Ni med erfarenhet av fång...

M

Marie Johansson

......... är det vanligt att hästarna får fång som bara visar sig i ett framben.

Min har fått ont igen och automatiskt så trodde jag att det är fången som kommit tillbaka. Han hade sitt första och hittills enda anfall i december.

Men ju mer jag tittar på honom så blir jag mer och mer fundersam. Han har ont (eller mest ont i alla fall) på ena fram och det andra har han under sig och har hela tyngden på tillsammans med bakbenen. Förra gången så hade han tyngden på bak och stod med båda frambenen lite framför sig.

Någon som vet?

Marie
 
Sv: Ni med erfarenhet av fång...

Det förekommer att "fånghästar" får "återfall" som visar sig bara på en hov. Men det kan vara något annat också, så ta inget för givet utan kolla noga.

Har han värme i hoven/hovarna? Förstärkt puls? Hur sätter han i hoven/hovarna när han går? Dubbelslående steg? Hur belastar han när du vänder honom, sätter han bakdelen under sig och sträcker ut frambenet/frambenen i vändningen?

Har han sår, svullnad, värme någonstans på benet? Kom det plötsligt eller smygande? Osv...
 
Sv: Ni med erfarenhet av fång...

Ja de kan få fång i bara en hov. Min ena fånghäst fick sitt andra återfall i ena framhoven först o jag trodde det var nån annan slags hälta så jag väntade ett par dagar med att kontakta vet. o under tiden fick hon i andra hoven oxå.
Kontakta vet så snabbt som möjligt för behandling.

En bekants häst fick fång i en bakhov.
 
Sv: Ni med erfarenhet av fång...

När min fd häst (nu död :( ) fick fång i somras visade det sig som hälta på ena fram först. Jag avvaktade i ett par dagar för jag trodde inte att det var fång hon hade, så visst kan det visa sig bara (eller mest) i en hov först.
 
Sv: Ni med erfarenhet av fång...

Min ponny fick fång för ett eller två år sedan. Det första vi la märke till var att hon haltade på höger bak, vi ställde då in henne för att hon inte skulle belasta det. Felet vi gjorde var att fortsätta ge henne det vanliga fodret eftersom vi trodde att det var en vanlig hälta.
Hon fick sedan akut fång...även kolik på det också. Det var bara att ringa distriktsveterinären eftersom det var runt midnatt.

Sedan första fånget har hon haft anmärkningar på återfall, första tecknet är att hon haltar på höger bak. Så i hennes fall sätter sig fånget i ett ben först.
 
Sv: Ni med erfarenhet av fång...

Tack för alla svar

Jag har varit i kontakt med veterinär eftersom det har suttit i några dagar, och han äter smärtstillande.

Det är bara det att jag inte känner igen beteendet från förra gången, det var därför jag började fundera. Det känns ju tokigt att "låsa fast" tankarna på fång om det nu inte skulle vara det men jag litar ju på min veterinär, så det troligaste är väl att det är fång.

Marie
 
Sv: Ni med erfarenhet av fång...

Min häst har också ett återfall just nu och det sitter mest i ena benet även om båda är påverkade. :-(
Ska köra hästen till sjukan.
Jävla sjukdom!!!!!
 
Sv: Ni med erfarenhet av fång...

Ett tips gå in på Aftonbladet Ridsport , Hälsa och där finns det senaste i studien om fång Studie gjord av Ove Vatte från SLU, kanske man kan gå in under SLU också men har inte gjort det, har själv fånghästar som är på bättringsvägen alltså symtomfria jusst nu.
 
Sv: Ni med erfarenhet av fång...

Fång kan komma på alla fyra benen. Min hästs fång började på vänster bak, sen höger bak och till slut frambenen.
 
Sv: Ni med erfarenhet av fång...

seifur1 skrev:
Min häst har också ett återfall just nu och det sitter mest i ena benet även om båda är påverkade. :-(
Ska köra hästen till sjukan.
Jävla sjukdom!!!!!

Ja det är så gräsligt så det liknar ingenting.

Jag vacklar mellan att ringa hovslagaren (som en sista utväg för att utesluta hovböld) och nödslakten. Det är fruktansvärt men jag orkar snart inte se honom ha ont längre. Han är ju 23 och har långt framskriden cushing så det känns inte försvarbart att ha honom kvar längre om han ska ha så här ont.

Han får Metacam för 500 kg en gång om dan och han har ändå ont nu.

Hoppas innerligt att det går bättre med din häst, hör av dig när du vet mer.

Marie
 
Sv: Ni med erfarenhet av fång...

Usch vad hemskt att din häst är så dålig.
Sari var också hemskt dålig i höstas. Hon hade mest ont i vänster bak, det var tydligt skillnad. Det är också det ben som hon har mest hovbensförsänkning på. Hon var dålig från slutet av september ända fram till jul, då hon efter ett par veckors behandling med Permax äntligen började vilja gå ur boxen. Det var en förfärlig tid. Jag var helt förtvivlad.
En veterinär dömde ut henne och jag hade en sedan länge efterlängtad resa till Italien och Venedig bokad. Tack vare att min dotter och en annan familj ställde upp och hjälpte till, med löfte att ta bort henne om hon blev riktigt dålig, reste jag med tungt hjärta iväg. Fick dock nya krafter och med hjälp av en annan veterinär kom jag så småningom till Stenestads Hästklinik och Sari fick äntligen den hjälp hon behövde få där.
Jag har fått mycket tips och nya tankar av att läsa på det tyska fång-forumet Das Hufrehe Forum. (Rehe = fång). Om du kan lite tyska, kan jag rekommendera att ta en titt där. Man kan få många tips i vården av våra gamla hästar. De peppar varandra och ger stöd och tröst både för de hästar som repar sig och för de som går över Regnbågsbron, för att få en bättre tillvaro där.
Jag har läst många dagböcker om hästar som varit dåliga, men som med Permax-behandling får ett bra liv igen.
Hoppas verkligen att det löser sig till det bästa.
Hör gärna av dig! Jag tänker på dig!
 
Sv: Ni med erfarenhet av fång...

seifur1 skrev:
Min häst har också ett återfall just nu och det sitter mest i ena benet även om båda är påverkade. :-(
Ska köra hästen till sjukan.
Jävla sjukdom!!!!!

Hur går det med din häst?
Håller med om att det är en förfärlig sjukdom. Man är så maktlös när djuren är sjuka!
 
Sv: Ni med erfarenhet av fång...

Har en ponny som har haft fång minst 3 ggr på sommaren, hon fick det igen i dec och var väldigt illa ute, fick först finadyn,svarade dåligt så jag fick byta till butta fast de kan vara kännsligt på små ponnyar och då svarade hon väldigt bra, har en kanon vet och hovis , så fort jag har misstanke om fång ringer jag direkt, ponnyn är 21 år och nu väldigt fräch men det tog en månad minst innan hon var symtomfri har henne oskodd och hovis kommer 3-4 vecka hon ska vila tills i sept (9 mån) och då tänker jag sko henne med fångbeslag.
Den andra hästen jag har är ett 16 årigt halvblod som var på betäckning förra sommaren och hon hadde sänkt hovben på alla 4 och var väldigt dålig men det vände också hon börjar bli sig lik förrst nu . hon har varit ohalt sedan ett bra tag men inte varit sig lik kanske ska jag säta igång henne så smått till sommaren , hon hade aldrig haft fång innan, Mina hästar står bara på torrhö och jättedjup bädd i boxen. Inget bete eller hösilage. Visst är det ett elände det här med fång
 
Sv: Ni med erfarenhet av fång...

Halveringstiden på Metacam är bara strax under 8 h. Och det tar enligt Fass.vet 2-3 timmar innan man har maximal plasmakoncentration. Smärtlindringen blir därför inte många timmar. Dock så är ju inte NSAID's så nyttiga för våra hästar det är därför man ändå bara ger en gång/dag om jag minns rätt (ibland ger man 2-3 ggr). Butta har en ännu kortare halveringstid ( 4 timmar om jag inte är helt ute och cyklar). Edit: Kollade upp Fenylbutazon på fass.vet och dom säger 3-6 timmar halveringstid.

Jag har hört att Metacam inte är lika effektivt som Butta eller Finadyn. Vet att det var brist på butta och finadyn i somras men nu borde det ju finnas igen. Har han svarat bra på Metacam innan?

/Maria - obs detta var mina funderingar och ska absolut inte ses som fakta. Kan ha snurrat till det, min hjärna fungerar inte så bra för tillfället. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med erfarenhet av fång...

Chansa aldrig med fånghästar!

Fång innebär ett hovbenet roterar vilket är fruktansvärt smärtsamt för hästen. En häst som en gång fått fång blir aldrig 100% bra. Den kommer för alltid ha en viss grad smärta!

En häst med kronisk värk lär sig hantera den så det kan bli rent av omöjligt för oss att se smärtan/hältan. Den kan också vara likasidigt halt vilket gör det ännu svårare.

Informationen var mycket bristfällig men ta hellre ut veterinär en gång för mycket! Vänta inte!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni med erfarenhet av fång...

Imagine skrev:
Chansa aldrig med fånghästar!


Informationen var mycket bristfällig men ta hellre ut veterinär en gång för mycket! Vänta inte!


Nej, jag chansar inte och jag har varit in med honom till djursjukhuset två vändor och stått i ständig kontakt med veterinär efter det. Jag har tagit detta på fullt allvar hela tiden.

Han har det bra nu min prins på "andra sidan" och behöver inte ha ont längre.

Marie
 
Sv: Ni med erfarenhet av fång...

Imagine skrev:
Fång innebär ett hovbenet roterar vilket är fruktansvärt smärtsamt för hästen. En häst som en gång fått fång blir aldrig 100% bra. Den kommer för alltid ha en viss grad smärta!

Hästen kan bli 100% bra om det inte gick för långt innan behandling. Min ponny har fått akut fång tillsammans med kolik och fick små återfall resten av det året och in på året efter det. Hon är nu 100% frisk. Ingen hovbensrotation och visar ingen smärta. Hovslagare och veterinär har fått igenom hennes hovar några gånger och inget visar på att hon har ont. Problemet med henne är att hon är väldigt matglad och suger i sig det mesta så man får inte ge henne för mycket av det goda :)
 
Sv: Ni med erfarenhet av fång...

Ingen som läst ove vattles forskning på SLU . På Strömsholm gav de mig rådet att ringa honom när min ponny blev sjuk i Dec, och då var han inte klar ännu, jag känner mig ha lite mer hopp när man läst det.
Har den oturen att ha två fånghästar men båda lever och vilar, syns ingen symtom på någon i dagsläget.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 680
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 837
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
661
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp