Ni erfarna med sällskapshästar

Krans

Trådstartare
Jag hoppas i vår få söka efter en sällskapshäst då min ridponny ska flytta hem😍. Den behöver inte klara av någon ridning eg.Trevligt OM den kan hänga med på en lätt tur nångång men inget måste.Kollat på skoj på annonser och sett flertalet hästar med t.ex artros i ryggen. Vad skulle ni med erfarenheter av äldre/sällskaps-/"defekta" hästar se upp för? Vid vilka diagnoser ska varningsklockorna börja ringa, även för en häst som "bara" ska agera sällskap? Vilka diagnoser är mera "Ok? Vad har ni för sällskap därhemma?Tacksam för hjälp hur jag ska tänka.

Inget som man vet kommer bara bli värre över tiden, försämras av kyla/djup snö etc.

Så för mig skulle en häst med artros gå bort.

Personligen vill jag helst ha ett friskt sällskap - för det är jättesvårt med en häst man intw känner och inte rider att avgöra om den har ont eller inte.

Så letar jag på annons ett friskt eller med en skada som sas är färdig och inte förväntas förändras eller försämras över tid.

Är det via kontakter skulle jag kunna göra undantag.

Något som jag skulle akta mig noga för är en tidigare fångdiagnos. En häst kan absolut leva ett bra liv trots tidigare fång, men det är ett evigt pussel med foder, begränsat bete (ofta inget alls) och en ständig oro. Så det skulle jag avråda ifrån.

Något som jag skulle akta mig noga för är en tidigare fångdiagnos. En häst kan absolut leva ett bra liv trots tidigare fång, men det är ett evigt pussel med foder, begränsat bete (ofta inget alls) och en ständig oro. Så det skulle jag avråda ifrån.

Plus ett på den, om det inte är så att man söker sällskap till just en fånghäst. Då kan jag skaffa en fd fånghäst om jag ser en god anledning att den fått fång. Samtidigt kan man ofta lika gärna skaffa en frisk ponny som sällskap, den kommer ha samma behov och fungera bra med fånghästens diet etc

Jag skulle leta efter en med samma energibehov som hästen jag har. Min sällskapshäst kunde leva på luft, ridhästen stod på bal. Så jag var tyvärr tvungen att separera hästarna åtminstone halva dygnet. De stod på lösdrift. Ponnyn kunde stå med hästen några timmar om hon hade munkorg. Annars åt hon som en galning.

Jo fånghäst har jag redan tänkt att är nog no no.

Inget som man vet kommer bara bli värre över tiden, försämras av kyla/djup snö etc.

Så för mig skulle en häst med artros gå bort.

Personligen vill jag helst ha ett friskt sällskap - för det är jättesvårt med en häst man intw känner och inte rider att avgöra om den har ont eller inte.

Så letar jag på annons ett friskt eller med en skada som sas är färdig och inte förväntas förändras eller försämras över tid.

Är det via kontakter skulle jag kunna göra undantag.
Exempel på diagnoser som kan bli sämre med tiden?

Hur skulle ni ställa er till t.ex astma och eksem? Kommer att ha tillgång till både vindskydd och stall.Dock har ponnyn nog behov av att få komma in och torka upp sin problem-hov under blötaste tiden på året så utomhus 24/7 365 dgr om året kommer ej att funka. Och har sällskapshästen eksem kanske den behöver en viss stallvistelse under varma perioden(dock inget problem för ponnyn.)Hmm...Känns som det blir en utmaning att hitta en vän.

Hur skulle ni ställa er till t.ex astma och eksem? Kommer att ha tillgång till både vindskydd och stall.Dock har ponnyn nog behov av att få komma in och torka upp sin problem-hov under blötaste tiden på året så utomhus 24/7 365 dgr om året kommer ej att funka. Och har sällskapshästen eksem kanske den behöver en viss stallvistelse under varma perioden(dock inget problem för ponnyn.)Hmm...Känns som det blir en utmaning att hitta en vän.
Astma hade jag inte brytt mig så mycket om, har man bra luft i stallet eller lösdrift brukar det inte ställa till så mycket.
Fång och eksem går bort för min del. Jag vet att mina arbetstider gör att jag inte kan sköta hästar med eksem och fång är så smärtsamt att jag inte vill ha hit någon häst med det.
Det man ska vara uppmärksam på är tandstatus speciellt om sällskapshästen är lite till åren. Det kostar mycket att hålla äldre hästar och har dom då dessutom dåliga tänder blir det inte billigare.
Runt nyår när vissa travhästar faller för åldersstrecket och inte får tävla mer brukar man kunna hitta trevliga individer som passar som sällskap. Inte helt sällan kan de dessutom vara fullt rid- eller körbara.

Skulle definitivt undvika det. Räkna med mycket extra jobb och kostnader.
Eksem, fång, artros som nämns ovan skulle jag aldrig ta hem på en sällskapshäst.

Jag har haft en häst med exem, inte igen. Verkligen inte på en sällskapshäst.

Exempel på diagnoser som kan bli sämre med tiden?

Massor. Artros, spatt, förslitningar, allergi, eksem osv. T ex eksem blir inte nödvändigtvis sämre av tid men de kan bli sjukt mkt sämre av ändrat insektstryck, dvs en flytt.

Sen finns sådant som kan försämras av omständigheter. Som t ex är ua på fast underlag men blir hemskt ansträngd vid djupa sliriga underlag. Där kan en lerig höst eller snörik vinter försämra.

Så ska jag köpa på mig problem ska problemet vara statiskt, väl utrett och ha varit statiskt ett bra tag. Och inte vara sådant som över tid eller liknande försämras.

Såg du senare frågade om eksem. Aldrig någonsin I hela livet. Fång och eksem är ett helvete och en ständigt närvarande ångest som djurägare och så lätt att något man inte styr över förändras och åkomman förvärras.

Bra svar! Jag har ingen egen erfarenhet av eksem så jag är jättetacksam för svar.🙂Vad har ni för exempel på problem som är mer oföränderliga och som kan vara mer statiska? Känner att jag varit väldigt förskonad i mitt hästliv att träffa individer med större hälsoproblem....

Senskador??? ( Ursäkta att jag bombarderar er med frågor...)

Är en av de jag skulle acceptera OM hästen klarat att gå i hage efter skadan och den är utläkt. Visst finns risken de slår upp det igen men det finns en risk en frisk får en senskada med.

Rent generellt försöker jag undvika skador dock, just för det är så svårt att veta hur de utvecklas. Jag har haft sådana jag själv behållit som sällskap eller promenad efter skada. Vissa har haft noll besvär länge, andra har fått ökade besvär snabbt. Det är så svårt att veta och att då köpa sig ett ev problem. Helst inte.

Men en utläkt senskada eller ligamentskada. Eller en häst utan rtgförändring men som fått upprepade ledinfl av ridning t ex. Dock ska de ha klarat hagliv en längre tid oavsett så man vet det går bra.

Dock om jag kollar på bekantskapskretsen och mina egna så när det pensionerats från ridning pga problem så de har oftast inte levt som hagpensionärer tills de dött av ålder. Tyvärr. Utan efter x tid så har problemet gett problem även i hage och de fått tas bort.

Jag hade inte tagit en sjuk eller skadad sällskapshäst. Vi valde en medelålders shetlandsponny som sällskap, han var väl inte i toppskick när han kom men hade inga problem när vi tvättat ur löss och skorpor ur pälsen.

Att stå med en dyr och omsorgskrävande häst som inte gör annat än pryder hagen är en sak, men att köpa på sig problemen - nej tack.

Utläkt senskada ser jag inte som ett hinder.Även atros normalt för åldern skulle jag heller inte vara rädd för.
Om man vänder på det, hur många hästar får leva ett helt liv utan lite förslitning.

Om man vänder på det, hur många hästar får leva ett helt liv utan lite förslitning.

För mig är inte den frågeställningen så intressant i det här fallet, frågan är ju vad jag är beredd att ta mig an och en äldre häst/häst med artros behöver ofta tillskott och en del omvårdnad för att få en bra tillvaro (stel vid regn, glukosamin, eftertanke vid väderlekar etc).

För mig är inte den frågeställningen så intressant i det här fallet, frågan är ju vad jag är beredd att ta mig an och en äldre häst/häst med artros behöver ofta tillskott och en del omvårdnad för att få en bra tillvaro (stel vid regn, glukosamin, eftertanke vid väderlekar etc).
De flesta äldre hästar behöver lite extra omvårdnad. Din sällakapshäst du köper som lite yngre när den blir äldre kommer den också behöva lite extra omvårdnad.
Jag tycker täcka en häst och ge glukosamin är ingen jobbig omvårdnad. Det är så det är o ha häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej ni kloka Bukefalister! I vår ska jag äntligen försöka flytta hem min pälskling.😍Klurar redan nu på annonsen för att hitta en...
2
Svar
23
· Visningar
3 012
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Hej, funderar över det här med hälta och ryggproblem, kan/brukar ryggproblem uppstå pga hälta eller är det tvärtom ? Alltså att hälta...
Svar
12
· Visningar
2 323
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 256
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama