Ni med bruksnordisar............

sissu

Trådstartare
Nu vill jag veta lite om det där speciella som KAN finnas och som är rasrelaterat.

Jag vet att det är individuellt, men ex. har jag hört av vet. att en bruksnordis är lite riskabel att söva p.g.a. att de är så känsliga trots sin str. och massa.
Vad kan finnas mer?

Ex. Hur länge kan man räkna med att de växer? När kan de anses som psykiskt färdigutvecklade.
Sjukdomar eller åkommor som är mer vanlig på rasen än andra raser. Har de ex. annorlunda längd eller liknande på sina inre organ. Har de generellt en låg eller hög smärttröskel m.m. m.m.

Med dessa frågor kanske ni förstår vad jag vill veta ang. speciella ting.

MVH/

Jag vet att nordisar och då även kallblodstravare (som det tydligen heter nu, det ÄR ändå nordisar i grunden...) är känsliga för Domosedan, som är ett lugnande medel som ges i sprutform. Man ger generellt halv dos av detta till nordisar och får då samma effekt som om man ger full dos till t.ex ett halvblod.

:eek: Jo tack det har jag märkt, fast jag frågade inte vilken sort han fick, det står nog i pappret, han hann inte få i sig mkt. förren vi fick stötta honom, men å andra sidan så vaknande han lika fort så han fick ta det i små omgångar för att hålla sig "sovande" och stående :idea:

Men, har ingen bruksisar längre :confused: Eller har ingen tänkt på att ta reda på om sin ras ev. rasrelaterade "specialiteér" som är bra att veta om som ägare!?

MVH/

Dom är ju som dom flesta grövre raser lite sena och ska därför inte belastas fullt förräns i 5 års åldern.
Jag tror att rasen förr hade problem med hovbroskförbening men att det jobbades hårt för att få bort detta. Det är klart om man hittar något bushavlat så kanske det finnns kvar.Men ta kontakt med föreningen för nordsvenska hästen så vet ju dom ,mer än det jag svamlar om.

jag har bruksnordisar hemma flera stycken å två ston som vi tar föl på varje år! kör alla hästarna i skogen å i jordbruket, jag rider på dem en del!! Bruksnordsvensken är den finaste....=)

Hovbrosk kan man fortfarande hitta hos nordsvenskar, avelshästar får fortfarande röntga hovar innan de blir godkända,men det är nog som du säger att det inte är lika vanligt längre.
smärttröskeln är låg hos nordsvenskar, hos de flesta iallafall. de jobbar gärna på trots obekväm utrustning, vilket är lite synd! :crazy:

Vad du menar är att de ofta har en HÖG smärttröskel eftersom de arbetar på trots obehag, eller?

MVH/

hmm..ja.så kan man väl säga. Vad jag menar är att det ofta ignorerar obehaget och fortsätter att arbeta endå.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 401
Senast: Hedinn
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 271
Senast: LaMagia
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 113
Senast: cirkus
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 823
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar