NH träning med föl

Sv: NH träning med föl

LIA skrev:
Jag förstår inte varför det ena skulle utesluta det andra? :confused:

Jag tror inte att tamhet är något problem. Problem uppstår om man inte har med uppfostransdelen i hanteringen utan bara kravlöst gullar och duttar.LIA

Håller helt med.

Sen plockar jag lite åsikter här och var och kommenterar...;)
Föl som kryper under tråden/staketet har inte fått rätt fostran från sin mamma!
Mitt sto och de andras fölston på gården, ser till att hålla ungen långt från tråden - den ska man ha respekt för. Inget föl/unghäst, oavsett ålder, har någonsin stuckit ur hagen på den här gården.
Å det är inget VI har lärt dem.

När jag går ur hagen med fölet och stoet så leds båda eller bara fölet. Stoet håller sig alltid nära fölet och varför skall ett föl gå löst? Tror jag det att den isf vill rusa runt och bralla, det är ju en sprallig bäbis och helt normalt!

Hos oss är människan i periferin, men när vi är ute i hagen eller leder/rider/kör/ryktar/verkar osv. så är det väldigt viktigt att alla hästar, oavsett ålder, förstår vad det innebär när vi kliver in i bilden.
Ett föl eller åring som stegrar sig mot en är ingen kul grej. Den korta stunden jag är med de så skall de veta att med mig gäller vissa spelregler. Och det är inget märkvärdigt, det gäller bara att hela tiden vara konsekvent i sin hantering av dem.

Sen det här med träning. Jag har ett sto som är mycket nh-hanterad och eftersom hon inte blir rädd för saker som fladdrar, skramlar eller som helt plötsligt kommer farande, så är det ju ypperligt att dra in det i vår lilla tur till och från hagen. Hon blir inte rädd, alltså blir inte han heller rädd! Återigen - det är inte JAG som lär honom!
 
Sv: NH träning med föl

Zavaana skrev:
Föl som kryper under tråden/staketet har inte fått rätt fostran från sin mamma!


Håller inte med.

Med några enstaka undantag så är alla våra märrar smarta nog att hålla ungen från staketet.
Dom rundar av hörnen och motar runt ungen så att den inte ska gå på staketet..
Visst..

MEN en unge växer och blir modigare. Allt eftersom dagarna går så gör den större och större turer.
Första månaden håller den sig till mamma men sedan blir den mer självständig.

Mamma har fortfarande full koll även om det är 30 meter till ungen.
Och DÅ kan ungen komma på den osmarta idén att testa staketet..
Det gör dom alltid förr eller senare.

Vi fick för något år sedan en fölmärr vars unge var 5 veckor och "hanterad"

Den gjorde exakt som Annika skrev om.
Kröp under tråden för att springa och hälsa på folk.
Var ett rent elände att ta in.
Struntade i mamman om det inte passade.
Helt hysterisk vid verkning..
Där kunde vi snacka om ett odrägligt lite kräk.
Men klia och borsta..sa ägaren..det gick jättebra..:mad:

AM
 
Sv: NH träning med föl

Apropå självständiga föl och staket igen. Lite skrämselpropaganda.
För c:a tio år sen kröp en fölunge under ett trästaket skulle gå och
hälsa på en annan flock. Mamman blir förtvivlad och hoppar över
staketet men fastnar. Lårbenet bröts och mamman fick slaktas.
Fölis var 4 månader.

Allvarligt talat tror jag många av er har för liten erfarenhet föl.
Ni har provat hantering på ett par stycken och tycker det gått bra.
De har lärt sig allt om plastpåsar och ditten och datten.
Jag är inte speciellt imponerad av det.
Vet ni hur det är när man går in i en fölflock och stödfodrar och
har Ikeakassar eller svarta sopsäckar proppade med hö?
De första att stoppa skallen i dom är fölen.
Eller om traktorkärran är lastad med foder så nog är dom först där!
Om detta är NH så tillhör jag det gänget.
Men det är inget jag tränat fram utan ingår i vanlig hästomsorg.

Eftersom mina föl kommer under våren är även jag tvungen att sätta
på grimma till slut. Det finns inte en chans annars att få in dom i hagen annars. Men det bär mig emot.

AL
 
Sv: NH träning med föl

Vad hjälper den frågan trådskaparen? Varför inte bara hjälpa trådskaparen med övningar istället för att ställa motfrågor?
 
Sv: NH träning med föl

För att kunna komma någonstans måste man veta vad ts menar.

För att övningar inte är vad ts behöver. Det är kunskap!

Hon tror liksom du att NH = snabbfix. Lite vevande med rep så löser man allt. Det är tyvärr inte verkligheten.

Som du kan läsa här, är vi inte ens överens om vikten av att lära fölen något alls, mycket mindre då vad och hur.
Du kanske har svaren och hjälpen till ts?

LIA
 
Sv: NH träning med föl

ja g ha raldirg påstått att NH är snabbfix... var har jag sagt det någonstans isåfall?
NH är något man jobbar med dagligen, alltid tillsammans med hästen men att förstärka träningen inne i en runcorall och "veva" med rep som du säger förstärker det hela och rä för mig eett ypperligt tillfälle att få träna och leka med mig häst.

Ts kanske behöver både övningar och kunskap. för att nå kunskap måste man få kunna öva.

Vi hanterar vårt föl som är 3 månader en del. Hon kan ledas i grimma, lyfta hovarna utan problem, kan få henne att flytta sig från oss, Leker gärna med plastkassar och är med när vi är ute och rider och möter läskiga saker mm. Sådant som för mig är självklart att en häst får lära sig redan från början.
Tycke ritne det är fel att börja tidigt med fölen... det underlättar nått enormt att "träna" fölen redan från början...självfallet i korta stunder och inte varje dag...
 
Sv: NH träning med föl

Snabbfix- eftersom du vill servera övningar till någon utan baskunskap.

NH- är något man är!

för att nå kunskap måste man få kunna öva.
Tvärtom. För att kunna öva, måste man först ha kunskap, dvs teoretiska kunskapen. Hur ska man annars veta?

LAI
 
Sv: NH träning med föl

Jag vet inte men jag tycker att man bara får skit om man frågar nått här i detta forum. Att man inte kan NH eller att man gör helt fel - varför bara inte vara trevlig och säga att "så här man kan göra ist" eller ge exempel på övningar man skulle kunna tänka sig att använda i den situationen..

Om man bara ska gräla på varandra så varför finns detta forum ens? Då är de ju bättre att ta hjälpa av en "riktig" NHutbildad tränare för att få tips och råd för sina små problem.
 
Sv: NH träning med föl

Osis skrev:
Jag vet inte men jag tycker att man bara får skit om man frågar nått här i detta forum. Att man inte kan NH eller att man gör helt fel - varför bara inte vara trevlig och säga att "så här man kan göra ist" eller ge exempel på övningar man skulle kunna tänka sig att använda i den situationen..

Om man bara ska gräla på varandra så varför finns detta forum ens? Då är de ju bättre att ta hjälpa av en "riktig" NHutbildad tränare för att få tips och råd för sina små problem.

Det ligger absolut mycket i vad du skriver.
Jag tycker att jag har svarat dig ur mitt perspektiv. Det som blir tokigt är definitionen av NH.
Helt vardagligt kallar jag det också för NH-träning men det skall man visst akta sig för.
Det skall ju vara en filosofi??
NH, vad jag fattar är hästkänsla rätt och slätt!

Sen har det specificerats i böcker och hur folk kan anskaffa sig kunskapen.
För att kunna tillgodogöra sig kunskapen rätt, så tror jag att man faktiskt måste ha en viss läggning.
Ha förmåga att känna rätt "timing", att vara säker på sin intuition samt ha en god iaktagelseförmåga.
Allt detta, och lite till, måste vara befäst i en själv för att få framgång.
Sen må det kallas NH eller hästkänsla.

Min yngsta dotter som är helt uppvuxen med hästar. Hon är inte speciellt hästintresserad.
Aldrig läst en hästbok och vet ännu mindre vad NH-filosofi är.
Däremot är hon väldigt duktig att hantera hästar när man ber henne.
Snabb som sjutton att läsa av dem och lyckas alltid med sina föresatser.
Men hon har fått "allt i sig" från hon var nyfödd.
Känner av stämningen intuitivt och helt omedvetet läser hon av hästar.
Vad vill jag säga med detta? Jo, att hur mycket ni än läser
övningar så måste ni lägga ner mängder av tid att bara umgås med dem.
Bli vänner.
Jag har även svårt att tänka mig ett fungerande umgänge med hästar
som inte kan läsa av människor också.
Den bästa träningen för hästen att läsa människor är bl.a rutiner.

AL
 
Sv: NH träning med föl

Jag vet inte men jag tycker att man bara får skit om man frågar nått här i detta forum. Att man inte kan NH eller att man gör helt fel - varför bara inte vara trevlig och säga att "så här man kan göra ist" eller ge exempel på övningar man skulle kunna tänka sig att använda i den situationen..
Det innebär väl varken skit eller otrevligheter att man får reda på att man ska lära sig NH för att behärska "den formen" av hantering? Det tar en bra stund att informera om och lära ut hur även dom enklaste hanteringarna ska utföras. Inte för att dom är krångliga i sig, utan för att det ställer krav på utövaren. Därför är utbildning av utövaren så viktig innan man går in på dom praktiska delarna. Att bara "ge exempel på övningar" leder inte till större insikt i NH och hjälper knappast i en specifik situation heller.
NH är ingen snabb-fix-inrättning.


Då är de ju bättre att ta hjälpa av en "riktig" NHutbildad tränare för att få tips och råd för sina små problem.
Ja, nästan. Det allra bästa är att lära sig NH från insidan och därmed kunna lösa sina små eller stora problem själv. Eller hellre hindra att dom alls uppstår.


Instämmer med det här Annika skriver.
För att kunna tillgodogöra sig kunskapen rätt, så tror jag att man faktiskt måste ha en viss läggning.
Ha förmåga att känna rätt "timing", att vara säker på sin intuition samt ha en god iaktagelseförmåga.
Allt detta, och lite till, måste vara befäst i en själv för att få framgång.


För att det "ska bli NH" behövs även allmänna kunskaper och fr a en egen inställning i överensstämmelse med NH-filosofin.
Böcker kan av förklarliga skäl aldrig bli lika bra som en duktig NH-instruktör.

LIA
 
Sv: NH träning med föl

Det är klart att hästar läser av oss, bättre än vi normalt läser av dom, men det är ändå inte tillräckligt. Att läsa hästar är en av benen i NH-hantering liksom att själv tala ett språk så nära hästarnas och så tydligt för dom som möjligt. Kommunikation!!

Även här krävs kunskap, inställning, känsla och allt annat.

LIA
 
Sv: NH träning med föl

Förutsättningar är något man föds med.
Kunskap är något man skaffar sig.
NH förutsätter båda.

LIA
 
Sv: NH träning med föl

menar du att man föds med en förmåga som tex att sjunga? Jag kan förstår att man måste från början vara snabb i reaktionerna men det är även sånt man kan lära sig att se.

Vad jag kan minnas så kan man itne lära sig nh så hur kan man då skaffa sig det.

Lite funderingar bara
 
Sv: NH träning med föl

Förmåga att sjunga har alla.
Förutsättningar för att sjunga bra har inte alla.
Kunskap, som medför att man sjunger bättre, kan alla intresserade skaffa sig. Kunskap= teoretisk och praktisk.
Man lär sig inte att sjunga en enda sång bra, i taget. Man lär sig sjunga!

Överfört till NH:
Natural Horsemanship är en filosofi, dvs en syn på och en inställning till hur man ska leva ihop med sina hästar. Däri ingår hanterandet som en del.
Eftersom det alltid tjatas "hanterande" när det gäller NH (man glömmer bort allt annat) så tar jag bara det nu.

Förmåga att hantera häst har alla.
Förutsättningar för att hantera sin häst enligt NH har inte alla.
Kunskap (teoretisk och praktisk) för att hantera sin häst enligt NH kan alla intresserade skaffa sig. Antingen på egen hand, eller via kurser etc.
Beroende på ens förutsättningar, blir man mer eller mindre duktig på det.
En av förutsättningarna är att man har en grundsyn som stämmer överens med NH-filosofin. En annan är intresse. En tredje är förmåga att läsa häst.
Man lär sig inte en eller annan hanteringsrutin bra, utan man lär sig hantering enligt NH.

LIA
 
Sv: NH träning med föl

Jag vet inte mkt om föl. Men det mest du skrivit här verkar klokt! Varför ska man vänta med att lära en häst att uppföra sig tills den är hur stor och stark som helst...? Ett föl kan väl knappast må dåligt av att lära sig vad man får och inte får göra? Om det rymmer ur hagen... jaa inte vet jag... har ju som sagt ingen erfarenhet... Men gör ett föl verkligen vad som helst för att komma ut bara för att det känner för det? Bättre staket... en tråd till längst ned? Bara "tänker högt" här...;)
 
**knapplån**

Först och främst är det INGEN annans ansvar än ägaren att ser till att fölet inte kommer genom staket, och det är absolut INTE stoets. Ett föl som som är NH trännat/hanterat går inte genom staket pga av detta. Det är för att nån har byggt ett dålig staket.

Att träna ett föl med NH är ett jätte viktig del i ett föls liv och för hästägarens. Den första timmen och veckan är de viktigast. Du kan lära ett föl att människar kan vara lika viktiga som mamman. Vi kan inte ta mammans plats heller bara för att vi "imprint train" ett föl och fölet vet det. Men du kan tränna så att fölet följe dig och kan läsa dig lika mycket som stoet och att du kan traina det att stanna med dig när du går ut för hagen. Och ett föl, spela ingen roll att den är NH tränad från första dagen eller inte kommer ALLTID ATT LÄRA SIG ATT VARA EN FÖL/HÄST! Det är bara BS om man tror på nåt annat.

Om ett föl nafsa, stigra, sparka, klitra m. m. oönskad betende så är det matte/husse som har dålig kunskap inte bara för det är hanterat.

Värde att medveten träna ett föl är enormt, så länge man har taget på sig att hitta alla kunskaper man behöver att klara av detta projekt. Du kan påverka ett föl så att när stoet är borta den ser dig som den "next best thing". Du kan skapa ett förhållande som kan stanna kvar ett helt liv eller hjälpa så nästa ägaren kan har det. Man kan lära bort alla dålig betende och skapa nya goda för utbildning vid en senare tillfället med att hantera fölet tidigt. Du kan gör det så du kan leda fölet med en grimma vid 2-3 månader utan att behöver "Dra" den runt, utan att den är skrekslagen. Att den acceptera den frivillig pga du hade taget tid att lära han upp till den dagen. t ex Går ifrån tryck rubba med repet över hela kroppen och ansikt. ger efter vid tryck så det lära att den skulle går framåt när den känna grimman bakom öronen och inte behöver vara rädd för det och kämpa imot.

Och jag är ledsen men ett föl som titta på mamma som har grimma på¨och tänkar "Det vill jag har!". Jag vet inte äns vad man kan säger om detta än...WHAT???:confused: . Det har inte kommet till dig (Annika L) att du hade redan förbrett den på nåt sett. Bara pga att mamma har en grimma på inte går över på föl om du har inte hanterat den först på nåt sätt. Och bara att nån uppföda hästar betyder inte att de har kunskap för föl hantering heller. Tamhet är inte problemet, problemet ligger med den som försöker tama. Och som Naffayette skriv om den märren med föl, igen det var den som har hanterat fölet (som har tydligen gjort fel), inte tänken bakom det.

Om man tog tid att undersöker ämne dvs med TID, TRÄNING och PENGAR. Istället för en bok/video, kanske en clinic eller två, eller vad man har läst på ett forum och kalle det för NH träning. Det är mycket mer en 7 games, 2-4 clinics, några boker. Det finns alla info man behöver om man söker up det. Men som med allt de här dagarna (tyvär), kosta det.

Jag själv har verkligen satt mig i denna ämne. Jag har läst, tittat, studerat, betalt för det, lyssnat, pratat om, tränat, undersökt bara på denna ämne och jag är sten hårdt om det att man ska inte bara "försöker" sig fram med ett föl, för att det redan finns förmånga stora hästar som man har flubbat med och har problemar nu.

true story: Jag har en bekant som låt sin söta lilla föl stigra up på de så att benarna var på deras axel...ahhh vad söt.
d070.gif
Den väger nu över 400 kg och de var tvugen att ger bort (vem skulle köpa en häst som vill hoppa up på dig så fort den såg dig) den för de kunne inte vara runt den pga att det var livs farlig. Det gick till en riktig "karl" som har "fixat" problem
c020.gif
. Och hästen fick skulden för detta.

Men på andra sidan folk har hästar som de inte hantera för de ska lära sig att vara häst. Hästen har självförtroende problemer, han har ingen respekt för oss, den är rädd och osäkert, den är inte beredd för "riktig träning" och är skickat iväg till en tränare och många gånger är det inte äns bra. Kan inte lasta, sko m.m.

Jag vet att det finns folk som har inte studerat nåt och har lyckats bra
f045.gif
. Kan det vara att de hade nåt naturlig i sig så att de har lyckat? Kan man kalle det för NH? Man skulle tro eller hur. Allt som är naturligt för hästen och att de kan förstår vad vi vill och beger av den i ett harmoniskt, lung och säkert sätt är bara bra.

Jag verkligen hoppas att det inte låter som jag har mina taggar ur, det var inte meningen...kanske lite ragg på nacken
h050.gif
:angel:

Ps ursäkta all mina felstavning och dålig gramatik.:angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: NH träning med föl

Jag frågar för femtielfte gången!
Vad är NH-träna? :confused:

LIA

natural horsemanship. man visar hästen att jag som är ledare. leker häst typ. fast man ska självklart ha det i vardagen också. man tränar på att hästen ska lyda ens signaler (så som en ledarhäst visar dem). man slipper en häst som är helt besvärlig att leda, rida och hantera. inge åka skida genom halva hagen efter hästen (har gjort det ett antal ggr efter vissa hästar som gör allt för att komma så fort som möjligt till höt. detta var innan jag gick en NH kurs. bara jag går före och visar att de inte får springa förbi så vet de att de inte kan försöka sig på något. om jag dessvärre släpper en aning på "garden", blir det åka skida igen :D)). utan hästen ska gå efter dig, lugnt och stilla. haha kunde inte förklara på något annat sätt
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 960
Senast: Dopy
·
Hästhantering Mitt föl är nu 1 månad, jätte trevlig och helt orädd. Kan ta på henne överallt, grimma av och på är heller inga problem. Men när jag ska...
Svar
15
· Visningar
3 063
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp