Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om jag råder någon att ta kontakt med en tränare så är det för att jag inte anser mig kunnig nog att slänga ur mig råd till någon som faktiskt har problem. Det gör jag av äkta vilja att den personen ska få hjälp istället för att jag ska göra mig viktig och slänga ur mig råd hit och dit. Men det kanske jag ska börja med...
Men vi som söker tränare genom ridskolor och på annat sätt, som har bred utbildning både inom hästhantering, fodringsrutiner, hästvård, ridning, stallbyggnad och vad det nu är, vad säger att vi inte lär oss något av det? Utan MÅSTE ta kontakt med en NH-tränare, för att lära oss ngt på "rätt sätt". VEM säger att det ena eller det andra är rätt sätt?
Har någon sagt att det är FEL sätt? Hittar man en ridskolelärare som kan hjälpa en att förstå och lösa problemet så är väl det kanon, ingen har väl sagt annat? Jag har bara inte träffat någon sådan ridlärare.
Jag har absolut inget emot, att kontakta en NH-tränare. Men jag vill inte förkasta all hästkunskap som jag har samlat på mig sen 1971, bara för att det helt plötsligt är en filosofi som är så fantastiskt mkt bättre och som är den enda sanna rätta läran. Det är oavsett vilken inriktning inom häst man sysslar med. Hästar och ridning är ingen sekt, även om det verkar vara det ibland.
Mvh
IngelaH, moderator som fortfarande funderar på att låsa tråden, då den börjar välta över ättestupan.
I will leave you to it then, och hoppas att ni inte avskräcker folk med problem, att söka hjälp i NH-träsket.
Instämmer med andra talare, hoppas att NH-are inte avskräcker folk från att använda sunt förnuft.
Menade inte att det var just du som skrev så, utan att jag ofta ser rådet kontakta nh tränare i flertalet trådar, där det lika gärna kunde ha antingen kommit ett konkret tips eller att man ska kontakta någon duktig hästmänniska.
Om man nu inte skulle ha något konkret att komma med så går det ju bara ignorera?
Men jag är säker på att om någon har problem med att binda upp sin häst så BORDE det finnas fler tips och råd än kontakta NH tränare för att ta ett exempel? Givetvis kan man kontakta en NH tränare om det nu är det man vill också.
Här menar jag att det kan finnas en risk för att man får tips som inte är särskilt bra, inlärningspsykologiskt sett. Men det behöver ju naturligtvis inte vara så.Jodå, de finns
Men grundläggande hantering får man ju kanske lära sig på riskola. Leda, binda upp osv. Det är mer när saker och ting inte funkar elelr hästen har mer temperament elelr hur jag ska uttrycka det som det kan vara befogat med tränare i ämnet.
Problemet som jag har sett på ridskolor är ju att många inte kan leda hästen utan att bli dragna hit och dit. Att ovetandes blir ungarna flyttade på utav hästarna. I alla fall de ridskolor jag har varit på. Vilket i och för sig inte är allt för många...
Många gånger utbildas ju hästarna av beridare, men ryttaren kan tappas bort på vägen, det håller jag med om.
Tror också att en del med hanteringsproblem kanske söker hjälp av grannar, stallkamrater, ridlärare och liknande?