ni med allergihundar!!

Sv: ni med allergihundar!!

Fast om hon har uppvisat en reaktion på kvalster på blodprovet så är fel marginalen väldigt liten (fast man vet ju aldrig de kan ju ha blandat ihop blodproven). Dock så finns det olika kvalster. Min fick tex endast reaktion på inomhuskvalster men inget på de andra kvalstersorterna.

Vad är det som får dig att tro att de har gjort fel?

Mvh

Tora

Hon hade höga värden på både husdammskvalster och förrådskvalster. Anledningen till att jag inte är säker på om det stämmer är att dels är hon väldigt ung för att ha en atopisk allergi (ca 3 månader när hon började klia sig). Vad jag har förstått brukar hundarna vara betydligt äldre när man kan börja se symptom på allergin än vad hon var. Men allra största anledningen till mina tvivel är, som du säkert vet, att kvalstrerna lever i sängen. Det borde ju betyda att om man är allergisk mot kvalster borde man klia sig mycket om man vistas i sängen.

Någon vecka efter att vi fick diagnosen var jag bortrest en helg och husse var hemma med hundarna. Klådhunden hade nog varit lite ledsen för hon hade legat och sovit i sängen i princip hela helgen. När jag kom hem förväntade jag mig att hitta en hund som hade kliat sönder sig. Men hör och häpna, hon var finare i sin hud än hon hade varit på flera månader :confused:

Det är ju immunförsvaret som startar en "överreaktion". Kortison som man ofta ger vid allergier är ju hämmande på immunförsvaret.
Man kan ju fundera på om hundarna du har sett förbättrade på en annan kost helt enklet har varit allergiska mot något det tidigare har ätit?

Det kan de ju förstås ha varit, den enda jag med 100% säkerhet kan uttala mig om är ju den egna hunden. Och den hade ätit torrfoder innan....

Hon hade höga värden på både husdammskvalster och förrådskvalster. Anledningen till att jag inte är säker på om det stämmer är att dels är hon väldigt ung för att ha en atopisk allergi (ca 3 månader när hon började klia sig). Vad jag har förstått brukar hundarna vara betydligt äldre när man kan börja se symptom på allergin än vad hon var. Men allra största anledningen till mina tvivel är, som du säkert vet, att kvalstrerna lever i sängen. Det borde ju betyda att om man är allergisk mot kvalster borde man klia sig mycket om man vistas i sängen.

Någon vecka efter att vi fick diagnosen var jag bortrest en helg och husse var hemma med hundarna. Klådhunden hade nog varit lite ledsen för hon hade legat och sovit i sängen i princip hela helgen. När jag kom hem förväntade jag mig att hitta en hund som hade kliat sönder sig. Men hör och häpna, hon var finare i sin hud än hon hade varit på flera månader :confused:

Min var också runt 3 månader när vi började märka av vissa symptom som bla klining, ofta problem med öronen osv. Det kunde variera väldigt mycket dag från dag. Ibland så kliade han sig inte alls på en vecka och ibland så kliade han sig titt som tätt. Men han kliade dock aldrig sönder sig och därför tyckte många att vi var nojigga och oroade oss i onödan.

Nu fick vi ju rätt då hunden faktiskt var allergisk mot inomhuskvalster (dvs sånna som lever i bla sängen) han har dock sällan kliat sig mer under natten (han sover i våran säng) än under dagen.

Så symptomen kan variera från dag till dag. Ju personligen tror att ju yngre hunden är när man börjar med vaccineringen dessto bättre reagerar den på behandlingen. Det är ju trots allt inte alla hundar som vaccinering fungerar på.

Mvh

Tora

Känns som att min har kliat sig i princip alltid också.

Hon äter dessutom hundbajs i mängder också:eek: Någon som vet varför dom gör detta. Är det något hon inte kan tillgodogöra sig?

Jag kan ju förstå med andra djurs avföring, men hundbajs!!!:eek:

Får jag bara fråga hur det konstaterades att hunden var kvalsterallergisk? Genom blodprov eller? Jag har nämligen en hund som visade skyhöga värden på kvalster när vi gjorde ett blodprovstest, men jag känner mig inte alls säker på att det verkligen är det hon reagerar på.

Jepp, blodprov. Veterinären rekomenderade såntdär vaccin, men jag förstår inte vitsen om hunden ändå verkar må bra... Däremot är ju problemet att man med största sannolikhet aldrig kan söka för klåda igen... Ens egen ägarinstinkt säger ju en sak oxh veterinären anser en annan...

Jepp, blodprov. Veterinären rekomenderade såntdär vaccin, men jag förstår inte vitsen om hunden ändå verkar må bra... Däremot är ju problemet att man med största sannolikhet aldrig kan söka för klåda igen... Ens egen ägarinstinkt säger ju en sak oxh veterinären anser en annan...

Hmm, problemet för oss är ju att hon inte har blivit bättre. Kommer du ihåg hur höga antikroppsvärden blodprovet visade för din hund? Vad jag har förstått så kan man faktiskt få ett falskt positivt resultat; hunden har höga antikroppsvärden, men det är ingen allergi.

Tja vittsen är att hunden inte skall behöva klia ihjäl sig. Hundarna slutar inte klia sig utan de får stora utslag över hela kroppen. Det är ingen vacker syn. Men man kan som sagt också ge kortison. Dock är det inte så nyttigt att gå på högre doser kortison en längre tid.

Om man dock inte har problem med att hunden kliar sig så finns det ingen anledning att vaccinera.

Våran hund kliade sig inte heller speciellt mycket, men nu ca 1,5 år efter påbörjad vaccinering kliar han sig inte överhuvudtaget. Pälskvaliten har dessutom blivit bättre och han slipper gå på kortison. Så jag ser bara fördelar med vaccinering även om symptomen är små. Men det är ju en dyr historia så jag förstår om folk tvekar.

Mvh

Tora

En av mina hundar är kvalsterallergiker. Hon började klia sig i tidig ålder (runt 3 månader) och utreddes. Visade sig att hon var allergisk mot 4 olika slags kvalster och har sedan dessa behandlats med hyposensibilisering - vilket fungerat jättebra. När klådan började var hon alldeles sönderkliad och sårig, men med tiden har det blivit mycket bättre. Hon brukade få en kortisontablett varannan dag för att stilla klådan, men nu har hon gått utan i flera månader och är jättefin i pälsen.

TS, har din hund problem med öronen?
Vet inte om det bara gäller vår hund, men hon får öroninflammationer ganska ofta och det hänger samman med allergin.

Ja det fick han innan vi började med kortisonet/vaccineringen. Nu har han som sagt inte haft det på över ett år.

Mvh

Tora

*kl*

Hallå.
Jag har juh oxå en allergihund.
Som det är nu visade pricktest på att det var foderallergi, men de värsta symptomen kommer mellan mars/april till oktober ungefär. Så det är nog något annat oxå eller endast.
Just för stunden går han på kortison, ca en halv tablett varannan, var tredje dag klarar han sig på.
Så frågan är ifall man ska lägga ner pengar och tid på hyposensibilisering eller fortsätta med tabletterna? vore juh skönt om han blev av med detta ifall det nu kanske går?

Har läst och läst. Första blir väl till att få ett blodprov för att se vad det är han reagerar på.
Det är bara fan vad det ska kosta då! har redan lagt ner så otrolig mycket pengar på detta. Och jag är inte så glad i att när han får de värsta klianfallen och kliar sönder sig så stoppas det in antibiotika i tid och otid. Kortisonet har han hitills int ehaft några biverkningar av så som jag märkt iaf.

Jag vet inte, det känns bara som en stor djungel detta och som att jag famlar i mörkret.

Hur kan pricktestet visa att det antagligen är foderallergi?

Vad jag vet så kan man inte testa med varken pricktest el blodprov om det är något "ätbart" som hunden inte tål.

Jag har gjort pricktest på min hund (allt neg) och bad senare om att få lämna blodprov. Vet sa då att det var helt onödigt eftersom jag redan gjort pricktest. Oftast tar man blodprov först för att se om hunden har allergi och sen gör man pricktest för att se vad den inte tål.
Cortison har han heller inte svarat särskilt bra på och enl vet är det typiskt för foder allergiker.
Detta är bara min erfarenhet, om någon annan kan mer så berätta gärna!

Jag skulle prova ge ett homeopatiskt medel som heter Sulphur el ev silicea och i potensen D 200, det kostar inte många kronor och är inte farligt att ge, skulle det inte hjälpa så¨händer inget, det "värsta" som kan hända är att utslagen blossar upp i en förstförsämring för att sen bara försvinna. Men det är bara bra

Vad jag kan rekommendera dig är att sätta hunden på en "egen" diet.

Anväd endast en kolhydrat och en protein källa ett tag och lägg efterhand till något nytt för att se vad hunden reagerar på.
Börja med exempelvis ris och något protein somhunden inte harätit förut tex rådjur.
Glöm inte vitaminer och annat viktigt men det kan du be vet om hjälp med.
Det är inte billigt och det är ett mindre helvete men Lycka till med din vovve.

Ps. Jag betalade nästan 3000 förpricktestet.

Vad är det för medel?
Kan man använda det vid foderallergi oxå?
Kan man få litemer info om det någonstans?

Tack alla ni som gett ideer o tips till oss med allergier o hudproblem;)

Själv börjar jag bli mer o mer förvirrad över de problem jag har/hade med min.Jag fick ju ett allergifoder att testa och efter ca 4-5 veckor på enbasrt det fodret fick hon tillbaka utslagen.Då vetrinären sa att det skulle visa resultat på ca 4 veckor så började jag misstänka att det inte var fodret.Hon har därefter fått 8allergifodret utblandat med både ris,kokt fisk samt lite färskfoder och nu är allt nästan borta.Hon är till 90% fin i pälsen,kliar sig bara enstaka ggr per dag samt utslagen är på tillbakagång.Jag är jätteglad,men vi får se hur vetrinären taklar det när vi ska dit i slutet av juli igen........

Hur kan pricktestet visa att det antagligen är foderallergi?

Vad jag vet så kan man inte testa med varken pricktest el blodprov om det är något "ätbart" som hunden inte tål.

Jag har gjort pricktest på min hund (allt neg) och bad senare om att få lämna blodprov. Vet sa då att det var helt onödigt eftersom jag redan gjort pricktest. Oftast tar man blodprov först för att se om hunden har allergi och sen gör man pricktest för att se vad den inte tål.
Cortison har han heller inte svarat särskilt bra på och enl vet är det typiskt för foder allergiker.
Detta är bara min erfarenhet, om någon annan kan mer så berätta gärna!

Nej man behöver inte göra pricktest för att se vad hunden inte tål. Det gör man på blodprovet. Då kan man se exakt tex vilken typ av kvalster som hunden är allergisk mot.

Mvh

Tora

Liknande trådar

D
Övr. Hund Imorse var jag med om nåt mindre behagligt som jag har svårt att smälta som jag känner att jag behöver lufta här samt funderar jag på...
Svar
3
· Visningar
912
Senast: AnnaSGM
·
Hundhälsa Har behandlat min valp mot klåda och utslag sedan snart tre veckor tillbaka. Behandlade med antibiotika och ett schampo och det blev...
Svar
2
· Visningar
2 703
Senast: Glimfeather
·
Hundhälsa Ny hund, frisk hund och välmeriterade föräldrar. Allting kändes så bra och vi fäste oss vid honom ögonblickligen. Vi tog med honom hem...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 576
Senast: lady_vip
·
Hästvård Det var inte igår som jag var inne på Buke men nu behöver jag åsikter utifrån. Sedan ett par månader har min häst skavt av sig pälsen...
Svar
6
· Visningar
1 806
Senast: traceys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka