NH folk och anti-NH folk

Sv: NH folk och anti-NH folk

KL:ar lite till.

Anledningen till att jag började med denna typen av tänk (eller vad man ska skriva?) är att jag tycker att i klassisk hästhantering så är det lite för mycket fokusering på själva hästen när det kommer till problem. Har man problem med ridningen eller annat så skickar man iväg den till en beridare och förväntar sig att få tillbaka en "lydig" häst som man sen kan fortsätta rida.

Inget fel med det sålänge hästen är fortsatt lugn när den kommer tillbaka till sin ägare som ska fortsätta att rida den. Många nöjer sig där och det är inget fel med det.

Jag är mera intresserad av att gå djupare in på vad det var med mig som gjorde tex att hästen började bråka och tog över, vad kan jag ändra på för att lösa problemet eftersom hästen antagligen reagerade på mig. Vad kan man ändra på för att relationen med hästen ska bli bättre, hur kan man komma ännu närmare hästen. Det är inte hästen man ska ändra på utan en själv.

Jag tror folk tänker på NH som en träningsmetod och det är då det blir fel. Det är inte hästen man tränar det är människan som ska lära av hästen. Hästen kan det redan. NH är för mig att man vill gå djupare in på både sig själv och vad hästen egentligen förmedlar till en. Det är det som är utvecklande och roligt tycker jag. Främst då att det utvecklar mig otroligt mycket som person.

Rörigt men det är svårt att beskriva tycker jag.

Precis. Det är liksom meningen med livet att hela tiden lära sig mer och mer... om mig själv och min del i det hela..

Jag försökte hålla den här tråden på trevlig nivå, genom att lägga in ett inlägg härom dagen där jag jämförde med flera andra hästgenrer som också blir utpekade som "dåliga". Men ska du nu sätta igång att vända upp och ner på tråden, kommer jag att låsa den.

Ha en fortsatt trevlig sommar, med massor av häst

Mvh

moderator

Tack för att du vill hålla tråden på en trevlig nivå.:laugh: Jag startade inte tråden för att tredje världskriget skulle bryta ut. Jag skrev frågorna:

Jag är inte så insatt i just NH så det första jag undrar är vad NH i stort handlar om/innebär?
Och det andra jag undrar är vad har folk egentligen har emot NH?
Och vad har folk emot det "vanliga" sättet (alltså inte NH)?

Det skrev jag för att jag helt enkelt inte förstod vad de olika sidorna hade emot varann, för de trådar jag läst innan om ämnet har varit så arga att man inte rikrigt förstår vad folk menar. Men jag tycker ändå att den här tråden har varit lugn och sansad där männsiskor verkligen har velat förklarat och även förklarat vad NH i stort handlar om. Så alla ni som hjälpt till att göra den här tråden trevlig att läsa och intressant tackar jag väldigt mycket! :)
Så nu ber jag er att hålla den vänliga stämmningen kvar även om ni har olika åsikter, så denna tråd kan få vara kvar :)

Trevlig sommar !

i mina ögon är en relation något man bygger på varje dag. Fodra, sköta osv.
Inte behöver jag efter ca 35 år gå på kurs och lära mig leda fullt ledbara hästar eller flytta fullt flyttbara hästar?

Däremot kan jag säga så här.
Jag har träffat på massor av folk som kallar sig NH utövare och räddare människor har jag sällan stöt på.

"Hästen vifftade med svansen efter en fluga. Hjälp bäst jag tar över ledarskapet, åker på kurs, gör en join up...för hästen hade inte fullt fokus på mig":p

Hästar är enkla djur. De kan och kommer aldrig uppfatta oss som en häst. Däremot kan vi genom att vara lugna, trygga och säkra i vår hantering (utan att bossa), vinna deras respekt.

Hade någon försökt sig på att göra en join up på några av hästarna jag haft hand om skulle den personen legat på sjukan. Ingen överdrift.
:bow:

Det stora problemet är väl att folk skaffar häst för tidigt, utan större kunskap, ej passande typ, egentligt intresse- kärlek till individen o vill ha allt serverat- robot.

Hästen får inte visa någon känsloyttring- för då vet man inte hur man ska hantera det.

Jag förstår inte varför man inte vill ta den tid som det tar att på ett naturligt sätt bekanta sig med sin häst?
Umgås med den o ge den vad den behöver. Motionera, skydda, fostra, mata o älska den.
DET värdesätter hästen. Behöver inte vara mer än så.

vi kan aldrig vara dess ledare om vi inte umgås med den 24/ 7.
Vi är bara dess människa.

Vi "överger" den dygnets flesta timmar, men när den är med oss ska vi ha en god vettig relation på bådas villkor.
Båda måste uppföra sig för att det ska fungera.

Jag vill att hästen litar på att jag ger den vad den behöver för att må bra.

Kommer hästen inte till dig i hagen-får man börja tänka efter varför den inte vill.
Det brister i förtroendet- inte att den "lipar" bakom ryggen eller djävlas med oss. Hästar funkar inte så.

Kommer hästen inte till dig i hagen-får man börja tänka efter varför den inte vill.
Det brister i förtroendet- inte att den "lipar" bakom ryggen eller djävlas med oss. Hästar funkar inte så.

Med den kommentaren tycker inte jag att du ska yttra dig mot NH i denna tråd. Alla (?) inom NH talar tydligt om att det i denna situation så är det förtroendet som brister så att du ens har mage att antyda att NH folk tror att hästen djälvas med människan visar bara på din egen okunskap.
Bra NH söker felet genom att leta reda på komunikationsbristerna mellan månniska och häst. Vanligen har människan helt enklet missat vad hästen försöker säga och då vill inte hästen umgås med sin människa.

Svårfångad häst behöver faktiskt inte ha dåligt förtroende förmänniskan. Inte behöver den bara jävlas heller.:D

Just när det gäller infångade i hage tror jag mycket på devisen att vägen till hästens hjärta går genom magen:p

Jag har en häst som stundtals kan vara väldigt besvärlig att fånga i hagen. Men så fort hon är infångad är jag övertygad om att hon skulle kunna gå genom eld om jag bad henne. Så förtoendet finns ju där.

Skulle hon infångas utan mutor är det etter värre gången därpå.
Skulle hon infångas utan muta och göras NH relaterade ledarskapsövningar så skulle jag nog inte se röken av henne på en vecka.:o

Individen går alltid före inriktning:idea:

Shaggy: Jag vill inte heller gå till jobbet alla dagar. Men eftersom jag är människa så har jag ett litet annat tänk än hästen. Hästen trivs fint ute på gräset och begriper inte alls vitsen med att "gå till jobbet":cool:

Jag har en häst som stundtals kan vara väldigt besvärlig att fånga i hagen. Men så fort hon är infångad är jag övertygad om att hon skulle kunna gå genom eld om jag bad henne. Så förtoendet finns ju där.

Skulle hon infångas utan muta och göras NH relaterade ledarskapsövningar så skulle jag nog inte se röken av henne på en vecka.:o

Där håller inte jag med alls. Jag skulle aldrig någonsin muta min häst för att få honom att komma. Han ska komma till mig utan mutor. Kommer han inte så går jag heller inte fram till honom, då väntar jag i hagen och det dröjer max 5 minuter så är han hos mig, han får heller inte mat nu på sommaren förren efter vad vi nu har gjort den dagen.

Det där har mycket med respekten att göra tycker jag, vill han inte så tvingar jag mig inte på honom, jag respekterar om han inte vill. Han ska tycka det är kul att vara med mig, inte bara för maten. Hästar är faktiskt väldigt lekfulla djur och att få fram stoltheten i hästen är en otroligt känsla, den får man inte fram genom mutor, det är där relationen med hästen och sig själv är viktig. Och har man fått fram den känslan så vill också hästen umgås. Inte för att man är en ledare utan för att man står för trygghet och förtroende.

Sen berömmer jag min häst ibland med morötter såklart, han älskar morötter men han får dom aldrig i samband med just sånna grejer för det är viktigt för mig att han vill vara med mig. En sån basgrej som att komma till en när man går in i hagen tycker jag är viktig.

Sen dessa "NH övningar" du pratar om, gör man saker utan känsla och utan mening och bara massa tragglande så förstår jag att hästen inte skulle komma tillbaka efter övningarna oavsett vad det är för övningar.

Håller med här, mutor ska man inte behöva. Däremot godis som beröm är något annat.

Dessutom, hela tanken på att det är "ett infångande" kan få vissa hästar att säga "nej tack", och har man dessutom ett "jobb" de ska "släpa sig till" så förstår jag att man behöver mutor.

Mitt kvitto på att jag gjorde något bra/roligt/positivt igår med hästen, är att den idag trängs för att få vara den som får komma med mig och hitta på något annat kul :idea:

Och mitt kvitto på att jag gjorde något mindre bra igår, är en häst som ser ut såhär :cool: när jag kommer nästa gång.

Vissa dagar är även hästen såklart mindre sugen, kan jag låta honom vara då så gör jag det, annars får vi båda leva med att dagens övningar inte blir lika kul som vanligt.

Jag struntar fullkomligt i om min häst kommer fram till mig varje gång jag ska hämta henne i hagen eller om jag måste gå fram till henne. Det viktiga för mig är att hon inte går ifrån mig. På våren när gräset kommit vill hon aldrig komma in, hon står still och tuggar som om hon hoppas att jag inte ser henne och när jag kommer fram kan hon ta ett steg åt sidan för att visa att hon vill vara kvar i paradiset men går jag efter står hon still.

Det är väl okej om man inte bryr sig om ifall man behöver gå och hämta hästen, jag brukar respektera folk som resonerar annorlunda än mig.

Jag skriver vad som är viktigt för mig. Jag tycker det känns tråkigt om hästen visar att den inte vill, jag vill att hästen faktiskt blir glad när jag kommer och vill umgås med mig frivilligt.

Förstår inte varför folk inte kan respektera varandra och varandras åsikter, alla tycker olika. Jag skriver aldrig att det är fel att hantera hästen på annat sätt, för man måste acceptera att folk tycker olika.

Bara för att jag skriver vad som är viktigt för mig så betyder inte det att jag automatiskt tycker att alla andra gör fel. Man får göra som man vill och vad som känns bäst för en själv.

Senast ändrad av en moderator:

Tro mig. Jag kan våga livet på att utan godis/muta elelr vad du nu vill kalla det så skulle du INTE och jag menar verkligen INTE få tag på denna häst. Och här är det inte snack om några fem minuter. Har du inget gott så kan du hålla på ett par veckor.

Du kan göra hur många ledarskapsövningar du gitter. Allt du kommer se är hennes vackra svans.

Du behöver inte vara orolig att hon skulle bli utsatt för tragglande övningar heller. För det funkar inte.

Ibland måste man tänka utanför ramarna även om man sysslar med NH:angel:

varför ska det då inte respekteras att denna häst behöver man ha något gott med sig till?

Och innan du börjar svammla om förtoende osv..acceptera att hästen är en individ.
Att just denna häst fungerar på det viset betyder inte att alla andra gör det.

Jag tror inte att hästar kan bli glada, däremot kan människor väcka positiva eller negativa känslor i en häst.

Min egen förknippar mig med något positivt och brukar oftast humma när hon ser mig från hagen. När årets föl var 2,5 vecka började hon gnägga när jag kom, och det värmde i mitt hjärta även om jag vet att hon tar efter sin mamma snarare än att jag gör henne glad.

Däremot håller jag med dig att man inte vill att hästen ska springa undan när man kommer för då är man ju förknippad med en väldigt negativ känsla.

Jag personligen är inte det minsta orolig över din häst, tror du det så har du läst mina inlägg otroligt fel. Jag skriver vad som är viktigt för mig och inte vad som är viktigt för andra.

Att höra att vissa hästar är omöjliga hit och dit gör inte mig något, folk behöver inte försvara sig inför mig. Jag skriver bara vad jag tycker är viktigt i relationen med min häst.

Och jag har tränat enormt mycket och lagt otroligt mycket tid på mig själv och hästen för att ha kommit dit vi är idag. Den tiden har jag haft och jag vet att många inte har den tiden att lägga på hästen så då är det svårare helt klart.

eller som i mitt fall. moder som lärt föl...:p

Har haft en hel drös med hästar, men det är endast modern och denna häst som uppvisat detta beteende. Alla andra kommer när jag visslar.
Det kan även denna göra, men smiter undan innan hon är fångad ändå..

Det är därför jag vill poängtera att det är individen som avgör.

Kl:ar lite igen.

Sen prackar inte jag på andra min filosofi på något sätt. Jag skriver vad jag tycker är viktigt och vad som fungerar för mig. Jag menar inte att min metod är bättre än andras, många tänk funkar men jag gillar den här. Respektera det för jag respekterar andras metoder och åsikter.

Bara för man sysslar med en metod betyder inte att man inte gillar någon annan.

jag har ägt denna häst 21 år. egen uppfödning. Så tid har vi allt haft.:D

Tid menar jag att man kan spendera timmar i hagen varje dag, inte tid som i år eller dagar. Utan tid som i att umgås med hästen i hagen flera flera timmar i sträck varje dag. Det är inte många som har den tiden året runt.

och bara för en sak fungerar på en individ kan en helt annan individ kräva helt andra metoder:bow:

Svårfångad häst behöver faktiskt inte ha dåligt förtroende förmänniskan. Inte behöver den bara jävlas heller.:D

Just när det gäller infångade i hage tror jag mycket på devisen att vägen till hästens hjärta går genom magen:p

Individen går alltid före inriktning:idea:

Problemet för mig, är att jag inte kan köra med mutor i hagen, eftersom Fatima är lägst i rang. Så går jag ut i hagen, blir jag alltid översprungen av fem andra hästar, som ska kolla om jag har något godis med mig. För det använder de andra hästägarna och de kan ta sina hästar, eftersom de är ganska jämnställda.

Men är Fatima inte brunstig, så går det bra, att fånga henne ändå, med lite kli och mjuka ord. :) För det mesta... ;)

Som du ser så har lite längre ner skrivit att man måste utgå från individen.:D

I mitt fall så skulle de andra inte "våga" springa omkull mig. Mutan består dessutom av liten godisbit som fås precis vid fasttagandet. Jag rekomenerar inte att man tar med en havrehinkt ut i hagen.

Men du är inte jag och vi har inte samma häst, så vi får använda lite olika metoder helt enkelt. Huvudsaken är att det fungerar och sker på ett säkert sätt:bow:

Liknande trådar

Samhälle Jag blev nyss uppringd av Greenpeace då jag skrev under en av deras upprop (vet inte om det är rätt ord, men "petition" på engelska är...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 944
Senast: Otherside
·
Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 410
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 277
Senast: cassiopeja
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama