Ni med flera hästar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare piggis_83
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 250
Sv: Ni med flera hästar

Mina 6 pållar delar på sadel och borstar medans de har egna träns och bett. Även egna täcken.

nix, här delas det inte. jo, benskydd ibland, för det använder jag så sällan (lindar mest).

När jag hade två hästar så delade dem på allt, de hade samma storlek.

När jag haft hästar i olika storlek har de haft alla saker 'egna'. Även benlindor och sådant har de haft 'egna' om hästarna haft olika färg.

Nu har jag ju vuxen plus unghäst. Och min FÖRHOPPNING är att unghästen ska få samma size som valacken, och hon blir samma färg (om X år) så de kommer då dela på schabrak och sådant.

I övrigt så just nu är det ssamma grimstorlek på dem, men de har egna grmmor, t ex varsin 'fingrimma' i läder etc, trots att båda ALDRIG åker samtidigt. De har egna täcken, trots (just nu iaf) samma täckesstorlek etc. Även om det lånas lite. Blir liksom så att måste man iaf ha två regntäcken, om än i storlek 125, så blir det så att det grå ät den enas och det gröna är den andras.

Träns och 'grundbett' har de eget, t ex kandarbett och annat som inte används regelbundet delas.

Sadel DRÖMMER jag om att de ska kunna dela =)

Borstar etc delar de självklart, det ser jag inte som 'hästens' grejer utan som mina. Lindor, skydd och paddar delar de iom att de har samma färg (annars egna), boots har de olika size p och har varsina.

Så jag försöker dela på de grejer somd e har samma färg i och som är 'standardgrejor' som inte används dagligen, medan det som används dagligen/ofta har de varsina.

Mina 3 delar på borstarna...

Lillan har allt eget, de storas grejjer passar inte henne :D

Halvbloden har egna sadlar, träns, täcken (inne/ute/transport/länd), grimmor, schabrak, benskydd å lindor. Olika färger gör att de inte delar på lindor, schabrak å benskydd...

Däremot delar de på kör/longergjord (även lillan) hjälptyglar, grimskaft, en del bett (samma storlek som funkar på båda), tyglar, longerlina & körtömmar....

Vill ha så mycket eget som möjligt till dem men eftersom Lady varit med lite längre har hon isf mer grejjer, känns onödigt att köpa samma saker till Goldie som man redan har och som passar henne, t.ex tyglar, kör/longergjord...

Vilken lyx att ha 6 hästar :o som kan dela sadel....
Tänk om man kunde ha det så.... :smirk:

delvis har ena hästen inkar (iof "bara" 2 st än så länge), och då vill jag inte ha samma borstar på min andra.

helt enkelt bakteririsker osv. Hästen kanske har ngn klåda, fastän dom inte visar det så mkt, man vet ju aldrig, o sen ha samma brostar på den andra för ev. smittspridning.

eller tänk om den andra hästen börjar få ringorm (om vi tänker så..)
eller liknande, o ha samma borstar. Inte bra.

Det är mest bara tanken "säkra före det osäkra".

Har haft samma borstar förr, det har ju inte hängt ngt då.
Men man vet ju aldrig....

Har du inte hästarna i samma hage?? Isf smittar det nog där iaf...
Bara en tanke å stilla undran...

Fast det är ju inte det tråden handlar om.
Ingen av mina hästar är "sjuka", och om tex en häst skulle få tex ringorm så skulle givetvis hästarna inte få gå i samma hage.

tycker inte det är konstigt om man vill ha egna borstar till hästarna.
borstarna är väl deras egna hygienartiklar kan man väl säga :D

Mina hästar har egna saker. Det bara blir så lixom. Men visst kan jag låna emellan om det skulle behövas.

Nej, jag vet att tråden inte handlade om det, en fundering bara många sjukdomar smittar ju ganska tidigt, en del redan innan den brutit ut så vi kan se den...men som sagt, det var bara en fundering...

Mina hästar delar sadlarna, har turen att storhästarna är rätt lika över ryggen trots mer än 10 cm skillnad i mankhöjd... men ponnyn har en egen sadel, fast dom andra kan ha den med... Träns har dom egna allihopa. Schabrak delar dom, och även benskydd men täcken och grimmor måste dom ha egna då alla mina hästar har olika storlekar.. Borstar har dom egna. Transportskydd har dom också egna. Smittor och sånt får dom ju ändå även om dom inte delar grejorna eftersom dom går i samma hage...

[
Vi har så olika storlekar på hästarna men en del grejer delar de på.
De har egna sadlar,träns,täcken,grimmor,borstar,skydd och transportskydd.

Vi delar på spön,longerlinor,schabrack o vojlockar, lindor o paddar.

Sen är det alltid bra att man kan låna men för det mesta så har de eget, men jag är ej emot att dela specciellt då ekonomin är dålig eller nån häst ej används.

Är lite pryl galen oxå som man köper på sig mera än man behöver och då kan man ju dela med sig av det "gammla" prylarna.

Har bara en häst hemma nu. Annars har de egna sadlar, träns, benskydd, grimmor och borstar. De delar på lindor och shabrak :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 727
Senast: Edla
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka