Ni med hästar hemma- fodertider?

Sv: Ni med hästar hemma- fodertider?

Jag fodrar på morgonen i samband med utsläppet så höet räcker hela dagen. Väldigt smidigt när man jobbar så oregelbundet som jag gör. Jag släpper alltid ut dem innan kl 8.

Nu bor hästarna inte hemma hos mig, men hyresvärden bor ju på gården...:)

De får frukosthö när det passar, oftast vid 6-tiden tror jag, och det blir gärna någon timme senare på helgerna.

Nu går jag dit och ger dem hö på förmiddagen, eftersom jag är arbetslös, men annars är tanken att de skulle få mer hö ute direkt på morgonen.

Sedan får de hö och mineraler när de kommer in, vid 19-21-tiden någon gång. Ger lite mer hö om det blir tidig nattning.

Vissa dagar rids den ena hästen, så då tar medryttaren in båda och ger dem en hötuss på EM, vid 17-18-tiden. Då får de oftast lite mindre när jag nattar dem sedan.

Så i princip så anpassar vi hästarnas ätande till våra rutiner den dagen. Fördelen med det är att de inte blir hysteriska om man blir försenad.
Rutinen ÄR att de får mat lite olika tider, sas. Samtidigt ger jag så mycket hö att de aldrig behöver gå hungriga, och de har gräs att gräva fram och plocka med fortfarande.

Jag har bott/arbetat på en hästgård, då gjorde vi såhär:
kl 8 -morgon fodring (alla hästar)
kl 11.30 -några halmas (inte alla, utan de som behövde)
kl 18 -de hästar som inte går på ridskolan fodras
kl 20 -alla ridskolehästar + de som sover inne fodras (bara några stycken som står på box, resten på lösdrift)

Unghästarna och avelsstona (och fåren) har alltid fri tillgång.

Vi fodrade alltså två gånger om dagen, men gav dem ganska mycket hö så att de klarade sig ett tag. De hästar som blev smala, eller gick ned i vikt tog vi in vid 11-12-tiden och sen fick dem stå inne ca 2-3 timmar på "fri tillgång".

KL

Där jag har min häst inhyst får de frukost (kraft) 05,30-06,30, de släpps ut när de ätit upp och får hö ute, lunch ca 12, eftermiddagshö ca 16, insläpp+hö(och kraft) ca 18 och nattamat (hö+kraft) ca 23.

Inga exakta tider, men ungefär :)

Jag har äntligen mina hemma från i april efter att ha fått stått ut med att foga mig i andras tider och rutiner efter många år som inhyrd. Underbart! Mina skall bo i lösdrift men i väntan på att ligghall och foderstationer blir klar går de nu in på kallstall om nätterna sen vintern kom.

Jag släpper ut och ger hö 7 och sen få de hö 11, 15, 19 och så insläpp med hö och kraft vid 23. Där emellan har de fri tillgång på halm och en skog att vandalisera. Jag ger inte exakt på klockslaget men diffar aldrig mer än en timma framåt så att säga. Mina har snabbt lärt sig detta och kommer "hem från skogen" med nästan perfekt timing. :)

*kl*
Lösdrifterna fodras två ggr/dag med kraftfoder och har fri tillgång på hö.
Stallhästarna släpps ut ca kl 7 alla dagar i veckan. Avelsstona har fri tillgång på silage i hagen, de andra får så mycket silage att det ska räcka så gott som hela dagen.
Samtliga tas in efter mörkrets tid, alltså mellan 15.30 på vintern och fram till ca 21 på sommaren (de som inte går på bete då alltså).
Vid insläpp ges det kraftfoder och silage, sen ytterligare en silagegiva vid 21 tiden.
På sommaren har vi det så bra att vi kan ha samtliga hästar i gräshagar, även om de tas in på nätterna. Då får de bara kraft och hö vid insläppet.

Kl

Mina hästar äter främst på kvällar och nätter, det som finns kvar på morgonen äts i regel först nästa kväll. Så därför har jag anpassat mig och fodrar på kvällen/Eftermiddagen. De får då hela dygnets åtgång. Dessutom har de halm i vindskyddet. Fast på dagarna så går de mest och äter mossa och gamalt gräs.

Ptr

När jag hade hästen i "eget" stall (8km resväg) så fodrade jag två gånger om dagen.
Morgon någongång mellan 6-8 (kraftfoder inne och hö ut)
Kväll någongång mellan 18-20 (kraftfoder och hö inne)

Gav runt 8-10 kg hö ute till vardera häst (2) och inne fick dom lite olika beroende på hur dom ätit och vilken tid dom kom in men runt 6-8kg vardera och dom hade mat i princip hela tiden

Mina hästar får frukost klockan sex på morgonen.
Sen är det lite olika beroende på sommar eller vinter. Sommaren får dom hö ute så då åker dom ut så fort dom ätit upp fodret.
Men nu på vinterhalvåret så får dom mumsa inne och kommer ut runt halv åtta-åtta.
Sen blir det lunch vid tolv-ett vilket betyder hö ute.
Sen får dom hö inne när dom kommer in vid sex-halv sju. Det beror ju också på om det är sommar eller vinter. :P
Sen blir det nattmat vid halv tio-tio på kvällen.
Och mina hästar får alltid samma tid vilken dag i veckan det än är. Kan ju variera lite om man ska iväg någonstans men inte mer än någon timme plus eller minus.

Jag får dela mitt svar i två versioner.

Nuförtiden, med två ständigt dietande, glupska ponnyer som äter upp sin mat på en pisskvart så är det som följer:

Mat serveras 06-10-14-18-22 och så ska jag få till en automatisk fodring kl 02.

Tiderna är i princip statiska. Det skiljs inget på helg eller vardag, däremot ibland jobbar jag så jag åker kl 5, då får de mat 5 - 9 - 13 osv, det ligger med 4 h intervall hela tiden, men intervallet beror på när frukosten kom. Om frukosten ska senareläggas måste sista nattfodringen kvällen innan senareläggas, annars blir det för många h utan mat.

FÖRR däremot mer mer 'normala' individer så jag körde vild flex ;) Frukost kunde serveras närsom mellan kl 05 - 09, samma sak med nattmaten, det varierade vilt mellan 21 - 01 osv. De stod dock inte utan mat längre tid än mina gör nu, men då de både fick mer mat, åt långsammare osv räckte den längre. INGEN av hästarna sa minsta lilla om flextiderna. (Utsläpp & insläpp flexades med btw). Sålänge jag inte gav morgonkraftfoder - DET lärde dem klockan obehagligt väl och då blev de irriterade om frukosten inte kom i 'vanlig tid'.

Jag har det så oförskämt bra för mina går på lösdrift här hemma på gården och dom får frukost vid 10 tiden på fm och kvällsmat vid 22 tiden däremellan har dom begränsad fri tillgång.

Fodrar alltid samma tider, vardag som helg, 6 - 12 - 17 - 22 +/- en halvtimme. Nu är vi tre som hjälps åt, så det är lätt att hålla rätt tid för hästarna då någon av oss alltid är hemma vid fodringstid..

Det blir morgon ca 9.00, lunch kl 14, kvälls/insläpp kl 19 och natthö 22-23.
Kraftfoder bara på kvällen.

Vi ger mat 5gånger om dagen. 8-12-15-18-22. Tiderna är fasta, vardag som helg.

Jag tar in mina hästar mellan 14-15 (någon gång kan väl hända att det blir bortåt 16) Då får dom kraftfoder samt hö. Går ut igen mellan 21-23 lite beroende på väder och vind och hur trött jag är. Då har dom fyllda hönät som räcker till morgonen (lunch med ibland) Och en full automat med halm som aldrig tar slut.

När det är många minusgrader får vi fylla i lite varmvatten i baljan ute ett par ggr per dag samt innan dom går ut på kvällen men under -10 så fryser det inte tack vare dubbal baljor i olika storlek med isolering mellan.

Det här fungerar jättebra för mig som har pälsiga kallblod som stod och svettades i stallet förut på nätterna trots öppna fönster och dörrar. Den här lösningen var toppen. Jag kan rida när jag tar in dom och blir dom svettiga så hinner dom torka innan det är dags att gå ut. Hästarna är nöjda och glada och jag med. (Det blir lite mindre mockning också på det här viset :))

Vi har gjort så att jag tar morgonfodring+utsläpp, mellan 7-7.30 och utsläpp vid 8-8.30. Lunchen tar oftast jag också mellan 13-14 eftersom jag är hemma, är ingen av oss hemma får de mat så fort vi kommer hem (ovanligt). På helgen är det samma tid för lunchen. Sen får de gå in mellan 19-21 och kvällsmatningen där runt 20-21.

Då vi är tre som kan ta morgonutfodringen så brukar jag få en timma sovmorgon på helgen men sen får jag gå upp och säga till att hästarna ska ut absolut senast 9 (mamma fastnar framför nyhetsmorgon :p)

Eventuellt delar jag upp höet på 4 gånger om det blir en hemsk vinter, annars har hästarna oftast lite att greja med i hagen.

En hemsk vinter är ju här... :cry:

frukost runt 7 (2 kg var)
lunch vid 12 (2 kg var)
middag vid 16-17, (1 kg var)
kvällsmat vid 20 (varierat med hö beroende på häst, största givan)

Tja
Våra hästar har fri tillgång på BRA halm, utfodras med hö 2 ggr per dag. en gång på FM ute i hagen och sedan vid intag. Kraftfoder 2ggr per dag. Har fungerat super. Tiden är väldigt beroende på men de har alltid något att äta på.

Mina får vinterhalvåret

6.00 Hösilage
7.30 betfor, utsläpp med hösilage
11.00-12.00 tiden Hösilage
15.00-16.00 tiden hösilage ute + kraftfoder vid insläpp + halm.
18.00 tiden hösilage
22.00 tiden hösilage och linfrö.

KL

För närvarande ser våra rutiner ut så här:

Hö inne vid 6-tiden
Utsläpp och mera hö i hagen, som de oftast går ifrån efter en stund och seda småäter av under förmiddagen.
Mer hö på eftermiddagen, kanske vid 14-tiden.
Insläpp och natthö vid 19-21-tiden.

Givorna anpassas till väderleken. Idag är det vindstilla och inte så kallt, så det går ite så måga kilo på fm. Är det kallare och sämre väder ka de vräka i sig 10-12 kg fram till lunch.

Det ser oftast ut såhär hos mina hästar... oavsett om det är helg eller vardag. Att det inte sker exakt på timmen varje dag beror på att det är olika som fodrar beroende på vem som har tid.

Morgonhö + kraftfoder: mellan 06.00 och 07.00.
Utsläpp: mellan 06.30 och 07.30.
Lunchhö: mellan 11.00 och 13.00.
Em-hö: mellan 14.00 och 16.00.
Insläpp: mellan 17.00 och 19.00.
Insläppsmat: en tuss hö och lite skrammel i krubban, ligger i boxarna när de kommer in.
Kvällshö + kraftfoder: mellan 19.00 och 21.00, då får de mycket hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 953
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka