Ngn med erfarenhet av förlorat föl..

jo7

Trådstartare
tror ni det blir några problem för ett sto som nyligen förlorat sitt eget föl att gå ihop med ett annat sto som snart ska föla? Hur tror ni att hon kommer reagera? Är det nyttigt för henne att få "umgås" med ett föl eller kommer hon bara bli "ledsen och upprörd"? Ngn som har ngn erfarenhet av detta och vill ge mig lite råd på vägen? Skulle ni låtit dem gå kvar ihop eller delat på dem?

//jo7

hästen som har förlorat sitt föl kan ju sno det andra om dom går tillsammans när den andra fölar.

Ring amma jouren, kanske finns det ett litet föl som förlorat sin mamma, som ditt sto kan "adoptera"..
Båda vinner på det.

"sno fölet"?! Tror du? Jag har fått för mig att det är rätt svårt att få ston att acceptera andra föl än sina egna (t.ex. som ammor) och dessutom så lär ju det andra stoet vakta sitt föl rätt bra från allt och alla till en början. Har du upplevt detta eller?

//jo7

Tack för tipset men hon har varit anmäld där sedan fölet fick tas bort och ngt lämpligt fosterföl har inte dykt upp och nu har det gått så pass lång tid (nästan två veckor) att mjölken redan börjat sina litegrann samt att jag tror hon börjat vänja sig vid att vara utan föl..är ju dock liet orolig för hennes reaktion då det andra stoet fölar..

//jo7

Jag tycker du ska testa först...är det andra stoet ranglåg och ditt högt i rang, så KAN det bli problem. Känner de varann sen tidigare? Då är det lättare. Jag släppte ihop skendräktig, fölsjuk shettis med nyfölat sto (4 dagar var fölet) och shettisen jagade de andra i 10 minuter i full fart genom hagen...inte kul. :o Men sen gick det lugnare till, och nu går de bredvid varandra och betar utan att fölet egentligen träffat shettisen på nära håll. Dessa ston känner varandra mycket väl och jag hade låtit dem gå i hagarna jämte varann för att det skulle gå smidigt. Mamman är lägre i rang än shettisen, dock.
Kanske ska du vänta tills sto-fölrelationen är ordentligt befäst, efter minst 4 dygn. Då ska väl fölet ha koll på vem mamma är och lär inte ta fel. Ditt sto kan ju gärna få vara extramamma om det bara inte vill ge fölet mat och hindrar den riktiga mamman!
Blir du nåt klokare på det här svaret, tro? :D

själv har jag inte vart ute för det. men har hört några som vart det att ston kan sno andra föl.

Visst kan dom sno andras föl. Mitt gallsto försökte sno ett annat stos fölunge när den var nyfödd (de gick i samma hage och fölade ute).

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 362
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar