Ni med egen häst?

S

_Sweetheart_

Hur mycket tjänar ni i månaden?

Vill se vad folk tjänar så jag inte tar på mig något som jag inte kommer ha råd med..

Jag har i tankarna att skaffa foderhäst. & det känns som att jag kommer klara detta ekonomiskt.

Men vill höra lite vad ni har för utgifter, vad kostar eran häst ca i månaden?

Vad har ni för hyra på eran lägenhet/hus?

Lån?

Tacksam för svar. :bow:

Sv: Ni med egen häst?

Jag tjänar ca 26 000 kr i månaden.

Utgifter:
Lgh -drygt 5000kr
Hästhyra -2200kr (+hovsl 200 var 10e vecka)
Hästförsäkring -500kr
Kattförsäkring -163kr
Avbet bilen -2800kr
Bensin -1000 kr
Mat -1500-2000kr
CSN -600kr
Facket -500kr
Hemförs -100 kr
El -100kr
Bredband -300 kr
Telefon -500kr

osv.. har säkert fler utgifter men nåt sånt.. Jag har ytterligare två hästar ihop med min mamma men dom bor kvar "hemma" och min far jobbar på gården så dom står där gratis.

Oj, vad jobbar du med? Får du UT 26 tusen?
Tack för svaret. :bow:

Oj, vad jobbar du med? Får du UT 26 tusen?
Tack för svaret. :bow:

Nej 26 före skatt. Jag jobbar innom fordonsindustrin -som montör på volvo.

Grejen är att jag hade häst när jag levde på CSN också och det gick ihop då också, fick stöd av mor och far till oförutsedda utgifter (veträkningar mm) och till att ha bil.

Jag tror inte man behöver någon jättelön för att klara av att ha häst. Det man behöver är ett sparkapital till ev veterinärräkningar.

Ja, precis. Hästen är försäkrad & försäkringen kommer ägaren att stå för.
Min hyra ligger på 1600kr för min lägenhet.

& jag jobbar ca 100h/månaden. (Även varannan helg, dvs dubbel lön då.)

Det borde gå om jag inte går ut & roar mig lika ofta som jag gjort hela sommaren. Bara slösat pengar. & inte köper den där jättesnygga dyra tröjan... ;)

Vill se vad folk tjänar så jag inte tar på mig något som jag inte kommer ha råd med..

Jag har i tankarna att skaffa foderhäst. & det känns som att jag kommer klara detta ekonomiskt.

Lån?

Tacksam för svar. :bow:

jag får väl ute 15-16000 varje månad o sambon ca 20.000 +
Min häst har ju kostat otroligt mkt senaste året eftersom han varit sjuk o farit in o ut på klinik(imorgon blir det dock slut på det hela :(
men när det var som värst så hade jag en inkomst på ca 7000kr(studiemedel) fråga mej inte hur jag klarat vetkostanader på ca 25.000kr samt allt annat utöver , stallhyra,hovls.. men det gick:eek:

Våran hyra ligger på ca 2500kr men sen betalar vi ungefär lika mkt på lånet (vi har en bostadsrätt)

Detta är månadslön då, före skatt, det brukar bli mellan 12-18.000:- för både mig och sambon, beroende på hur mycket vi jobbat.

Jag: 21.345:-
Sambon: 19.760:-

Vi har delad ekonomi, sambon får även milersättning så vi åker gratis till och från jobbet (jobbar bredvid varandra)

Hästen kostar mig mellan 1.500 och 8.000:- beroende på årstid, om det är skoning, om hon skadat sig osv.

Vad våra utgifter är på/månad är lite svårt att räkna ut då vi de senaste månaderna inte direkt shoppat billigt, husvagn, semester, vapen och nu en massa barngrejer. Men de har så länge jag fört in allt i exell (även små saker som en 5:- chokladboll är mer där) har våra utgifter aldrig blivit över 28.000:- på en hel månad.

Vi planerar större utgifter och har alltid minst 5.000:- över att bara slösa, eller kanske lägga på en ev. veterinärkostnad.

3.740:- + el och sophämtning.

Lån?
Vi har tagit lån på bilen för att köpa den (90.000:-) och betalar ca 2.500:-/månad (amortering+ränta) för det lånet.

Sen har jag ett gammalt billån som jag höjde när jag blev erbjuden hästen (61.500:-) som jag betalar ca 1.400:-/månaden (amortering+ränta)

Jag har gått ner på föräldrapenning nu och kommer ha råd att ha kvar hästen ändå, fast hon står långt bort och dyrt. Men jag kommer inte ha tiden för henne så hon ska ut på foder, då kommer jag spara föräldradagar och kunna vara ledig längre. När jag sen tar hem henne igen kommer hon att stallas upp närmare, förhoppningsvis på godset vi hur huset av, och då kommer mina kostnader för henne (försäkring, stallhyra och foder) att bli lägre än vad jag bara haft i bensinkostnad till stallet hon står nu!

Mitt tips är att gå in på www.balansekonomi.se bli gratis medlem och ladda ner deras exelldokument, det är kanonsmidigt, fyll i inkomsten och sen utgifterna och du får ett "kassaflöde" = hur mkt du har kvar att leva på.

jag får väl ute 15-16000 varje månad o sambon ca 20.000 +
Min häst har ju kostat otroligt mkt senaste året eftersom han varit sjuk o farit in o ut på klinik(imorgon blir det dock slut på det hela :(
men när det var som värst så hade jag en inkomst på ca 7000kr(studiemedel) fråga mej inte hur jag klarat vetkostanader på ca 25.000kr samt allt annat utöver , stallhyra,hovls.. men det gick:eek:

Våran hyra ligger på ca 2500kr men sen betalar vi ungefär lika mkt på lånet (vi har en bostadsrätt)

vi har lån på våran bil oxå.... 160.000kr.. sen har jag 2 lån på 10.000 rsp 8.000kr.. getalar väl allt som allt på dom 3 ca 3500kr/mån

Detta är månadslön då, före skatt, det brukar bli mellan 12-18.000:- för både mig och sambon, beroende på hur mycket vi jobbat.

Jag: 21.345:-
Sambon: 19.760:-

Vi har delad ekonomi, sambon får även milersättning så vi åker gratis till och från jobbet (jobbar bredvid varandra)

Hästen kostar mig mellan 1.500 och 8.000:- beroende på årstid, om det är skoning, om hon skadat sig osv.

Vad våra utgifter är på/månad är lite svårt att räkna ut då vi de senaste månaderna inte direkt shoppat billigt, husvagn, semester, vapen och nu en massa barngrejer. Men de har så länge jag fört in allt i exell (även små saker som en 5:- chokladboll är mer där) har våra utgifter aldrig blivit över 28.000:- på en hel månad.

Vi planerar större utgifter och har alltid minst 5.000:- över att bara slösa, eller kanske lägga på en ev. veterinärkostnad.

3.740:- + el och sophämtning.

Lån?
Vi har tagit lån på bilen för att köpa den (90.000:-) och betalar ca 2.500:-/månad (amortering+ränta) för det lånet.

Sen har jag ett gammalt billån som jag höjde när jag blev erbjuden hästen (61.500:-) som jag betalar ca 1.400:-/månaden (amortering+ränta)

Jag har gått ner på föräldrapenning nu och kommer ha råd att ha kvar hästen ändå, fast hon står långt bort och dyrt. Men jag kommer inte ha tiden för henne så hon ska ut på foder, då kommer jag spara föräldradagar och kunna vara ledig längre. När jag sen tar hem henne igen kommer hon att stallas upp närmare, förhoppningsvis på godset vi hur huset av, och då kommer mina kostnader för henne (försäkring, stallhyra och foder) att bli lägre än vad jag bara haft i bensinkostnad till stallet hon står nu!

Mitt tips är att gå in på www.balansekonomi.se bli gratis medlem och ladda ner deras exelldokument, det är kanonsmidigt, fyll i inkomsten och sen utgifterna och du får ett "kassaflöde" = hur mkt du har kvar att leva på.
Adressen fungerar tyvärr inte för mig. Hade gärna velat ha det excellbladet!

inte för mig heller. Tack för svaret! :bow:

Fler som vill dela med sig?

Bor gör jag hemma, har hästen hemma och lever då endast på studiebidrag (1050:-) Hovslagaren står dom för och vet.utg. delar vi på. Likaså träningar.

Men det handlöar mkt om att proritera. Är sällan ute och festar, är inte överförtjust i att shoppa så pengarna håller en ganska stabil nivå.

Nä, precis. Om jag nu väljer att skaffa foderhäst, så kommer jag prioritera hästen framför att shoppa och festa. Absolut.

Jag har ut mellan 8 000 och 11 000 kr/månad och ca 2500 kr går direkt till hästen. dock har han kostat väldigt mycket mer nu p.g.a operation mm.

Andra utgifter: Bor än så länge hemma, men har planer på att flytta ihop med pojken inom det närmaste. Jag har precis köpt "ny" bil, och tog då lån på 50 000 kr, betalar av ca 2 300 kr/månad av det lånet.

Jag gör inte så mycket annat än ägnar mig åt jobb, pojke och hästarna. Är ute med kompisarna en gång i månaden ungefär och mysiga filmkvällar med tjejkompisarna ibland, så andra stora utgifter har jag egentligen inte. Blir lite kläder, skor och annat ibland när jag känner för det, men nej, föredrar att sätta undan pengar eller spendera dem på hästen :p

Hur mkt jag tjänar är kanske inte det viktigaste ("tillräckligt") men jag kan berätta vad hästen kostar mig ungefär;

* Stallhyra: 1000 kr/mån (inkl torv) = 12 000 kr/år
* Försäkring: ca 7500 kr/år
* Hovslageri: ca 700 kr var 6:e vecka = 6 000 kr/år
* Tandrasp och vaccination: ca 1500 kr var 10:e månad = 1 800 kr/år
* Träningar: ca 1000 kr/mån = 12 000 kr/år
* Hö: ca 650 kr/mån = 6 500 kr/år (bete också)
* Kraftfoder: ca 200 kr/mån (bra hö!) = 2 000 kr/år (bete också)
* Bilkostnader: ca 1000 kr/ mån (räknar ca 15 kr/mil, dvs lågt) = 12 000 kr/år
* Hästsläp ? kr/år (har ju eget, hur räknar man?)
=> 60 000 kr/år

Ovan är kostnader jag vet att jag har regelbundet (hoppas jag inte glömt ngt?).
Resten är oförutsedda som man måste ha pengar till eftersom de stadigt återkommer, men man kanske inte vet till 100% hur mycket och ofta. Såsom;

* Täcken
* Sadelbyte
* Annan utrustning som också kan vara dyr
* Veterinär
* Kiropraktor
* Tävlingar (sist med inte minst!)
* Licenser
* m m...

Räknar med att denna lista är minst 10 000 kr/år, troligtvis mer!

Ger mig utgifter på ca 6 000 kr/mån, utslaget jämnt över året. (Hade gissat på 3-4 000 kr... Så det är bra att räkna efter ibland. Undra på att man känner sig pank alltsom oftast!!!)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 040
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar