Ni med egen häst?

Sv: Ni med egen häst?

5500 kr får jag cirka.
Jag bor dock hemma också och jag betalar en liten summa för det.
Jag har råd att ha en häst i alla fall och träning ett par ggr per månad kanske :) Jag köper inte mycket kläder eller annat till mig själv. Sedan har jag ju inte råd att ha egen bil t.ex men det finns bilar som jag får låna.

Jag är 20 år (gick ut gymnasiet för 1 år sen) och sambon är 5 år äldre.

Jag har häst, eget hus, hund, 5 katter, två nya bilar (05 och 06) samt en gammal amerikanare.. :D Så det går! Dessutom lever vi gott, renoverar hus och har ibland 10 000 över i månaden. Och nej, vi tjänar inga stora pengar.

Båda tjänar under 20 000 i månaden (före skatt) och vi har ca 25-30 000 efter skatt tillsammans varje månad.

Jag har räknat att hästen kostar ca 2000:- i månaden om man då slår ut hovslagare, försäkring, vaccinationer, hyra, mat etc på ett år. Sen tillkommer småkostnader så vi lägger som fast kostnad 2400:- på honom i månaden - detta delar jag med min syster. Jag har hästen på lösdrift så trotts att det är en fin anläggning ligger hyran inte högt alls.

Bensinkostnad bara till stallet kostar mig ca 500-1000:- i månaden (ska ny flytta honom närmre dock). Men räkningen brukar ligga på en 4-5000 då vi båda måste åka bil till och i arbetet. Bilarna är på avbet.. Billiga men bra, nya bilar. Vi har valt att betala av dem snabbt och har tänkt på hur marknadsvärdet kommer att se ut efter det - vi valde alltså bilar med det i åtanke - samt med kontakter hittat bilar för bra priser. Vi har dessutom en bra relation med banken (en bankman som eg handhar endast företag) och försöker att hålla en bra, personlig relation - för då ger de oss bra förmåner. Samtidigt som man får lägga lite press på dem.

Huset kostar inte mycket, vi köpte oss ett litet billigt hus som vi fixar i ordning och dessutom har jag lyckats avtalat med banken (lägga lite press som sagt) så att vi slipper alla topplån (trots att vi lånat mer pengar än vad huset kostade). Man får inte vara dum. ;) Vi bor billigare i hus än i lgh, dessutom har vi tomt på 1500kvm. Elen är billig då vi skaffat oss en lösning som är extremt ekonomisk för oss och vattnet är gratis (egen brunn). Kan tillägga att vi bor i sthlms län, ca 30 minuter från centrala Stockholm.

Djuren får bra mat. Katterna äter just nu RC så där åker ca 500:- till i månaden. Hunden är lite billigare (stor BC korsning).

Ibland har vi lite över i månaden ibland har vi som sagt mycket över, trotts att vi "har mycket". Det handlar om att hitta rätt hus, ha bra kontakter, vara bra på att prata med bankfolk, lära sig hitta möjligheter och tro på sig själv. Jag har alltid haft inställningen att det löser sig och det har för mig varit självklart at ha alla dom här sakerna - varpå jag också ser till att ordna det. Vi har låg inkomst om man jämför med andra, men det går ändå att leva som vilken vuxen familj som helst. Man måste bara se möjligheterna.

Det är heller inte läskigt att ta lån när man vet att huset stiger mycket i värde (vi har valt hus med sånt i åtanke), att bilarna inte kommr att vara mindre värda än vår avbetalning och vi har pengar över, och en buffert som trygghet om ngt oförutsätt skulle inträffa.

Vad man tjänar är ju egentligen inte så relevant då det är vad som blir över efter alla fasta utgifter på boende och bil som avgör huruvida man har råd att ha häst eller inte.

Jag har genom åren haft olika inkomster, allt ifrån studiebidrag till hyffsad lön, och det har alltid funkat. Nu har jag en halvkass månadslön men ett jobb som ger mig mycket mer tid åt hästarna, vilket jag värdesätter mer än ett välbetalt jobb som inte ger mig lika mycket frihet/fritid. Vi har separat ekonomi och delar lika på alla gemensamma utgifter, trots att sambon får ut ca 5-10000 mer i månaden. Huset inkl. drift kostar 10.000:-, mat 3.000:-, övrigt ca 2000:-. Min bil kostar allt ifrån 2000 - 6000 kronor beroende på skatt/försäkring/bensin/service m.m. Hästarna kostar ca 4000:- i månaden i genomsnitt skulle jag tro (vågar inte räkna:angel:)

Jag brukar inte ha en spänn över när månaden är slut, men det är ett val jag har gjort då jag prioriterar ett bra boende och mina hästar. Just nu ser jag våra höga amorteringar på huset som ett sparande, och vid nästa löneförhandling som kommer snart kommer den nya höjningen gå direkt till sparande.

Det jag vill ha sagt är väl egentligen att vill man så går det. Har man en sämre inkomst behöver man bara anpassa sitt övriga liv efter hästen och kanske göra uppoffringar på andra håll. Det viktiga är att du har en stadig inkomst, och har någon som kan backa upp dig (förälder, sambo el släkting) om något skulle hända.

Hur mycket tjänar ni i månaden?

Tjänar ca 19000/månad + OB-tillägg (före skatt, får ut ca 12500)
Min man tjänar 35000 (före skatt), men han betalar inget på mina hästar.

vad kostar eran häst ca i månaden?

Försäkring. ca 800/månad o häst
Stallhyra (kall): 600kr/månad o box
Hö: ca 600/månad o häst
Kraftfoder: ca 500kr tillsammans
Hovslagare: skor var 6:e vecka, 850kr/häst
Veterinär: peppar peppar väldigt lite, men lägger undan 1000kr/månad som buffert

Vad har ni för hyra på eran lägenhet/hus?

Allt som allt (ränta, amortering, värme, vatten, sophämtning, låneskyddsförsäkring) så ger vi ca 4000kr/månad

Lån?

Har inga lån förutom det på huset

Sen har vi ju försäkringar både högt o lågt (bil, hus, olycksfall för 3 pers, båt, båttrailer, osv, ca 1500kr/månad allt som allt

Vill se vad folk tjänar så jag inte tar på mig något som jag inte kommer ha råd med..

Jag har i tankarna att skaffa foderhäst. & det känns som att jag kommer klara detta ekonomiskt.

Men vill höra lite vad ni har för utgifter, vad kostar eran häst ca i månaden?

Lån?

Tacksam för svar. :bow:

Har fördelen att bo på egen hästgård med mina tre hästar :bump:
Två av hästarna är pesionärer så där försvinner tex hovslagar kostnad som är per häst 950kr var 6:e v Tro nu inte att hästarna inte verkas, nä jag har lärt mig att verka själv sparar många pengar på det :banana:
Alltså
Hovslag 950kr var 6:e v
Foder: 600kr/mån
Hö:1500kr/mån
Halm: 300kr/mån
Agria ca:14000 kr/år
Vaccinationer: 1600kr/år
Avmaskningar: Ca 7-800kr/år
Träningar (väljer man själv om man vill åka på) men i mitt fall Ca: 1500 kr/mån

Sedan tillkommer slitage på stall el kostnad för stall, ev nya hag stolpar el rep, gödselhantering och en massa därtill.
Väljer man träning och ev tävling blir kostnaderna desto mer. Desutom tillkommer ju den dyra bensinen för att kunna köra runt på diverse träningar. OCH blir hästen sjuk el skadar sig kan det bli svin dyrt :devil:
MEN det är värt vartenda öre :bump:

14 845kr före skatt. Får ut runt 11-12 000 beroende på hur mycket man jobbat

Men vill höra lite vad ni har för utgifter, vad kostar eran häst ca i månaden?
Boxhyra - 500kr
Hö - 400kr
kraftfoder - 50kr
Verkning - 100kr/månad verkas dock var 8:e vecka

"Engångsutgifter"
Vaccination - 600kr
Försäkring - 1800kr
Övrig utrustning (förslitningsvaror, förbrukningssaker) - 800kr

Bor fortfarande hemma men betalar 2000kr

Lån?
Ja, ett på bilen. Betalar 1000kr/månad + det räntan ligger på

Utöver ovanstående har jag
Mobil - 250kr/månad
Försäkring på bil - 892kr/månad (Volvo 945 -98 rullar runt 1000-1500mil/år)
Bensin - 1400kr/månad
Facket - 585kr/månad

Senast ändrad:

jag far ut 16.500 kr i man

hasten ink allt 2800 kr man forsakringar m.m
killen betalar hyra och jag betalar mat ca 2000 kr man
har ingen bil killen kor mig... :crazy:

Min häst har en månadskostnad på 15000. Men sen tillkommer det alltid. Alltid nått man behöver, avmaskinig, vaccination, träningar, nytt täcke, arnika mm. Jag har iaf inga hovslagarkostnader. Min häst går barfota, verka gör jag själv.

Min häst har en månadskostnad på 15000. Men sen tillkommer det alltid. Alltid nått man behöver, avmaskinig, vaccination, träningar, nytt täcke, arnika mm. Jag har iaf inga hovslagarkostnader. Min häst går barfota, verka gör jag själv.

Och bor i Hudiksvall?
Hade du bott i Sthlm hade jag förstått det med en stallhyra på minst 5 000 kr/mån eller så.

Berätta hur det blir så mycket!

det är ju så olika.. jag har eget stall så ingen hyra.. ca 700 kr/månaden i hö för ett varmblod och en shettis, (16 kg/dag tillsammans) ett par hundra i övrigt foder, hovis verkar för 400kr/var nionde vecka(oskodda), men han är billig. Nån hundring för saker som måste servas/köpas(jod, lädertvål, salvor, såna saker), sen typ 400 i månaden för lektioner. Försäkringarna runt 2000kr/år. Avmask, vacc, osv får jag spara till mellan gångerna. Men allt beror ju på vad man har för häst o vart man bor..:smirk:

Och bor i Hudiksvall?
Hade du bott i Sthlm hade jag förstått det med en stallhyra på minst 5 000 kr/mån eller så.

Berätta hur det blir så mycket!

Haha, bara klantade mig :angel:;) Mena såklart 1500

Jag har knappt några inkomster alls större delen av året, dvs. i normala fall så får jag enbart studiebidraget (1050 kr/mån), men så bor jag hemma hos föräldrarna också och mamma får jag 2000 kr/mån av till min häst. Det går ju inte riktigt ihop sig men jag får 2000 kr i månaden av mamma i alla fall och det kommer jag rätt långt på. Men sedan så jobbar jag en del under sommarmånaderna och det är det som gör att jag kan ha hästen. Hästen kostar någonstanns mellan ca 3500-4000 kr/mån men då är det inräknat för boxhyra, foder, strö, försäkring, skoning, träning var 14:e dag osv..

Bor ju dessutom hemma med, annars skulle det aldrig funka för mig som det är just nu, skulle inte ha råd att försörja varken mig själv eller häst om jag inte fick några pengar hemifrån. Å andra sidan så handlar jag inte så mycket till mig själv om jag jämför med andra.

jag får ut ca 13700kr och har en häst, gammal bil och ett nybyggt hus.

lån och sparande: 5000kr/mån
häst: utslaget ca 1600kr/mån
bil och bensin: ca 900kr/mån
försäkringar: ca 700kr/mån
mat: 1500kr/mån
övriga räkningar: ca 1000kr
eget sparande/nöjen: det som blir över.

det varierar beroende på årstid mm. hästen har jag inackorderad och kallhyran är 600kr/mån. jag har ju en sambo som betalar hälften av huset och räkningarna men hästen betalar jag själv. vi har delad ekonomi.

jag betalar 1800 kr för stallplats och sedan
bensin till stallet 1500 i månaden.
sedan hovslagning 800 kr var 4-5 vecka. Min häst tappar skor hela tiden, och fläker upp hovarna. så ibland går det inte sko om, eftersom de finns inget fäste.
så han är dyr i drift!Det är vad jag betalar för min häst.

450 kr försäkring.

Senast ändrad av en moderator:

Jag studerar och har en riktigt taskig inkomst på ca 7000. Som tur är delar jag lägenheten och vissa kostnader med min sambo.. Mina utgifter, hem och häst + bilskrutten brukar gå på ganska exakt 7000 i månaden, så om jag inte jobbar extra så har jag oftast inte en krona över när räkningarna är betalda...

Då har jag ingen ny bil (=inga lån att betala), billig lägenhet på 2700 och inte så höga krav på nya kläder, mat osv osv... Hästkostnaden är med andra ord ganska stoooor..

kallhyra m. ridhusavg: 1100
Skoning var 6:e vecka: 800
Försäkring: 300
Hösilage: 600
Kraftfoder: 250
Träning: 1000
Torv: 200

Plus veterinär, kiropraktor och att jag ibland måste ge lite hö utöver hösilaget..

Tror inte det är några ovanliga summor att betala på denna hobby.. Eller?

Studerande som jag är har jag inte så mycket pengar att röra mig med. Jag bor hemma och jobbar veckoslut och några kvällar som försäljare på en servicestation. Tjänar i vanliga fall runt 5500,- /månad + underhållsbidrag (mamma o pappa skilda) 1200,- och studielån var tredje månad 4000,- .

Mina utgifter/månad är ca:
Stallhyra 3600,-
Foder 100,-
Billån 1550,-
Telefon 500,-
Och så kommer det ju andra oberäknade utgifter. Tillägger att jag försörjer min häst själv, och betalar själv alla veterinärkostnader och allt annat, förutom hovslagare, som min givmilda farfar sponsar med :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 040
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar