Hur mycket tjänar ni i månaden?
Detta är månadslön då, före skatt, det brukar bli mellan 12-18.000:- för både mig och sambon, beroende på hur mycket vi jobbat.
Jag: 21.345:-
Sambon: 19.760:-
Vi har delad ekonomi, sambon får även milersättning så vi åker gratis till och från jobbet (jobbar bredvid varandra)
Men vill höra lite vad ni har för utgifter, vad kostar eran häst ca i månaden?
Hästen kostar mig mellan 1.500 och 8.000:- beroende på årstid, om det är skoning, om hon skadat sig osv.
Vad våra utgifter är på/månad är lite svårt att räkna ut då vi de senaste månaderna inte direkt shoppat billigt, husvagn, semester, vapen och nu en massa barngrejer. Men de har så länge jag fört in allt i exell (även små saker som en 5:- chokladboll är mer där) har våra utgifter aldrig blivit över 28.000:- på en hel månad.
Vi planerar större utgifter och har alltid minst 5.000:- över att bara slösa, eller kanske lägga på en ev. veterinärkostnad.
Vad har ni för hyra på eran lägenhet/hus?
3.740:- + el och sophämtning.
Lån?
Vi har tagit lån på bilen för att köpa den (90.000:-) och betalar ca 2.500:-/månad (amortering+ränta) för det lånet.
Sen har jag ett gammalt billån som jag höjde när jag blev erbjuden hästen (61.500:-) som jag betalar ca 1.400:-/månaden (amortering+ränta)
Jag har gått ner på föräldrapenning nu och kommer ha råd att ha kvar hästen ändå, fast hon står långt bort och dyrt. Men jag kommer inte ha tiden för henne så hon ska ut på foder, då kommer jag spara föräldradagar och kunna vara ledig längre. När jag sen tar hem henne igen kommer hon att stallas upp närmare, förhoppningsvis på godset vi hur huset av, och då kommer mina kostnader för henne (försäkring, stallhyra och foder) att bli lägre än vad jag bara haft i bensinkostnad till stallet hon står nu!
Mitt tips är att gå in på
www.balansekonomi.se bli gratis medlem och ladda ner deras exelldokument, det är kanonsmidigt, fyll i inkomsten och sen utgifterna och du får ett "kassaflöde" = hur mkt du har kvar att leva på.