Ni med erfarenhet av fång...

Sv: Ni med erfarenhet av fång...

cikoria skrev:
Ingen som läst ove vattles forskning på SLU . På Strömsholm gav de mig rådet att ringa honom när min ponny blev sjuk i Dec, och då var han inte klar ännu, jag känner mig ha lite mer hopp när man läst det.
Har den oturen att ha två fånghästar men båda lever och vilar, syns ingen symtom på någon i dagsläget.

Alla som har forskat inom fång ger olika svar på vad fång orsakars av. Antagligen finns det väl flera olika orsaker, vissa säger att det är proteinet och andra övergångarna man gör. Jag går efter det jag ser efter min häst. Hon reagerar på vissa snabba övergångar, havre får hon och det reagerar hon inte på. Jag pratade med en annan som hade en fånghäst. I hennes fall var det proteinet som hästen reagerade på, hon kunde räkna ut hur mycket hästen tålde att äta och satte foderstaten efter det. Var inga problem sedan :)
 
Sv: Ni med erfarenhet av fång...

bettysmatte skrev:
Vad grundar du detta påstående på?

Prata med en veterinär så får du samma svar. Däremot kan de med en hel del tur leva ett problemfritt liv...
 
Sv: Ni med erfarenhet av fång...

Imagine skrev:
Prata med en veterinär så får du samma svar. Däremot kan de med en hel del tur leva ett problemfritt liv...

Jag är vet. student och jag har aldrig hört någon säga att dom inte kan bli 100 % bra. Och att dom skulle ha kronisk värk har jag heller aldrig hört.

/Maria
 
Sv: Ni med erfarenhet av fång...

Ja, det finns hästar som bara får fång i en hov. men det kan ju vara något helt annat, som har "kombinerats" med fång. Ta kontakt med veterinär, och gör en ordentlig undersökning, det är säkrast. :(
 
Sv: Ni med erfarenhet av fång...

Imagine skrev:
Prata med en veterinär så får du samma svar. Däremot kan de med en hel del tur leva ett problemfritt liv...
Jag skulle nog uppskatta att få din källa för påstående. Du får gärna PM:a namnet på veterinären som har sagt att en fånghäst kommer att lida av kronisk smärta men vänja sig vi det. Eller om du inte vill (jag skulle kunna vara en riktig psyko-det kan inte du vet ;) ) så får du gärna fråga din vet om vilka källor hon/han har för påstående.


Fångsäsongen 2006 har börjat!:(
 
Sv: Ni med erfarenhet av fång...

Allvarligt talat!

Det där är faktiskt inget annat än ren b*llshit.....

Jag talar av personlig erfarenhet, med mångårig totalt smärtfri fd fånghäst.

Vidare är en del av min utbildning att rehabilitera dessa stackare.
De allra flesta faktisk, blir helt återställda, och helt smärtfria.
En häst som efter en längre tid inte är smärtfri skall ta mej f*n avlivas.ö

Daglig smärta är inget en häst skall leva med.

Jag undrar VERKLIGEN var du fått dit (i mitt anseende) tokiga påstående ifrån.

I alla fall inte från en enda av de (ca 15) hästveterinärer jag känner.....

Eller vad säger du PL?

/Mike
 
Sv: Ni med erfarenhet av fång...

Är du drabbad, din stackare?

I så fall, klapp på kinden, och ett stort LYCKA TILL med vården.

Fång är ett satans påfund :devil:

/Mike - lider med dig
 
Sv: Ni med erfarenhet av fång...

Nej, vi är fångfria sedan 2 år. Efter tre återfall under 4 år varav 2 ggr fyrsidiga...
Lite trött på läsa spekulationer som anges som fakta (av både vet och bukefalister).
Det förvirrar allmännheten och ffa kan det förvärra läget för de krakar som just ha drabbats av en sjuk häst. Skillnaden mellan bult och NSAID kan vara hårfin.:mad:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 680
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 837
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
661
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp