Ni med häst och bebis.

D

Dunis

Hej Allihopa.

Sitter här och funderar på hur jag ska få ihop det ekonomiskt med föräldraledigt = inte så mycket pengar och råd med hästen, hjälp man får ju lite ont i magen när man tänker på det vill ju ha kvar min underbara häst men vet helt enkelt inte om det går :(
Hur gör ni alla andra...för det finns ju faktiskt folk med häst och barn :)
Alla kan ju inte tjäna massor med pengar eller?

Sv: Ni med häst och bebis.

Medryttare?
Foder/halvfodervärd?

Jag valde att sälja ena hästen och lämna tillbaka den andra när jag blev gravid. Så har nog inte så mycket tips eg

hejsan! jag ska ha barn snart, har levt på existens minimum minimum!! jag får 5300 i månaden, jag betalar halva hyran på 5400 sen mat och sånt ja vill ha själv.. men ja klarar de iaf.. iofs har jag en islandshäst som går ute dygnet runt...
men ja har löst de såhär, eftersom ja inte kan rida, (både för tung och för gravid) så har ja två medryttare.. de betalar 500kr var
(stallhyra och en del av skoningen) och jag klarar mig rätt hyffsat på de,
dock ska tilläggas att min mor står för försäkringen på hästen.

jag vet inte jag kanske har de bra trotts allt, men i slutet av månaderna lär jag vända och vrida på varända krona (och då slösar jag inte pengar på onödiga saker) men jag får de att gå ihop iaf som de ser ut nu.
såklart att man inte vill sälja sin häst, ja skulle nästan hälre bo på gatan för han betyder så mycket för mig, utan min häst hade ja nog inte varit vid liv i dag.

jag kommer få minimum från försäkringskassan i FP som är.. 180kr om dagen (tror ja) och de blir ungefär samma summa som innan...
min karl kommer väl ta lite mer "penga ansvar" med mat och blöjor och sånt... men i de stora hela tror ja de kommer gå hyffsat iaf

lycka till!!! :) kram

Medryttare / halvfodervärd har jag försökt att hitta men det verkar helt omöjligt :( , kanske för att det är en unghäst jag har.
Just nu har jag en tjej i stallet som hjälper mig att rida och sköta henne några dagar i veckan då jag själv inte rider nu.
Men hon betalar inget, jag ser det bara som enormt snällt av henne att hon kan hjälpa mig.
Fast jag får helt enkelt försöka att se mig om efter en halvfodervärd eller höra med tjejen som hjälper mig om hon är intresserad.
Men hon har själv två hästar som hennes barn har så det känns som om hon har så det räcker ändå.
Tur att det är sommar och bete snart så man får det lite billigare iaf, får väl känna efter under sommaren.
Tack för svaren. :)

Jag lånade ut min på foder. Men hämtade hem henne efter några månader pga fodervärden gjorde ett kontraktsbrott.

Hade tur att jag fick stalla upp henne hos en kompis, men det kostade ju ändå! Hade fodervärden skött sig hade jag kunnat vara hemma i minst 4 månader till och alla mina inkomstgrundade FP-dagar är slut :(
Jag kommer att sälja henne innan jag får nästa barn (kan tänka mig att låna ut på foder oxå men då kommer de bli stenhård koll från min sida, refferenser och kreditupplysning)

*Kl*

Valde att sälja min älskade islandshäst, då han var unghäst under inridning. Visst hade han kunnat gå och skrota i hagen eller åkt på lösdrift, men det kändes inte rätt mot honom då han alltid var så glad, positiv och gillade att jobba.

Han har det jättebra med sin nya ägare - Men i dagsläget kan jag ångra mig lite eftersom vi nu bor på gård och har eget stall.

//Linda

Jag ska ha kvar mina två stora hästar. Hade jag inte haft eget stall och hö, så hade jag lämnat bort dem på foder.
Nu kommer den lille 31 juli i år och vi har ordnat med en stor skogs/beteshage, så att de kan gå där mellan april-nov.
Hade vi inte haft detta, så hade jag nog blivit tveksam till att ha en nyfödd och installade hästar. Nu slipper jag arbetet med mockning och upp i ottan.
Sen har jag en sambo som är intresserad av körning och en kusin som gärna kommer och rider. Vi bor på samma gård som sambons föräldrar och lyckligtvis kan de passa barnbarnet och få egen tid, och de får sin egna tid utan att jag ska sitta med. Då går nog min tid till ridningen.
Hur ni andra gör är för mig en gåta, när det gäller ekonomin och inackorderade hästar. För mig är det så skönt ekonomiskt att vi har egen gård, annars hade det blivit kärvt med att behålla hästarna.

kl

Jag har en islandshät. Stallhyran är 1200kr under största delen av året och 700 kr jun-aug. Utöver det betalar jag:
hösilage ca 3000kr/säsong
torv 85kr/bal, går åt ca två balar i månaden
kraftfoder hestekraft + lucern, han äter ca 0,5 kg vardera varje dag hovslagare 950kr var sjunde vecka

Sen är det ju veterinärbesök lite här och var också =)

Jag har nyss pluggat i 3,5 år och därför inte haft speciellt mycket pengar. Har tagit bidrag från csn och sedan jobbat ihop lite extra. På så sätt är jag ju van vid att klara mig på rätt lite pengar, och jag får nästan ihop mer pengar nu när jag är föräldraledig än när jag pluggade (min fp är baserad på det jag tjänade innan jag började plugga, en årsinkomst på ca 256 000kr/år). Dessutom är vi ju två så det fungerar väldigt bra ekonomiskt just nu. Tidsmässigt är det heller inga problem!

Lycka till med bebis och häst!

//Julia

Känns som om dom flesta som klarar att ha häst och bebis har egen gård jag har hört fler som har det så. Blir ju lite annorlunda då.
Hästen jag har är en häst som har såååå stor potencial i både dressyr occh hoppning, så jag vill ju göra allt för att kunna ha kvar henne.
Om jag känner att det inte fungerar så blir det att försöka med fodervärd så länge.
Man vill ju kunna vara hemma så länge som möjligt med den lilla som ska komma till världen snart.
Sen är det ju inte bara hästen som kostar heller, sambon min betalar en hel del mer än mig redan nu så jag kan inte begära att ha ska lägga ännu mer penagar på vårt hushåll m.m bara för att jag inte kan leva utan min häst.
När man har hus,bilar m.m så blir det ju en del utgifter.
Nu har jag ju valt att skaffa barn och då måste man ju kanske prioritera om lite, men fy så svårt det är.
Blir kanske helt annorlunda när man fått sin bebis....
Verkligen tack för era svar.

Jag har 5 hästar och det är väl precis så det går ihop sig ekonomiskt. Men jag hade sparat en hästbuffert under tiden jag jobbade som jag kan ta av.
Sen har jag turen att ha mina hästar hos en familj som jag nästintill står gratis hos och som sköter de flesta fodringarna, in och utsläpp. Kan inte ha det bättre. Får i princip bestämma helt vilka fodringar som passar mig och tar mornarna på helgen, så det är lite småstruligt att bara baxa in bebis i bilen på morgonen och passa tider.

Jag ska sälja en häst nu och en av de 5 är en fölunge som går på lösdrift i ett annat stall där all skötsel ingår i stallhyran. Hästen som ska säljas rids in nu av samma som jag har fölet på lösdrift hos och han säljs för jag inte har tid att ha 2 ridhästar.

Jag har 4 barn och 2 bonusbarn och 2 hästar.
De minsta är 1,5 och 2,5 år. Nu hade jag turen att komma in på distansstudier plus att den yngste fyllde 1 några månader efter att vårdnadsbidraget infördes.
Så jag pluggar hemma, har studiebidrag/lån + vårdnadsbidrag på 6000 då jag har de små hemma.
Detta är perfekt för oss, då jag gärna vill ha kvar mina hästar, som jag förövrigt köpte när den minste var knappa året, så hästsuget fanns kvar.. trots välling och blöjor :D

Hej!
får man ha både csn lån+bidrag och vårdnads bidrag? låter ju toppen, just vad jag skulle vilja ha, fast det inte är aktuellt ännu!

Ja, jag tycker som dom flesta här. En medryttare eller hyra ut på foder.
Själv har jag inte haft dom problemen.
Skaffade häst först när flickan var 6 år.

Lycka till med pålle å bäbis!! :bow:

Jag skaffade en halvfodervärd strax efter jag blev gravid, sonen är nu 8 månader gammal och jag har fortfarande hjälp med hästen 3-4ggr/v. Hon betalar nästan hälften av vad han kostar och är verkligen guld värd.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 015
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025