Ni med hästar hemma- fodertider?

Sv: Ni med hästar hemma- fodertider?

Då vi hade hästar på gården fick de mat

6-tiden före jobbet. sambon själv eller båda matade. på helgen turades vi om. jag ställde oftast kl på 6.30, gick ut i pyjamas, kastade mat i hagen, släppte ut hästarna. enkelt och snabbt. sen gick jag in och somnade om.

12-tiden om jag eller sambon var hemma. då vi köper ny häst kommer vi att installera en lunchgrind så jag slipper ha dåligt samvete de dagar båda jobbar morgonskift.

17-tiden

Intag runt 21-22 och nattmat.

Ni med hästarna hemma...Vilka tider o hur många ggr/ dag fodrar ni? Blir det exakt samma tider varje dag? Jag menar, är ni ute o fodrar samma tid vardag som helg eller tar ni er ngn extra timmes sömn när ni är lediga???

Vardagar utsläpp: 04.30-05.30
Vardagar insläpp: 20.00-22.00

Helger utsläpp: 06.00
Helger insläpp: 20.00-22.00

Blir iallafall en timmes sovmorgon på helgerna :) Hästarna sover i STOOR ligghall full med halm på natten så det känns inte så hemskt att låta dom sova en stund till på morgonen ;) Dom har fri tillgång till grovfoder dygnet runt.

jag fodrar mellan kl 6-7 på morgonen, ger hö i hagen nu på vintern vid 8-9, tar in och ger hö och kraft mellan 4-6 (rider innan kraft fodret) och sen så får de natt hö kl 9-10.
ibland på helgen så sover man en timme extra och fodrar vid kl 8 men oftast så fodrar jag då vid 6 och går och lägger mig igen^_^

våra hästar kommer ut vid ca 7-8 beroende på vem som släpper ut och de får mat i hagen.
De kommer in någon någon gång vid 4-5 och får mat då. senare vi vår och höst om det är bra väder. kvällen ges runt 20-21 så tre fodringar per dag blir det

Rutiner hos mig:

6.15 Utsläpp och 4kg hö var i hagen.

Ingen möjlighet att lunchfodra så de har halm i hagen som räcker hela dagen, fast den äter de knappt av.

18.00 Insläpp, Fodrar med kraft och hö, när de ätit en stund träning och pyssel.

22-23.00 Kvällsfodring med hö och kraft.

Mån-Lör kommer dom ut kl 07.10 för då åker mina barn skolbussen till skolan. Jag jobbar som tidningsbud på natten. Sen får dom lunch när jag sovit ett par timmar på förm. Oftast mellan 12-14 ... Sen kvällsmat o insläpp ngn mellan 18-20
På söndagar därimot får dom vänta lite längre på morgonen,kanske ngn mellan 8-9 men dom har uteboxar så dom störs inte av det.

Ni kommer nog inte att tro mig.
Hästarna fodras ungefär 03:00, 13:00 och 20:00.
Tiderna hålls inte på så noga då de har halm att tugga på hela tiden.
Men spridningen över dygnet är i alla fall prima.

Lite olika här beroende om jag o svärmor jobbar. Om vi jobbar ungefär:

ca 4.30-5.00 Kraftfoder inne o hö ute. Släpper ut o mockar.
ca 11.00 Svärfar fodra hö ute o ge en häst kraftfoder.
ca 16.00-16.30 Kommer in o få hö o kraftfoder.
ca 19.00-19.30 Kvällsfodra med hö.

Jag fodrar kl 06,45 mån-fre släpper ut 07,15.
Jag jobbar så de får ingen lunch, men har alltid hö i hagen.
Tar in dem ca 17,00, dvs direkt jag kommer hem. Då är det middag+hö.
Kvällsmat får de mellan 21 och 22 på kvällen, +hö

På helgen brukar jag morgonfodra senare, typ vid 8. Således skjuter jag fram middagen och kvällsmaten på fredagen så de får middagen runt 18 och kvällsmaten runt 23.

Skjuter lite på alla målen under helgen, så att det alltid är ungefär lika långt mellan.
Jag tror inte hästarna märker skillnad om man skjuter målen någon timme hit eller dit.

På sommaren går mina hästar på bete, men får stodfoder, och då försöker jag hålla ungefär samma tider. Under våren och hösten när det inte blir mörk förrän ganska sent får de middagen i hagen. Jag tror de mår bäst av att va ute så mycket som möjligt=)

Så här hade jag det när jag hade hästar i eget stall hos mamma och pappa, alltså bara jag som var där.

Utsläpp + hö i hagen vid 6 tiden. Mellan 8 och 9 på helgerna.
Middag vid 2-3 om någon hemma kunde ge dom, annars fick dom så dom klarade sig till 17 när jag kom hem.
Insläpp + hö och kraftfoder vid 21-22.

Alltså var vi rättså flexibla med tiderna, men anpassade så de inte skulle vara utan hö för länge.

Nu bor jag på en gård där stallet också finns. Där har vi passen uppdelade på 5 personer (6 hästar). Utsläpp + hö i hagen vid 6-8, lunch vid 13-14, insläpp + hö och kraftfoder vid 20-21. Även här lite flexibla tider, men så här på ett ungefär.

Ni med hästarna hemma...Vilka tider o hur många ggr/ dag fodrar ni? Blir det exakt samma tider varje dag? Jag menar, är ni ute o fodrar samma tid vardag som helg eller tar ni er ngn extra timmes sömn när ni är lediga???

Här fodras dom mellan 7-8.30 beror på när jag börjar jobba, Lunch mellan 13-14, Em mellan 18-19 och sen natt mat mellan 22-23.

Nej det blir inte exakta tider. En regel håller jag hårt på. Inte vara utan mat mer än 12timmar som längst, och det blir nattetid, därför fodrar jag sent innan jag går och lägger mig och sen det första på morgonen. Jag kan inte hålla exakta tider, det beror helt på vad som händer och när jag börjar och slutar jobba osv.. Jag är dock noga med antalet timmar mellan fodringarna, fodrar jag sent på morgonen så drar jag den tiden hela dagen, i den mån jag kan.

vardagar : frukost 0630, lunch 11:00, en liten tuss hö vid kl 1630 , kvällsfoder vid 20-2100.
lördag och söndag: frukost vid 8-8:30, lunch 11, en tusshö vid 15, kvällsmat vid 20:00(ev om man ska iväg på fest eller så så går dom in vid 16 och får ca 2kg hö, sen får dom kvällshöet när man kommer hem igen vid 22-23 tiden)

För mig är det otroligt viktigt med rutiner så alla fodringar och in -ut släpp sker samma tid varje dag. Morgon 07.00 (kraft inne och hö ute) får lunch hö 11.30. Går in vid 15.00 hö + kraft. 18.30 hö. 22.00 hö + kraft
Lösdrifts hästarna har fri tillgång

Detta gäller nu när det är vargavinter. Jag trär på mig overallen över särken och stapplar upp kl 5.30 och fodrar (och mockar). Sedan släpps de ut mellan 7 och 8 beroende på om någon är hemma eller inte, då får de också lite grovfoder. Är det mer än 15 minusgrader får de mer mat kl 11 och kl 14, annars får de kl 12 (automat i hagen). Sedan tas de in "när det blir mörkt" vid 16 (såvida inte det skitit sig alldeles och ingen är hemma då) och då får de mat och sedan får de nattamat kl 21.

Snart får jag automat inne också och då ska de få vickning vid 1-tiden, kanske (plus den tidiga morgonmaten). Så fem eller sex fordringar per dag - jisses, inte konstigt att de är knubbiga :p

På sommaren släpps de bara ut i hagen och tas in innan knottinvasionen. Då får de bara nattmat, om det inte är frostrisk, då får de liite frukost inne först.

Våra hästar går ute dygnet runt och förr gav vi dem 3ggr/dag.
Numer ger vi 2ggr/dag. De får i stort sett fri tillgång på hö (de får så pass mkt att de alltid "har kvar".) så därför tog vi bort lunchutfodringen då vi enbart gav hö förut. Den blev liksom onödig eftersom hästarna alltid hade mat kvar.
Morgon ger vi havre och på kvällen kliblandning. Dessa tider varierar dock!
På kvällarna blir det iof nästan alltid så att de får mat kl 18 men på morgonen beror det på, det kan vara allt mellan 8-10.
Det är skönt sedan de började gå ute jämt! Förr ville man inte att de skulle stå inne mer än nödvändigt så då var det tidiga morgonar, men nu kan man sova lite längre. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 953
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka