delvis. Flocksammansättning kan väl också påverka.

Placeringen av ligghallen är A o O för att den ska användas.
De ska känna sig trygga i den o då är de inne i den.

Ge hö ute OCH inne!
Blir så trött på lata människor som inte vill mocka

Lata människor? Vi mockar som vanligt både ute och inne! Anledningen till att vi flyttade på höet var att hästarna inte rörde sig överhuvudtaget, utan bara stod och åt/sov i ligghallen 24h om dygnet. Då föredrar jag nog att de använder sin hage och rör sig mer under dagen, vilket de faktiskt gör nu!

Varför då inte fodra inne till natten? Få mockar ute o fodrar därför ute av den anledningen.
Man kan annars lösa det med att stänga dem ute dagtid om man anser att de inte går ut.
Ingen av mina har någonsin lagt sig ute annat än på bete.
Unghästar or tröttare o får komma in o vila o man lär sig när det behovet finns

Mina hästar går in i ligghallen när dom vill lägga sig ner, och dom äter ute. Men när det är ruggigt väder ger jag dom hö inne också så att dom kan välja. På somrarna ligger dom såklart ute också.

Våra går sällan in där, utan de föredrar att ligga ute i hagen.
Är de -25 så är de -25 även i ligghallen så för den saken skull fyller inte ligghallen någon funktion mot kylan.

Den är mest till för blåst och regnskydd,

Min yngsta, fyra i år, föredrar att ligga där de andra hästarna är. På översta bilden är hon med mamma (med stjärnen) och en hagkompis. Det är bäst att lägga sig mitt i maten så att man är säker på att få hamna i fokus:love:

På den undre har mamma gjort henne sällskap i ligghallen

IMG_3039_zps4e35dfd0.jpg
IMG_2995_zpsb1a5a5ed.jpg

Mina (L och W) älskade ligghallarna och använde dem flitigt både sommar och vinter.
Men t ex när jag hade W och R (en inlånad) så R ville absolut inte sova inne. Låg ute, oavsett lera, snö, kallt eller varmt. Frustrerande som matte att se, men hon var likadan hemma. W fortsatte använda ligghallen lika mycket.

Så, är nog som med allt annat, det är högst individuellt.

Kl

Sova i snö i sak är inget som är konstigt för hästar . Det finns en anledning att tillochmed den veka rasen människor som gått vilse i Himalaya etc, överlever om de bygger snögrottor ... Snö isolerar .

Tycker det låter helt normalt att hästarna ofta väljer att sova ute trots fin ligghall . Vet man att man har en fin och bra ligghall som hästarna i sak inte ratar dvs inga anledningar pga fel med ligghallen , dvs man vet att de trivs och vistas där i andra sammanhang/regelbundet bortsett , och de ändå väljer att sova ute, ser jag inte några konstigheter med det . De är hästar .

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka