Ni med flera hästar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare piggis_83
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 250
P

piggis_83

Delar era hästar på utrustningen, eller har de egna saker?

Typ sadlar, träns, hjälptyglar, grimmor, borstar, lindor, skydd, paddar, shabrak, täcken, transportskydd osv?

Förutsätter självklart att hästarna har samma storlek.... Vad tkr ni om att hästarna delar utrustningen eller vill ni att de ska ha egna saker?

Sv: Ni med flera hästar

Mina har alla egna för de har olika färger :)
6 åriga skimmeln har blått och silver
8 åriga stoet brunt och typ senpasgult/beigt mm
Lillkillen har vinrött och svart

hihi :D iof har de olika stl men hade de haft samma hade de ändå haft egna saker :)

mina hästar har egna grejer.
för de första har dom olika stolekar.
Fast åringen kommer nog få samma storlekar som min foderhäst
och så kommer dom nog få dela täcken och grimmor.
Och borstar delar åringen och forderhästen på
gamllingen har egna då han löser sin björnpäls.
Blir galen om jag delar med do andra då.
Blir skitigare om man använder samma borste
vita hår överallt.

Jag hoppas även att sadeln jag köpt till min foderhäst sla passa på rången när hon växer upp.
Men de får vi se.

Jag ser inget fel i att dela på grejer OM de passar.

Försöker ha så mkt egna saker som möjligt.
Egna grimmor, egna träns, egna borstar, egna täcken.

dom delar dock på paddar, benlindor o vissa schabrak. (tvättade)
Benskydd har dom egna, men ibland har den andras åkt på när man vart lite lat. osv

fast det viktigaste är nog borstarna.

Jag har ju bara en egen häst men vi har ju flera hästar inom familjen då syrran har två till. Jag har en stor häst som drar 145 i täcken, 13,5 på betten och full på grimmor, träns o dyl.

Syrrans stor häst drar 135-145 i täcken, och full på grimmor, träns och dyl.
Hennes ponny (fn. utlånad på foder) drar cob på träns, grimmor osv. och 135 på täckena.

Varje häst har egna borstar, och egen/egna sadlar (min har en dressyr sadel, syrrans stora har en hopp och en dressyr och ponnyn har en allround.) Tränsen är inpassade efter varje häst men ibland kan jag ta ett träns som hon kanske inte använder så mkt och låna det (och givetvis byta till mitt bett, inpassa det korrekt efter min häst) om jag t.ex. har mina träns hemma på smörjning och inte tagit med de tillbaks till stallet.
Skötselgrejer (stallapoteksgrejer) brukar vi dela lite på, likaså lindor och paddar.
Men skydd har vi egna. Schabrak har vi också egna men vi brukar turas om och lån bytas ibland (tvättade då).

145 täckena brukar vi ibland turas om med och låna av varandra, till min häst och henne stora. När ponnyn var hemma så skiftade hon också täcken emellan ponnyn och sin häst (han ligger eg. på gränsen, skulle tro att han drar 140 men kan ha vissa 135 o 145 täcken.)

Grimmor brukar vi också låna av varandra lite emellanåt fast vi har egna.

Fast vi har inga speciella färger sådär, att den hästen har röda prylar, den har gula osv.

Men jag gillar och matcha min fux med blått/grått/svart. Brunt/creme osv.

Vi har två ponnyer med samma storlek och de har sina egna sadlar, träns, benskydd och borstar. Vissa schabrak delar de på, dock tvättas de alltid emellan. Likaså delar de på vissa täcken, men de tvättas också emellan (men vi har ju minst två täcken av varje sort iaf)

JAg och min syster har två hästar som är relativt samma i stl. Sadlen är de olika på men resten skulle de kunna ha tillsammans eg.
Vi har allt olika pga att vi älskar att shoppa och har saker i överflöd ändå... Fast nog kan hon låna mina saker om det behövs... och jag hennes. Dom går ju i hagen ihop så så länge man inte ser ngt ovanligt i pälsen har vi tom samma borstar ibland... och rider jag hennes häst åker lätt mina skydd på...
Hade jag själv skaffat en häst till skulle de få dela på allt. Förutsatt att det passade förståss... JAg har ju ändå mer än dubbel uppsättning...
Förresten, vet du vad de tar för pessoaschabraken på B? HAr de transportskydden? Tack för tipset om Veredusskydden!!! Gjorde ju en VÄLDIGT bra affär där!

jag har saker så et skulle räcka till 10 hästar till haha.

varför är borstarna så viktiga jag och alla jag känner har samma borstar på alla sina hästar.

Alla hästarna har varsin uppsättning borstar.

Och egna täcken då dom inte har samma storlek..

Annars har dom som tur är samma storlek i sadlar, träns, bett, benskydd....

Skulle dock aldrig få för mej att sätta på någon häst "använda" grejor, eler använda samma borste på flera hästar utan att det är tvättat och rent...
Fast jag kanske är miljöskadad då jag har jobbat med smittskydd, bakterier och virus...

Jag har varsin hink i varsin färg med borstar och sån't till hästarna.
Samma med grimorna.
Det blir så komplicerat då det är flera som sköter om hästarna om de skall tjaffsa om samma hinkar och grimmor.
Nu så vet jag vem som glömt en grimma ute på bara färgen på grimman.
Och de minskar tjafs.

Däremot så delar de på sadlar.
Så det kan bli stockning på en viss sadel när alla hästar är smällfeta och behöver den bredaste sadeln.
Och så har jag några täcken som mest hör till speciella hästar men lånas av de som behöver.
Och så har jag några kassar med skydd, mest gummibotsar, som vi gräver i och tilldelar den häst som det behöver för tillfället.
Vojlockarna ligger rena i en hylla och man tar en ny då det behövs.

Mina delar inte, dels för att alla är olika i storleken och jag tycker att det är ok att låta mina hästar ha sina egna grejer.

Jag tycker det är viktigt att hästarna har sina saker.Det är jag väldigt noga med sen jag lånade hem en sadel och skulle testa på min häst.
Min häst blev smittad av ringorm och då hade jag samma ryktborstar vilket gjorde att mitt sto fick det också.Onödigt.
Andra anledningar:
-Betten ska vara deras egna, för att i tid kunna upptäcka om hästen har problem med det
-Sadeln formar sig efter häst, det räcker med en häst då och inte 10 till som har den

Ja, som sagt, varje häst har sin uppsätning, dock har de samma storlek i allt.
Stoet är ngt mindre i kroppen.
Är det kris lånar de av varandra under tiden.

EmelieR: vet tyvärr inte vad de tar för pessoashabraken... De har haft dem ett rätt bra tag i affären, nån gång när jag va där skulle jag kolla på det blå i full, men har för mig det var slut då, fanns bara i vinrött o så i ponny då. Så jag vet inte om de har tagit hem fler nu, men om jag ska in där nån dag kan jag kolla.
Så du köpte Veredusskydden på Börjes?? Har oxå köpt såna skydd, fast jag köpte mina på Scandinavium :d D va rea på dom, men ska erkänna att de var lite dyrare än vad de kostade på Börjes (inte rea.....) :angel:

Okej, skulle jag haft en häst till skulle de nog ha det mesta egna grejer. Kan ju va att sadlen passar på båda, o så skulle de nog få dela på paddar o lindor. Man kan ju alltid låna om det behövs till den andra hästen.

Ville bara veta hur ni gör o vad ni tkr :)

EmelieR igen: ;) Transportskydd har jag ej sett några men de har (iaf haft) vintertäcke o termotäcke tror jag.
Mycke möjligt dom kan ta hem mer Pessoasaker, typ skydden, om du ringer dit o frågar. De har ju ändå andra grejer från Källqvists eller vilka det nu e som tar in pessoasakerna.

Vid genomläsning inser jag att vissa frågetecken angående delandet på saker typ bett och sadel måste förklaras....

Dom har samma STORLEK i bett, men helt olika bett i munnen...där byter jag inte...

Vilken sadel som vilken häst har just för stunden beror på om det är jag eller någon annan som rider....
Alltså JAG har MIN sadel på den häst jag rider för tillfället...
Och MIN sadel passar båda hästarna...
Varför?
Därför att min sadel är anpassad efter mina handikapp...

De har sina egna saker, förutom schabraken, där är jag inte så noga med vem som har vilket.

Våra 2 (just nu 3) hästar har sina egna saker, shabrak och vissa träns delar de dock på om de t.ex inte används. Sadlar har de dock varsina, använder aldrig samma sadel på en annan häst, eftersom den/de är utprovade efter hästen.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 727
Senast: Edla
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäcka 2025
  • Nordsvensk Brukshäst