NH träning?

T

Tessi93

Jag har börjat med NH "träning" med min isis sköthäst. Jag har läst mycket om de men när jag försöker på henne så bryr hon sig inte presis. Hon är väldigt domenant av sig och tycker inte om andra hästar men gillar människor. Har blivit tränad i posetiv inlärning förut men jag tyckte de inte värkade så bra efter som hon mest var ute efter godiset. När jag tar ut henne från hagen så vill hon gjärna springa före mig så det blir en slacks kaplöpning till stallet. Har ni några bra metoder hur man får ett bättre ledarskap? :confused:

Sv: NH träning?

Problemet när det är din sköthäst är väl att du inte kan kontrollera hur de andra som hanterar hästen beter sig. Det kan vara svårt att ändra en hästs beteende med ett helt nytt sätt när det kanske hanteras olika av alla som är i hästens närhet..
Nu vet jag inte om det är det som är problemet här men ibland kan det vara såna enkla saker som att förvirring hos hästen uppstår när olika människor använder olika medel :)

Sv: NH träning?

Ledarskapsövningar tycker jag låter som precis vad ni borde jobba med :) Det viktigaste för att bli en bra ledare är att vara lung, trygg och framför allt konsekvent. Du besämmer reglerna och de gäller alltid och överallt! Låt henne inte nafsa, bita eller gå på dig. Hon får aldrig springa förbi när du leder, gör hon det kan du antingen låta henne gå förbi och sen tvärvända så hon får svänga. De flesta hästar tycker det är skitjobbigt och slutar springa förbi en i tid o otid (efter några gånger). Ett annat alternativ är att "flaxa till" med armbågarna så fort hästen kommer för nära (alltså så nära att det finns risk för att hon trampar dig på fötterna t ex). De flesta hästar som är något så när känsliga för kroppspråk tvärnitar då och håller avståndet.

Övningar du kan göra är att stanna, backa, flytta bakdel, flytta framdel (och så småningom, när framdel och bakdel funkar var för sig kan du sätta ihop detta till sidepass), lär hästen att stå när du lägger grimskaftet i backen, sänka huvudet när du lägger handen bakom öronen, longera henne i lina (när det funkar i alla gångarter, hon kan byta varv och går villigt utan att försöka sticka eller gå mot dig när du inte ber henne komma fram kan du också testa utan lina :) ) Finns massor med saker du kan göra, bara fantasin sätter gränser :) Gå över broar o presseningar, gå serpentiner mellan koner, hoppa över hinder, backa mellan bommar. Om du får rida på henne kan du sedan överföra allt till hästryggen också :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 997
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 707
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 883
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 725
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden