Ni med exemhästar ?

L

Liten_men_tuff

Och som inte kan ha exem täcke hur gör ni :confused:
Min pålla har fått exem , var i väg och köpte ett exemtäcke men idag två dagar senare är det helt söndertrasat.
Hon har klätt av sig det med hjälp av hagkompisarna.
Känns onödigt att köpa ett nytt som hon kan ha i två dar :smirk:

Visserligen har min häst täcke, men jag gör en del annat också, och tycker att det är det jag gör utöver täcket som har störst effekt. Alltså: Jag tvättar noga i man och svans med vanlig grönsåpa ca var 10:e dag. Detta gör att han kliar sig MYCKET MINDRE. Sedan smörjer jag in med Nylanders Hästkräm varannan - var tredje dag. Håller huden mjuk och gör att eventuella sår läker snabbare. Dessutom viss avstötande effekt på insekter. Använder också RB86 insektsmedel (som jag blandar med vatten och sprayar på hela hästen ca varannan dag).

Med dessa åtgärder plus täcke för det mesta, så är min häst i stort sett "klifri", behåller man och svans, samt får inga sår.

Men... eksem är ofta olika från häst till häst, och olika behandlingar hjälper olika bra på olika hästar. Utöver ovanstående, som jag alltså provat själv, har jag sett Ökozon fungera bra på många hästar, liksom Switch insektsmedel.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 371
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 978
Senast: Ajda
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 643
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar