Sv: Ni med flera hästar
Jag har ju bara en egen häst men vi har ju flera hästar inom familjen då syrran har två till. Jag har en stor häst som drar 145 i täcken, 13,5 på betten och full på grimmor, träns o dyl.
Syrrans stor häst drar 135-145 i täcken, och full på grimmor, träns och dyl.
Hennes ponny (fn. utlånad på foder) drar cob på träns, grimmor osv. och 135 på täckena.
Varje häst har egna borstar, och egen/egna sadlar (min har en dressyr sadel, syrrans stora har en hopp och en dressyr och ponnyn har en allround.) Tränsen är inpassade efter varje häst men ibland kan jag ta ett träns som hon kanske inte använder så mkt och låna det (och givetvis byta till mitt bett, inpassa det korrekt efter min häst) om jag t.ex. har mina träns hemma på smörjning och inte tagit med de tillbaks till stallet.
Skötselgrejer (stallapoteksgrejer) brukar vi dela lite på, likaså lindor och paddar.
Men skydd har vi egna. Schabrak har vi också egna men vi brukar turas om och lån bytas ibland (tvättade då).
145 täckena brukar vi ibland turas om med och låna av varandra, till min häst och henne stora. När ponnyn var hemma så skiftade hon också täcken emellan ponnyn och sin häst (han ligger eg. på gränsen, skulle tro att han drar 140 men kan ha vissa 135 o 145 täcken.)
Grimmor brukar vi också låna av varandra lite emellanåt fast vi har egna.
Fast vi har inga speciella färger sådär, att den hästen har röda prylar, den har gula osv.
Men jag gillar och matcha min fux med blått/grått/svart. Brunt/creme osv.