Ni med erfarenhet...

Dito

Trådstartare
Fick ett telefonsamtal från stallet där min kompis sa att mitt högdräktiga sto hade kissat två gånger på mycket kort tid.
Innan jag kastar mig handlöst på telefonen och ringer veterinären tänkte jag kolla med er som har lite mer dräktighetsvana om detta är ett "normalt" beteende. Jag menar... en gravid kvinna kan ju springa rätt ofta på toaletten när fostret trycker på blåsan.
Låt höra era åsikter. :)

Hej!
Det beror ju på när hon skall ha... Men det är inte konstigt om ett högdräktigt sto kissar ofta och ibland endast några droppar. Precis som du säger så gäller det ju även oss tvåbeningar. Inget att oroa sig för tycker jag i alla fall, såvida hon inte skall ha inom de närmaste dagarna. Fast de kissar då med ... :D

Hälsningar Nina

Om hon bara kissar förstår jag inte varför du skulle ringa veterinären? :confused: Hon kan blivit störd första gången och avbrutit innan hon var klar. :smirk:

Tänkte om något kanske var fel. En häst brukar ju inte kissa två gånger på raken så där. Men jag är väl bara nojjig... :smirk:

Väntar vårt 6e föl nu i år, och man oroar sig varje gång. Men man lär sig från år till år hur man skall se att det är på G.

Visserligen har jag ett sto som gärna vill ha matte med när hon fölar. Så dom två sista åren har hon väntat på mig. :)

Vad gullig hon är som väntar på dig... Mitt sto fölade första gången 01 och då var det tydliga tecken på att fölning var på gång. Hoppas hon kör samma variant den här gången också. Det är sju veckor kvar nu om hon kniper hela tiden ut vill säga.

Mitt ena sto vill också ha sällskap när hon fölar. Hon ligger inte ens kvar om man går ur boxen, utan reser sig och vill följa med. Förra året stod hon och fölade bara för att fölet var så långt ute när jag smög ut ur boxen för att låta henne vara ifred. När hon såg det hävde hon sig upp och sedan kunde hon inte lägga sig igen. Fölungen var tuuung att ta emot...
När ungen bara är ute är man dock inte värd skiten under hennes hovar och hon försvarar sitt föl mycket aggressivt. Hon blir fullkomligt vansinnig i ca 1 vecka och det går inte att gå in till henne. Knepigt. Man kan ju undra vad hormonerna gör för gatlopp i lilla huvudet på den korta stunden? :confused:
Jag har vant mig vid henne och eftersom jag har två jätteboxar med dörr mellan så kan man slussa henne mellan dem så man iallafall kan hålla rent. Med lite tur kan man då skilja dem åt just när de byter box och då blir hon som ett lamm. Det är ett pyssel den första veckan, men i samband med fölbrunst brukar hon bli normal igen.

Inte för att det handlade om ursprungstråden, men ändå.. :)

Vad otäckt att hon är så agressiv. Min är nästan tvärt om. Man får så gärna ta hand om fölet så hon kan få rulla sig och vila en stund.

Under tiden får man mkt gärna torka fölet också.

När hon fick bamsingen(110 cm) efter Briar var hon så trött att hon inte reste sig på nästan två timmar.

Då fick man ställa upp som mamma till fölet. Torka henne samt se till så hon kom upp på benen, och det var ingen lätt sak man hade att försöka lyfta fast det gick.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 196
Senast: Icfafn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 591
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka