Sv: Ni med egen häst?
Jag är 20 år (gick ut gymnasiet för 1 år sen) och sambon är 5 år äldre.
Jag har häst, eget hus, hund, 5 katter, två nya bilar (05 och 06) samt en gammal amerikanare..
Så det går! Dessutom lever vi gott, renoverar hus och har ibland 10 000 över i månaden. Och nej, vi tjänar inga stora pengar.
Båda tjänar under 20 000 i månaden (före skatt) och vi har ca 25-30 000 efter skatt tillsammans varje månad.
Jag har räknat att hästen kostar ca 2000:- i månaden om man då slår ut hovslagare, försäkring, vaccinationer, hyra, mat etc på ett år. Sen tillkommer småkostnader så vi lägger som fast kostnad 2400:- på honom i månaden - detta delar jag med min syster. Jag har hästen på lösdrift så trotts att det är en fin anläggning ligger hyran inte högt alls.
Bensinkostnad bara till stallet kostar mig ca 500-1000:- i månaden (ska ny flytta honom närmre dock). Men räkningen brukar ligga på en 4-5000 då vi båda måste åka bil till och i arbetet. Bilarna är på avbet.. Billiga men bra, nya bilar. Vi har valt att betala av dem snabbt och har tänkt på hur marknadsvärdet kommer att se ut efter det - vi valde alltså bilar med det i åtanke - samt med kontakter hittat bilar för bra priser. Vi har dessutom en bra relation med banken (en bankman som eg handhar endast företag) och försöker att hålla en bra, personlig relation - för då ger de oss bra förmåner. Samtidigt som man får lägga lite press på dem.
Huset kostar inte mycket, vi köpte oss ett litet billigt hus som vi fixar i ordning och dessutom har jag lyckats avtalat med banken (lägga lite press som sagt) så att vi slipper alla topplån (trots att vi lånat mer pengar än vad huset kostade). Man får inte vara dum.
Vi bor billigare i hus än i lgh, dessutom har vi tomt på 1500kvm. Elen är billig då vi skaffat oss en lösning som är extremt ekonomisk för oss och vattnet är gratis (egen brunn). Kan tillägga att vi bor i sthlms län, ca 30 minuter från centrala Stockholm.
Djuren får bra mat. Katterna äter just nu RC så där åker ca 500:- till i månaden. Hunden är lite billigare (stor BC korsning).
Ibland har vi lite över i månaden ibland har vi som sagt mycket över, trotts att vi "har mycket". Det handlar om att hitta rätt hus, ha bra kontakter, vara bra på att prata med bankfolk, lära sig hitta möjligheter och tro på sig själv. Jag har alltid haft inställningen att det löser sig och det har för mig varit självklart at ha alla dom här sakerna - varpå jag också ser till att ordna det. Vi har låg inkomst om man jämför med andra, men det går ändå att leva som vilken vuxen familj som helst. Man måste bara se möjligheterna.
Det är heller inte läskigt att ta lån när man vet att huset stiger mycket i värde (vi har valt hus med sånt i åtanke), att bilarna inte kommr att vara mindre värda än vår avbetalning och vi har pengar över, och en buffert som trygghet om ngt oförutsätt skulle inträffa.