Ni med egen häst?

Sv: Ni med egen häst?

Jag tar ut 11000:- efter skatt ( egen firma).
Lägenhetshyra: hälften av 2600:-
Ingen stallhyra, bor precis bredvid stallet typ 10 meter så ingen bensinkostnad heller,
Jag bor och lever billigt. Har aldrig haft mycket i lön så man vänjer sig vid att leva snålt och när man får mer pengar läggs dom till spar och häst och hund. Har alltid koll på att jag verkligen ska ha råd att skaffa och ha djuret i fråga.

Som någon sa att det är viktigt att spara varje månad så att man har en buffert till plötsliga utgifter.

Arbetslös: JObbar motsvarande 50% -75% på ett helt år.
Inkomst: +/- 7000 kr/månaden efter skatt.

Jag har en foderhäst och ett sto med föl.
Fölet äger jag och min mor tillsammans. Så där delar vi lika på allt. (började bra med dropp vid födseln då vet kostnader uppgick till 46000 kr:cry:) Lika så stoet men det är jag som står för hennes utgifter förutom försäkring.
Har gratis stallhyra och skoning. Men jobbar i stället ihop till det. LÄgger ungefär ner +/- 12 tim/veckan på stallarbetet, ridning och starter.

Har ingen stallhyra, kommer dock att börja betala en symbolisk liten summa när jag drar igång värmen i sadelkammaren är det tänkt, känns bättre så. (de står hos mina föräldrar).

Mina nuvarande installningar kostar mig ca 1000:- i månaden. lite mer kanske.
När jag "byter ut" den ena kommer det att gå på *räknar*.. ja det går väl kanske på 1700:- i månaden istället, med lån och dyrare försäkring.

Så räkna på vad hästen kommer att kosta istället för vad du tjänar.
Se också till att du har pengar till vet.kostnader.
Det ska ju funka även om man blir arbetslös eller långtidssjukskriven.
Sådana saker måste ju också tänkas igenom.

Jag är helt förvånad endå att det är så många som klarar häst och studerar.. Trodde det var mer eller mindre omöjligt särskillt om man bor lite utanför stockholm! Själv vill jag också skaffa häst så småningom men är skiträdd för att det inte ska gå ihop ekonomiskt.. HUr funkar det med försäkring? Vilken försäkring är den bästa tycker ni? (kan absolut ingenting om detta) Vi säger att man äger ett svenskt halvblod.. vad ligger självrisken på? När man är med hunden hos veterinären så betalar man ju typ allt själv och skickar sedan in papprerna till försäkringsbolaget? eller är jag helt ute och cycklar nu.. kanske vi bara gjorde så med våran hund som var väldigt gammal då försäkringen täckte allt minns inte..

Jaa jag bor ju hemma så där har jag inga direkta utgifter, men så har jag inget direkt jobb heller.

Jag får lite under 3000 kr i månaden från försäkringskassan, då jag går en 'kurs'.
Min häst kostar +- 1500:- i månaden och bensinen resten iprincip (om jag åker varje dag till stan). :smirk:
Brukar dock på nått konstigt vis få några hundralappar över till nöjen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 040
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar