NH folk och anti-NH folk

Sv: NH folk och anti-NH folk

*Knapplån*

Jag gjorde bara en kort låsning, för att skumma igenom ett par sidor. Men ni får hållas över dagen, så gör jag likadant i kväll.

Nu ska jag ut till stallet och se om min 26-åriga unghäst, går att binda upp, så hon står still tillräckligt länge för att duschas och senare skos.

Ha en bra dag och drick mkt vatten! Jag vill inte ha någon migrän här!

Mvh

moderator

Men vi som söker tränare genom ridskolor och på annat sätt, som har bred utbildning både inom hästhantering, fodringsrutiner, hästvård, ridning, stallbyggnad och vad det nu är, vad säger att vi inte lär oss något av det? Utan MÅSTE ta kontakt med en NH-tränare, för att lära oss ngt på "rätt sätt". VEM säger att det ena eller det andra är rätt sätt?

Jag har absolut inget emot, att kontakta en NH-tränare. Men jag vill inte förkasta all hästkunskap som jag har samlat på mig sen 1971, bara för att det helt plötsligt är en filosofi som är så fantastiskt mkt bättre och som är den enda sanna rätta läran. Det är oavsett vilken inriktning inom häst man sysslar med. Hästar och ridning är ingen sekt, även om det verkar vara det ibland.

Jag tycker inte alls att NH - är den enda vägen. Jag tror inte att det finns någon enda vägen. Men jag menar att vill man vara med djur så krävs en öppenhet till att lära sig mer, att verkligen vilja veta hur djuret ifråga fungerar i det naturliga livet. Allt detta för att ge - i detta fall - hästen en så bra livssituation som möjligt. I min värld handlar det om att lära sig mer, fördjupa de kunskaper man redan har, vara öppen för nya idéer m.m. Sedan ska man naturligtvis sålla och göra ett medvetet val om varför man väljer/väljer bort det ena eller andra. Jag anser absolut inte att man ska förkasta kunskap man har. Men däremot ska man veta varför man väljer att hålla fast vid den. Detta gäller naturligtvis lika mycket "NH-are" som "icke NH-are".

Jag hoppas verkligen att du inte stänger tråden för jag anser att de ev. "låga" kommentare ligger i rejäl underkant om man ser till vad vi alla kan lära oss av en sådan här diskussion.

Annika

Om jag råder någon att ta kontakt med en tränare så är det för att jag inte anser mig kunnig nog att slänga ur mig råd till någon som faktiskt har problem. Det gör jag av äkta vilja att den personen ska få hjälp istället för att jag ska göra mig viktig och slänga ur mig råd hit och dit. Men det kanske jag ska börja med...

En sista... ;)

Eller att man bedömer att man inte kan ge ett vettigt råd utan att ha sett situationen, och att det bästa alltid är att få live-hjälp. Eftersom vilken strategi man ska använda beror på typ av häst och dennes reaktion på det man gör.

Lustigt att om man ger praktiska råd eller pratar om att man kan lära sig genom att läsa och kolla på film på nätet så får man höra att det är fel.

Och om man rekommenderar live-hjälp, så är det fel också?
:confused:

Om man nu inte skulle ha något konkret att komma med så går det ju bara ignorera?

Men jag är säker på att om någon har problem med att binda upp sin häst så BORDE det finnas fler tips och råd än kontakta NH tränare för att ta ett exempel? Givetvis kan man kontakta en NH tränare om det nu är det man vill också.

Men vi som söker tränare genom ridskolor och på annat sätt, som har bred utbildning både inom hästhantering, fodringsrutiner, hästvård, ridning, stallbyggnad och vad det nu är, vad säger att vi inte lär oss något av det? Utan MÅSTE ta kontakt med en NH-tränare, för att lära oss ngt på "rätt sätt". VEM säger att det ena eller det andra är rätt sätt?
Har någon sagt att det är FEL sätt? :confused: Hittar man en ridskolelärare som kan hjälpa en att förstå och lösa problemet så är väl det kanon, ingen har väl sagt annat? Jag har bara inte träffat någon sådan ridlärare.

Jag har absolut inget emot, att kontakta en NH-tränare. Men jag vill inte förkasta all hästkunskap som jag har samlat på mig sen 1971, bara för att det helt plötsligt är en filosofi som är så fantastiskt mkt bättre och som är den enda sanna rätta läran. Det är oavsett vilken inriktning inom häst man sysslar med. Hästar och ridning är ingen sekt, även om det verkar vara det ibland. :p

Mvh

IngelaH, moderator som fortfarande funderar på att låsa tråden, då den börjar välta över ättestupan.

Och ingen har heller bett någon kasta bort någon kunskap alls.
Bara ha respekt för att det finns olika ställen att söka den, och inte göra ner folk som inte söker samma väg som en själv.

grejen är väl snarare den att om man rekomenderar live hjälp som du uttryckte det så kan man lika gärna skriva att personen bör ta hjälp av en duktig person. Oavsett inriktning.
Alltför ofta så är det just NH-tränare som ska rekomenderas när faktiskt grannen, stallkompisen elelr ridskoleintruktören kan vara precis lika bra att rekomendera.

Så kan ju den som behöver hjälp sjäv avgöra om det är just NH tränare elelr någon annan som föredras:idea:

Visst, och som sagt så vet jag en del NH-tränare jag inte skulle rekommendera heller.
Så, personligen skulle jag inte rekommendera "any" NH-tränare, precis som "any" annan tränare.
Svårt bara för personen som har problem har kanske svårt att avgöra vad som ÄR bra.
Jag har själv stått inför tränare och haft en dålig magkänsla, men tyvärr inte lyckats stå emot "autoriteten" i en person jag anlitat i egenskap av att vara duktigare än mig. Vem är då jag att kritisera?

Personligen kan jag bara rekommendera folk jag känner och vet hur de är, och det är ju tyvärr sällan dessa personer finns i närheten av dem som behöver hjälp. :(

Lite av ett Moment22 kan jag känna.

Menade inte att det var just du som skrev så, utan att jag ofta ser rådet kontakta nh tränare i flertalet trådar, där det lika gärna kunde ha antingen kommit ett konkret tips eller att man ska kontakta någon duktig hästmänniska.

Rent generellt alltså.:D

Sedan får ju den hjälpsökande personen själv avgöra vad som kan tänkas passa just dem.
Den tränaren du tycker är super kan ju vara rena fördärvet för en annan liksom.Även om båda parterna skulle ha samma inriktning. Där har man ju oavsett inriktning eget ansvar att bedömma.

I will leave you to it then, och hoppas att ni inte avskräcker folk med problem, att söka hjälp i NH-träsket.

Instämmer med andra talare, hoppas att NH-are inte avskräcker folk från att använda sunt förnuft.

Och, Skuggi, du behöver inte säga "ni" till mig. Det räcker med ett du. Eftersom ditt inlägg var riktat till bara mig. Eller?

Njut av solen och värmen!;)

Nej, det var väl delvis kl, glömde.

NH är för mig sunt förnuft och inget annat, så det är ingen risk ;)

Absolut, och håller med.
Man ska inte dra likhetstecken mellan "NH-tränare" och "passande tränare", lika lite som mellan "passande tränare" och "traditionell tränare".

Instämmer med andra talare, hoppas att NH-are inte avskräcker folk från att använda sunt förnuft.

Fast är det inte det flera av oss "NH-are" har skrivit i flera inlägg? Att NH inte är den enda sanningen och att det handlar mycket om sunt förnuft?

Och hur gör man som hästägare när det sunda förnuftet inte räcker till? När man står med en häst som inte vill bli fångad i hagen eller inte går att lasta? Här brukar jag ge rådet att ta hjälp av en erfaren hästmänniska, för som sagt NH är inte enda vägen.

KL, till alla inblandade i tråden

Ni anar inte vilken otroligt fånig diskussion det här är.
Alla säger exakt samma sak, man ska använda sitt förnuft och man ska se sin häst som en individ och som en häst.

Sen har några valt att pyssla med NH, andra inte.
Vad är det egentligen ni bråkar om?

Jag upplever att det är lika mycket sandlåda från alla håll. Diskussionen känns ungefär lika meningsfull som att hävda att det är mycket bättre att rida hoppning än att driva kor..
Vad är det för fel på att göra saker på olika sätt? Hästarna mår inte dåligt och hästmänniskan mår bra. Alla nöjda. Eller...?

(Jag antar att mothugget som kommer komma, men herregud människor! Uppför er, visa lite acceptans gentemot andra, allihop av er. Man måste inte omvända någon, åt något håll.)

Menade inte att det var just du som skrev så, utan att jag ofta ser rådet kontakta nh tränare i flertalet trådar, där det lika gärna kunde ha antingen kommit ett konkret tips eller att man ska kontakta någon duktig hästmänniska.

Problemet lite här är nog att jag aldrig hört talas om någon tränare i "vanlig" hästhantering. De finns säkert men frågan är var.

Jodå, de finns:D

Men grundläggande hantering får man ju kanske lära sig på riskola. Leda, binda upp osv. Det är mer när saker och ting inte funkar elelr hästen har mer temperament elelr hur jag ska uttrycka det som det kan vara befogat med tränare i ämnet.

Många gånger utbildas ju hästarna av beridare, men ryttaren kan tappas bort på vägen, det håller jag med om.

Tror också att en del med hanteringsproblem kanske söker hjälp av grannar, stallkamrater, ridlärare och liknande?

KL:ar lite till.

Anledningen till att jag började med denna typen av tänk (eller vad man ska skriva?) är att jag tycker att i klassisk hästhantering så är det lite för mycket fokusering på själva hästen när det kommer till problem. Har man problem med ridningen eller annat så skickar man iväg den till en beridare och förväntar sig att få tillbaka en "lydig" häst som man sen kan fortsätta rida.

Inget fel med det sålänge hästen är fortsatt lugn när den kommer tillbaka till sin ägare som ska fortsätta att rida den. Många nöjer sig där och det är inget fel med det.

Jag är mera intresserad av att gå djupare in på vad det var med mig som gjorde tex att hästen började bråka och tog över, vad kan jag ändra på för att lösa problemet eftersom hästen antagligen reagerade på mig. Vad kan man ändra på för att relationen med hästen ska bli bättre, hur kan man komma ännu närmare hästen. Det är inte hästen man ska ändra på utan en själv.

Jag tror folk tänker på NH som en träningsmetod och det är då det blir fel. Det är inte hästen man tränar det är människan som ska lära av hästen. Hästen kan det redan. NH är för mig att man vill gå djupare in på både sig själv och vad hästen egentligen förmedlar till en. Det är det som är utvecklande och roligt tycker jag. Främst då att det utvecklar mig otroligt mycket som person.

Rörigt men det är svårt att beskriva tycker jag.

Visst är det så att de flesta söker hjälp på nära håll men ibland uppstår ju situationen att man inte har någon på nära håll som behärskar situationen. Det är väl framförallt då man måste få hjälp utifrån. Om man då skickar iväg den till en "beridare" och denna läser problemet så kan jag nästan lova att man får samma problem inom någon vecka igen när hästen väl är hemma. Det är väl lite det som är problemet. Det finns säkert även "traditionella" hästhanterare som har "kurser" men vanligast är nog att man skickar dit hästen på prolemlösning och då löser man ju bara delar av problemet. Nu utgår jag från min lilla värld. Jag har som sagt aldrig hört ett enda ord om någon "traditionell" som jobbar med häst+ ägare.

Om man nu inte skulle ha något konkret att komma med så går det ju bara ignorera?

Men jag är säker på att om någon har problem med att binda upp sin häst så BORDE det finnas fler tips och råd än kontakta NH tränare för att ta ett exempel? Givetvis kan man kontakta en NH tränare om det nu är det man vill också.

Klart att det finns en massa olika sätt att lösa ett problem på. Det är ju ingen större idé att gå till en "NH-tränare" om man inte är intresserad av att ta till sig en filosofi utan "bara" rätta till ett mindre problem som t ex uppbindning.

Jodå, de finns:D

Men grundläggande hantering får man ju kanske lära sig på riskola. Leda, binda upp osv. Det är mer när saker och ting inte funkar elelr hästen har mer temperament elelr hur jag ska uttrycka det som det kan vara befogat med tränare i ämnet.
Problemet som jag har sett på ridskolor är ju att många inte kan leda hästen utan att bli dragna hit och dit. Att ovetandes blir ungarna flyttade på utav hästarna. I alla fall de ridskolor jag har varit på. Vilket i och för sig inte är allt för många...

Många gånger utbildas ju hästarna av beridare, men ryttaren kan tappas bort på vägen, det håller jag med om.

Tror också att en del med hanteringsproblem kanske söker hjälp av grannar, stallkamrater, ridlärare och liknande?
Här menar jag att det kan finnas en risk för att man får tips som inte är särskilt bra, inlärningspsykologiskt sett. Men det behöver ju naturligtvis inte vara så.

Liknande trådar

Samhälle Jag blev nyss uppringd av Greenpeace då jag skrev under en av deras upprop (vet inte om det är rätt ord, men "petition" på engelska är...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 944
Senast: Otherside
·
Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 410
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 277
Senast: cassiopeja
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama