ni med allergihundar!!

Sv: ni med allergihundar!!

Faktiskt kan den bli det. Enligt min åsikt stärker barfandet immunförsvaret, som ofta är boven i allergidraman. Jag har sett flera hundar som haft hudproblem, klåda och utslag bli så gott som helt bra på bara några veckor. (Bland annat en av mina egna.)

Då jag lagat mycket mat innan till hundarna så är det ingen dum ide alls,men det känns som att jag är lite för dåligt insatt för att gå över helt i nuläget.Innan blandade jag ju med rått,hemkokt och "vanligt" torrfoder.Är lite osäker på alla ämnen så de får i sig rätt mängder.
Du kanske kan tipsa om någon bra bok eller nätsida?

Vi har tagit blodprov för att konstatera allergin.

Min hund behandlas med hyposensibilisering vilket innebär att han får en spruta en gång i månaden. Det hjälper honom oerhört mycket och jag tycker att han mår ganska bra även om klådan inte är helt borta. Han har i perioder ätit kortison, men mår ganska dåligt av det så jag försöker undvika det.

Jag rekommenderar dig att försöka hitta en veterinär med ordentlig kunskap om allergier. Det finns flera olika behandlingmetoder att ta till när ni konstaterat allergi.

Det är inte alls så svårt som det verkar, när man väl har börjat faller det mesta på plats av sig själv! Jag har faktiskt räknat på näringsinnehållet, och de får i sig vad de ska ha. Det är ju så lätt att variera till varje hunds speciella behov, dessutom.
Börja med kycklingvingar ikväll, och tonfisk och lever i morgon. ;)

www.skalmans.se/newpage.html
www.klickerklok.se/pavlov/barfsv.htm

Jag har tvärt om "problem"... Min hund har tidigare klassats som "foderallergisk", vilket är närapå ren bullshit. I vintras fick han ett anfall av klåda som jag kände mig relativt säker berodde på överkänslighet mot ett schampo jag badat honom med. Jag åkte till veterinären efter ca en vecka för att hunden mådde pissdåligt och inte kunde sova för han kliade sig så och vad gör dom, börjar utreda atopisk allergi. Vilken han självklart hade... Surprise... :cool:

Enda problemet var att hunden sakta men säkert själv blev bra innan utredningen var färdig (efter vad jag anser vad onödigt lidande eftersom han inte fick någon lindring mot sin klåda förutom den jag kunde ge honom med kalla handdukar). Så jag har en hund som är kanstaterat allergisk mot ett antal kvalster och sen utredningen blev klar inte har haft några större besvär... Gissa tre gånger vad som händer om jag söker för klåda någon mer gång... :grin: suck...

Får jag bara fråga hur det konstaterades att hunden var kvalsterallergisk? Genom blodprov eller? Jag har nämligen en hund som visade skyhöga värden på kvalster när vi gjorde ett blodprovstest, men jag känner mig inte alls säker på att det verkligen är det hon reagerar på.

Faktiskt kan den bli det. Enligt min åsikt stärker barfandet immunförsvaret, som ofta är boven i allergidraman. Jag har sett flera hundar som haft hudproblem, klåda och utslag bli så gott som helt bra på bara några veckor. (Bland annat en av mina egna.)

Bara en tanke. Är det verkligen en bra idé att stärka immunförsvaret när det fakitskt är immunförsvaret som har slagit bakut vid allergier? Kroppen tillverkar ju faktiskt en massa antikroppar mot sådant den inte borde.

Allergi är väl en överreaktion på något? Menar du att man istället ska försämra immunförsvaret?

Tack för ditt svar.Vet du vad ett sådant blodprov kostar på ett ungefär?
Jag har ju redan slängt ut ca 6000 kr så någon tusenlaapp hit eller dit för att få klarhet spelar ju ingen roll....
Hur går det för din hund nu då?

Kommer inte riktigt ihåg men mellan 4000-8000 kr. Dock så täckte försäkringen en hel del. Sedan kostar vaccinet 3500 kr och då räcker det i 10 månader (försäkringen tar en del av det också än så länge).

Det har verkligen fungerat jättebra. Vi började med en kortisondos på ett piller morgon och kväll varannan dag. Nu är vi nere i ett halvt piller på kvällen varannan dag. Jag tror att vi kan ta bort kortisonet helt om tre månader.

Tror att vi har hållit på i snart två år.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Får jag bara fråga hur det konstaterades att hunden var kvalsterallergisk? Genom blodprov eller? Jag har nämligen en hund som visade skyhöga värden på kvalster när vi gjorde ett blodprovstest, men jag känner mig inte alls säker på att det verkligen är det hon reagerar på.

Fast om hon har uppvisat en reaktion på kvalster på blodprovet så är fel marginalen väldigt liten (fast man vet ju aldrig de kan ju ha blandat ihop blodproven). Dock så finns det olika kvalster. Min fick tex endast reaktion på inomhuskvalster men inget på de andra kvalstersorterna.

Vad är det som får dig att tro att de har gjort fel?

Mvh

Tora

Hvad hade din hund för symptom?

Min labbe har egentligen väldigt bra päls (tjock, mjuk och blank) och hud (ej torr eller med utslag), men hon fäller något fruktansvärt hela året om och kliar sig mycket, dock får hon inga kala fläckar och har som sagt fin päls ändå.

Låter detta som allergi?

Anledningen till att vi åkte till veterinären från början var för att hunden kliade sig mycket. Inte så att det blev sår eller liknade utan jag tyckte helt enkelt att han kliade sig lite för mycket för min smak.

De vanligaste orsakerna till frekvent kliande är faktiskt inte allergier utan helt andra saker som dessutom bör utredas först. Det jag tänker på är tex loppor, löss (kan vara luriga att se i en labbispäls), rävskabb, hårsäcksinflamation osv.

Upplever du att din hund kliar sig mycket så åk in med den till en veterinär. Det brukar vara säkrast.

Mvh

Tora

man kännersig maktlös när man inte vet vad man ska göra......
Pälsen börjar ju i och för sig rätta till sig och det är visserligen ett gott tecken,men så är det ju klådan.
det verkar faktiskt inte som hon har ont av den men det är ju ändå mer än vad man kan tycka vara normalt.
Du som skrev om din labrador,om den fäller mycket kan det ju också vara det som gör att han kliar sig.
Angående blodproven(fy faan vad dyrt)Hur mycket täcker försäkringen av det?Oftast är det ju en självrisk på 1500 kr och sen 20% av resten av beloppet som man behöver betala själv,men det kanske är annorlunda med blodprov och sådant?

Försäkringen täckte det den skulle göra, dvs -självrisk och -10% (men det kan bero lite på vilket försäkringsbolag man har). Ring och fråga. Det brukar vara säkrast.

Kliar sig en hund i ens tycke för mycket så skall man kolla upp det. Den vanligaste orsaken brukar som sagt inte vara allergi utan något mycket enklare. Man börjar också för det mesta att behandla hunden för de andra åkommorna (tex hårsäcksinflamation, loppor, rävskabb och liknade).

Mvh

Tora

Försäkringen täckte det den skulle göra, dvs -självrisk och -10% (men det kan bero lite på vilket försäkringsbolag man har). Ring och fråga. Det brukar vara säkrast.

Kliar sig en hund i ens tycke för mycket så skall man kolla upp det. Den vanligaste orsaken brukar som sagt inte vara allergi utan något mycket enklare. Man börjar också för det mesta att behandla hunden för de andra åkommorna (tex hårsäcksinflamation, loppor, rävskabb och liknade).

Mvh

Tora

Jag har Folksam och jag tror det är så att de täcker upp 80%,men jag är inte säker,får ringa o kolla det.Vet inte om det var till mig,men hon har fått behandling med stronghold för loppor,parasiter och rävskabb(kan vart mer men jag minns inte allt det stog att det var för).

Anledningen till att vi åkte till veterinären från början var för att hunden kliade sig mycket. Inte så att det blev sår eller liknade utan jag tyckte helt enkelt att han kliade sig lite för mycket för min smak.

Ja så är det ju med min också.
Jag har frågat flera veterinärer, när jag har varit där i andra ärenden , men det känns inte som att någon tar det på alvar.

Alla säger kollar lite snabbt på päls och hud och konstaterar att den ser ju fin ut. Sen säger dom du kan ju testa med olja, allergifoder etc.

Men ingen har sagt "hmm... det håller jag med om verkar konstigt. Jag tycker vi gör så här...."

Det känns bara som att dom släpper det så...

Men då är ju frågan varför hon hon fäller så mycket:confused:

Jo det förståss....Tycker mina två fäller mycket året om också men det beror ju på hur mycket om det är normalt också.....

Ja så är det ju med min också.
Jag har frågat flera veterinärer, när jag har varit där i andra ärenden , men det känns inte som att någon tar det på alvar.

Alla säger kollar lite snabbt på päls och hud och konstaterar att den ser ju fin ut. Sen säger dom du kan ju testa med olja, allergifoder etc.

Men ingen har sagt "hmm... det håller jag med om verkar konstigt. Jag tycker vi gör så här...."

Det känns bara som att dom släpper det så...

Det är svårt det där. Man får helt enkelt vara envis. Boka tid därför att din hund kliar sig och ta det inte i samband med andra ärenden (tiden kanske inte räcker till för andra utredningar). Kanske du borde vända dig till ett lite större djursjukhus. De brukar ha en expert på hudproblem.

Mvh

Tora

Jag har Folksam och jag tror det är så att de täcker upp 80%,men jag är inte säker,får ringa o kolla det.Vet inte om det var till mig,men hon har fått behandling med stronghold för loppor,parasiter och rävskabb(kan vart mer men jag minns inte allt det stog att det var för).

Har du behandlat mot det andra så är det absolut dags att skicka ett blodprov. Man kan också prova att ge hunden kortison för att se om den slutar klia sig (men prata med en hudexpertveterinär innan, kan vara så att kortisonet påverkar blodprovet).

Att låta hunden gå på kortison resten av dess liv är ju ett billigt allternativ. Man får ju helt enkelt prova sig fram till den lägsta dosen som hunden kan få utan att klia sig allt för mycket (lite kli kanske hunden kan leva med).

Mvh

Tora

Tack snälla du för alla svar du gett.
Jag ska på återbesök till vetrinären om en vecka och då ska jag höra med dem om blodprov.tycker det är lite konstigt att de inte erbjudit mig detta redan innan,då jag sökte för problemen redan i april.....

Det är ju immunförsvaret som startar en "överreaktion". Kortison som man ofta ger vid allergier är ju hämmande på immunförsvaret.
Man kan ju fundera på om hundarna du har sett förbättrade på en annan kost helt enklet har varit allergiska mot något det tidigare har ätit?

Liknande trådar

D
Övr. Hund Imorse var jag med om nåt mindre behagligt som jag har svårt att smälta som jag känner att jag behöver lufta här samt funderar jag på...
Svar
3
· Visningar
912
Senast: AnnaSGM
·
Hundhälsa Har behandlat min valp mot klåda och utslag sedan snart tre veckor tillbaka. Behandlade med antibiotika och ett schampo och det blev...
Svar
2
· Visningar
2 703
Senast: Glimfeather
·
Hundhälsa Ny hund, frisk hund och välmeriterade föräldrar. Allting kändes så bra och vi fäste oss vid honom ögonblickligen. Vi tog med honom hem...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 576
Senast: lady_vip
·
Hästvård Det var inte igår som jag var inne på Buke men nu behöver jag åsikter utifrån. Sedan ett par månader har min häst skavt av sig pälsen...
Svar
6
· Visningar
1 806
Senast: traceys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka