NH träning med föl

O

Osis

Grannen har fått hem ett fjordsto med ett 3månaders föl (korsning: arab) som jag ska få ta hand om i sommar. Nu undrar jag som så, kan man börja träna NH med fölet fast han är så ung? Stoet är Nhtränad och jag har tränat NH med hästen jag ägde förr så jag vill gärna fortsätta med dom här hästarna.

Var dock snart 1 år sedan jag tränade NH så ni får gärna komma med förslag om vad man kan hitta på för träningssätt med stoet ch fölet. Fölet är inte så hanterat, eller han kan ha grimma på sig och jag kan borsta han nästan överallt och lyfta hans hovar, men han kan inte bli ledd ännu.

Ideér?
 
Sv: NH träning med föl

ursäkta? har jag missat nått?

Träna NH. Jag brukade då gå på NHträning med min häst förr och där tränade vi NH...
 
Sv: NH träning med föl

Osis skrev:
Grannen har fått hem ett fjordsto med ett 3månaders föl (korsning: arab) som jag ska få ta hand om i sommar. Nu undrar jag som så, kan man börja träna NH med fölet fast han är så ung? Stoet är Nhtränad och jag har tränat NH med hästen jag ägde förr så jag vill gärna fortsätta med dom här hästarna.

Var dock snart 1 år sedan jag tränade NH så ni får gärna komma med förslag om vad man kan hitta på för träningssätt med stoet ch fölet. Fölet är inte så hanterat, eller han kan ha grimma på sig och jag kan borsta han nästan överallt och lyfta hans hovar, men han kan inte bli ledd ännu.

Ideér?

När vårt föl kom kunde han inget språk så det fanns inga "regler", men nu har han gått i flock ett tag så nu vet han vad jag menar. Kan han inte bli ledd !? :eek:
ojoj, det blir tufft, desto äldre de blir desto starkare.
jag skulle föreslå att du börjar leda honom, klipp av ett grimskaft så det är 50 cm långt och ha någon som leder mamman framför. Sen, om han skulle få panik så kan du släppa utan att han fastnar, visst, ha kan fastna, men int lika stor risk.
som LIA sa, vad är NH träning för dej..? Svårt att säga om du kan NH träna ett föl då man int vet va du menar me NH träning
 
Sv: NH träning med föl

Vad är NHträning för mig?
Jo de är när man liksom tränar hästarna att gå bakom en, flytta undan för tryck... åh jag kommer ju inte ihåg llt jag lärt mig.. men alltså träna sånt som man gör annars.. eller tränar man väldigt olika?
Vill mest att fölet ska få veta att det är jag som bestämmer och att han ska bli mer lätthanterlig, för de tycker jag att hästar som blivit tränade med NH är..
 
Sv: NH träning med föl

Min fölunge är en månad och nh-hanterad sen dag 1.
Jag vill ha en orädd häst som har stort förtroende för mig som människa/ledare och då tränar vi på lite olika "farliga" saker...

Så fölet kan gå på presenningar, ha filt på ryggen, ha fotbollar som rullar emot honom, man kan fladdra med sopsäckar, man kan dra nåt i backen (som skramlar) när man är ute och går med honom. Jag kan spraya på honom, han kan gå förbi traktorer som går på tomgång, bilar som rullar, han knallar in och ut ur transporten som ingenting (med eller utan mamma), med mera.

Ganska mycket för en lite bäbis men om man gör det bara korta stunder (5 minuter max) och inte stressar på, så går det jättebra. Han har inte kastat sig åt sida eller visat nån rädsla, han är stencool :love: och väldigt nyfiken :) på allt nytt som sker.

Ska verkligen bli kul att se vad det blir av honom. Hans mamma har varit nh-hanterad hela sitt liv, så hon rör inte en min när man drar runt på en fladdrande presenning samtidigt som man leder henne och fölet till hagen...:)
Klart jag ville ha en avkomma efter henne :love:
 
Sv: NH träning med föl

Jag vet inte riktigt värdet av att medvetet träna föl.
Min uppfattning är, för att bli en riktig häst, att han fostras i huvudsak mest av sin mor. När du jobbar med stoet så ser den lille
på sin mamma hur man skall bete sig. Det hon klarar det klarar fölis
lite på automatik.
Att lära gå i grimma tidigt kan för många vara nödvändigt. Tänk då på att aldrig dra fram fölet i grimma utan skjut på bakifrån istället.
Att lära lyfta benen är vettigt men för övrigt så tycker jag fölisar skall få vara föl.
Min erfarenhet är att vid 6-8 månader så får man i alla fall börja om. Helt plötsligt skall dom inte ha grimma eller kan inte ens gå jämte osv.
Annika
 
Sv: NH träning med föl

Annika_L skrev:
Jag vet inte riktigt värdet av att medvetet träna föl.
Min uppfattning är, för att bli en riktig häst, att han fostras i huvudsak mest av sin mor. När du jobbar med stoet så ser den lille
på sin mamma hur man skall bete sig. Det hon klarar det klarar fölis
lite på automatik.
Att lära gå i grimma tidigt kan för många vara nödvändigt. Tänk då på att aldrig dra fram fölet i grimma utan skjut på bakifrån istället.
Att lära lyfta benen är vettigt men för övrigt så tycker jag fölisar skall få vara föl.
Min erfarenhet är att vid 6-8 månader så får man i alla fall börja om. Helt plötsligt skall dom inte ha grimma eller kan inte ens gå jämte osv.
Annika

mmm, precis, låt fölet vara ett föl.
 
Sv: NH träning med föl

Jag vet inte riktigt värdet av att medvetet träna föl.
För att det är mycket effektivare och lättare än med den vuxna hästen.

Min erfarenhet är att vid 6-8 månader så får man i alla fall börja om.
Då lär man nog ha gjort fel någonstans. Min erfarenhet är den motsatta. Dom erfarenheter man ger fölet hänger kvar livet ut, såvida man inte ger dom andra under vägen.
Därför är det bättre med ohanterade hästar än felhanterade.

men för övrigt så tycker jag fölisar skall få vara föl.
Det där ser vi då och då i trådarna. Kan du förklara dig?
Varför skulle ett föl inte vara föl bara för att man hanterar det? Eller lär det? Eller visar det?
Observera att vi talar om korta perioder av direkt "träning" samt allmän övrig "hästtid" vi har tillsammans med dom.
Se f ö Zavaanas inlägg.

I konsekvensens namn får inga hästar vara hästar heller?

LIA
 
Sv: NH träning med föl

Det du talar om är hästuppfostran/hantering utförd av NH-tränade människor. Med den bakgrundssyn och kunskap man har som NH-are, använder man metoder som bygger på hästarnas egna. Deras kroppsspråk t ex.
Vi(!) NH:are är alltid NH oavsett vi är med hästarna, tränar dom eller bara går förbi hagen.

Med det vill jag ha sagt att man hanterar hästen enligt sin egen NH-förmåga från dag 1. Det är alltså inget hokus pokus man plötsligt börjar med.

Veta vem som bestämmer kan man lära en häst på många olika vis. Bättre och sämre.

LIA
 
Sv: NH träning med föl

Att låta fölet upptäcka världen med sin mamma måste väl vara det mest ultimata! Först och främst skall fölet lära sig vara häst!
Det är väl NH om något.
Vi har inga vildhästar här så att börja träna lite med en åttamånadersföl är väl ganska bra.
De är ju alla redan då vana vid människor.
Jag vet att många är nödda att träna grimpåtagning och där finns inget val. Och lyfta ben kan vara nyttigt.
Men har du aldrig varit med om att fölisar vägrar en hel del när de är 6-8 månader?
Det går över snabbt men trilskas gör dom.
Likväl har jag haft de som aldrig har haft grimma på sig. Men har kollat hur mamma gör när hon skall lämna hagen. Jaha hon har grimma för att gå hem, jag vill också ha!
Bara att sätta på i det läget.
Det är också lika med duttandet när de är föl. Man gullar, borstar, kliar och tycker det är urmysigt men sen växer rackarn upp och tycker fortfarande det är lika skönt att bli kliad här och var.
Då är det inte lika kul längre för nu är lilla gullet betydligt större.
Hur många är det inte då som piper att nu har jag tappat rangen och min häst tror att jag är ett träd!

Annika
 
Sv: NH träning med föl

Man ska inte träna NH på ett föl såvida det inte finns mycket goda skäl, såsom att den attackerar folk, är totalt ohanterbar mm.

Ett föl hanterar man, stryker, klappar, leder...
 
Sv: NH träning med föl

NH-träna är när man tar sin häst och går ut på planen för att medvetet lära sig att kommunicera med just den hästen.

Det är människan som är eleven och hästen som är läraren i detta fall.



Men jag håller med dig LIA. NH-träna kan mycket lätt missförstås.

NH ska man ha med sig överallt.
 
Sv: NH träning med föl

Jag hade börjat så smått med att sätta på grimma, lyfta ben, leda, kanske till och med binda upp dem, det är så himla mycket lättare att lära ett föl uppbindning än en vuxen häst.
 
Sv: NH träning med föl

Att låta fölet upptäcka världen med sin mamma måste väl vara det mest ultimata! Först och främst skall fölet lära sig vara häst!
Ingen har väl påstått något annat? Tror du att några minuters "lektionstid" per dag samt övrig människosocial tid hindrar det?


Men har du aldrig varit med om att fölisar vägrar en hel del när de är 6-8 månader?
Om du menar "etablerad uppfostran" så är svaret nej, men i den åldern syns lösgörandet från modern tydligt och dom hittar på eget bus. Kanske det du tänker på?

Likväl har jag haft de som aldrig har haft grimma på sig. Men har kollat hur mamma gör när hon skall lämna hagen. Jaha hon har grimma för att gå hem, jag vill också ha!
Det här har jag lite svårt att tro på. Snarare är dom väl så intresserade av att få följa med ut ur hagen att dom inte fokuserar på grimman?

Duttar och duttar. Jag gullar och borstar och kliar + många andra saker med fölen men jag uppfostrar dom också. Visst vill dom bli kliade även som vuxna, men det har jag inga problem med. Jag kliar där dom ber om det om det passar i övrigt. Dom mår bra och jag mår bra, så vad är problemet? Inte påverkar det min rangposition!

LIA
 
Sv: NH träning med föl

Det finns alltid olika nivåer på lektioner. Knappast går det väl att undgå ett gäng föl om man går ut i hagen men som jag skrivit i tidigare trådar, att det är ett elände när de blir för tama. Jag vill att mina föl skall följa sin mamma, det är en säkerhetsåtgärd. Mamma skall skydda sitt föl


Jag sitter inte här och ljuger påtagning av grimma. Det var ingen regel från fölen men det har hänt.
Vad skälet är har jag inte analyserat utan jag har bara satt på grimman.


Nej du kanske inte har problem med hästar och jag har heller inte heller det
men andra här på forumet har uppenbara problem med rangordning och ledarskap.


Om jag har rätt eller fel att mycken grund av dåligt ledarskap/rangförhållanden kan härledas
till dutteriet vet jag inte men en tankeställare med fölförfarandet hoppas jag kunna ge.

Annika L
 
Senast ändrad:
Sv: NH träning med föl

Jag vill att mina föl skall följa sin mamma, det är en säkerhetsåtgärd. Mamma skall skydda sitt föl
Jag förstår inte varför det ena skulle utesluta det andra? :confused:

Jag tror inte att tamhet är något problem. Problem uppstår om man inte har med uppfostransdelen i hanteringen utan bara kravlöst gullar och duttar. Kanske det du menar?

LIA
 
Sv: NH träning med föl

Nej jag menar exakt det jag skriver. Tamhet är ett problem.
Jag har haft föl som krupit under staketet när de hört mig i stallet.
Kan tyckas gulligt att man är omtyckt men det är inte bra.
Tar man ut ett sto med föl ur hagen så går då fölis åt ett annat håll.
De räds varken fan eller trollen när de är för tama.
Men vad gör det om man börjar lite fostran när de är c:a 8 månader?
De är trots allt inte helvilda.
AL
 
Sv: NH träning med föl

Annika_L skrev:
Nej jag menar exakt det jag skriver. Tamhet är ett problem.
Jag har haft föl som krupit under staketet när de hört mig i stallet.
Kan tyckas gulligt att man är omtyckt men det är inte bra.
Tar man ut ett sto med föl ur hagen så går då fölis åt ett annat håll.
De räds varken fan eller trollen när de är för tama.
Men vad gör det om man börjar lite fostran när de är c:a 8 månader?
De är trots allt inte helvilda.
AL

Mm, här håller jag faktiskt med dig. Desto tamare mitt föl blev desto ointressantare blev mamma. Fast å andra sidan följde han ju efter mig när jag tog in mamma så han följde efter någon utav oss iallafall.
Men jag tycker ändå att man inte skall dra sig från att hantera fölet, sätta gränser osv. Bara man har ömsesidig respekt så ser jag inget hinder i att hantera fölet i största allmänhet.
Jag tackar vårt andra sto som har hjälpt till att fostra fölet hon hjälpte mig rejält med den där lille bråkstaken! Då ser man hur viktigt det är att fölet får gå i flock, den skall ju trots allt lära sig att vara en häst och inget annat.
Fölet var jättekaxigt i en vecka, sen när jag fick sätta honom på plats tuggade han och nu är han hur go som helst, han skulle aldrig springa över mig eller puttas. Dock har jag lite problem att han gärna tuggar på saker, min tröja, mitt hår och då får man ju säga ifrån och sätta gränser. Så om man hanterar fölet måste man komma ihåg att alltid vara konsekvent och visa vad som gäller. Annars blir det ju som du säger, att med tiden de växer desto jobbigare blir det när de ska fram och bli kliade.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 960
Senast: Dopy
·
Hästhantering Mitt föl är nu 1 månad, jätte trevlig och helt orädd. Kan ta på henne överallt, grimma av och på är heller inga problem. Men när jag ska...
Svar
15
· Visningar
3 063
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp