K
kulltorp
Sv: NH folk och anti-NH folk
Precis. Det är liksom meningen med livet att hela tiden lära sig mer och mer... om mig själv och min del i det hela..
KL:ar lite till.
Anledningen till att jag började med denna typen av tänk (eller vad man ska skriva?) är att jag tycker att i klassisk hästhantering så är det lite för mycket fokusering på själva hästen när det kommer till problem. Har man problem med ridningen eller annat så skickar man iväg den till en beridare och förväntar sig att få tillbaka en "lydig" häst som man sen kan fortsätta rida.
Inget fel med det sålänge hästen är fortsatt lugn när den kommer tillbaka till sin ägare som ska fortsätta att rida den. Många nöjer sig där och det är inget fel med det.
Jag är mera intresserad av att gå djupare in på vad det var med mig som gjorde tex att hästen började bråka och tog över, vad kan jag ändra på för att lösa problemet eftersom hästen antagligen reagerade på mig. Vad kan man ändra på för att relationen med hästen ska bli bättre, hur kan man komma ännu närmare hästen. Det är inte hästen man ska ändra på utan en själv.
Jag tror folk tänker på NH som en träningsmetod och det är då det blir fel. Det är inte hästen man tränar det är människan som ska lära av hästen. Hästen kan det redan. NH är för mig att man vill gå djupare in på både sig själv och vad hästen egentligen förmedlar till en. Det är det som är utvecklande och roligt tycker jag. Främst då att det utvecklar mig otroligt mycket som person.
Rörigt men det är svårt att beskriva tycker jag.
Precis. Det är liksom meningen med livet att hela tiden lära sig mer och mer... om mig själv och min del i det hela..