Nezeril gravid?

Alindra2000

Trådstartare
Förkylning, feber och hosta. Jag kan inte andas utan nässpray och har nu googlat om det. Jag frågade på apoteket vilken man kan använda och fick då nezeril. Många tycks vara oroliga för att använda det ändå.

Hur har ni gjort? Jag har verkligen försökt klara mig utan, andas ångvatten, koksalt, alles! Men jag klarar inte av att inte kunna andas!!

Sv: Nezeril gravid?

Det står väl i bipacksedeln att de går att ta som gravid?

Jag har tagit både Nezeril och Otrivin (ej menthol) när jag varit gravid.

Det står att inga skador på foster har setts. När jag kollar närmre gällande vad det innebär så står det på nätet att den inte heller är testat för det (eftersom ingen vill riskera sitt barn under ett test för att kolla).

Men det är säkert ingen fara. Jag tar så lite som möjligt bara.

problemet är att man är täppt i näsan under en stor del av gravidteten och man bör inte ta nezeril mer än 10 dagar i rad.

fast jag har inga andra bra tips att komma med. Jag har för mig att jag valde att ta det bara på kvällarna när jag skulle sova.

Det är inget problem att använda nezeril vid förkylning och graviditet. Det påverkar inte fostret negativt. Dock är det som de andra säger max 10 dagar vid förkylningsnästäppa. Kvarstår problemen tycker jag att du ska prata med din barnmorska om att ev använda ett kortisonnässpray. Ett annat alternativ är renässans plus, som har en högre salthalt och är därmed tänkt att dra ut vatten från slemhinnan via osmos och då minska svullnaden.

På fass står det: "Inga skadliga effekter hos foster har visats.". Vilket betyder att man visst forskat på det och kunnat bevisa att det är ofarligt.

Jag medicinerar dagligen med en medicin som enligt fass ska undvikas av gravida kvinnor. Dock är det samtidigt den medicin som rekommenderas vid min sjukdom, eftersom den forskning som än så länge gjorts visar att den är ofarlig, men man har inte gjort tillräckligt många studier för att kunna lova något.

Ett annat alternativ är renässans plus, som har en högre salthalt och är därmed tänkt att dra ut vatten från slemhinnan via osmos och då minska svullnaden.
om man inte är som jag, som sväller igen totalt av renässans... :meh:

Vid första graviditeten så var jag förkyld och täppt i näsan de sista 3 månaderna och vid andra graviditeten de sista 4 månaderna... Jag blev komplett galen :wtf: :banghead: redan från början på nästäppan och det slutade med att jag använde olika sorters nässpray ända fram till förlossningen... (vid kontrollen efter vattenavgång på första förlossningen hade jag mer fokus på att jag hade lyckats glömma nässprayen hemma än det faktum att vi faktiskt skulle ha barn inom x antal timmar).

MEN efter båda förlossningarna har jag sedan kunnat tvärsluta med nässpray! Fosterskador oroade jag mig inte för, däremot tog jag aldrig ett preparat som börjar på R.. Rhin..? som jag fick utskrivet pga täppan, eftersom listan över biverkningar var så läskig.

Lycka till, med nästäppa och bebis :)

MEN efter båda förlossningarna har jag sedan kunnat tvärsluta med nässpray! Fosterskador oroade jag mig inte för, däremot tog jag aldrig ett preparat som börjar på R.. Rhin..? som jag fick utskrivet pga täppan, eftersom listan över biverkningar var så läskig.

Rhinexin? Har jag när jag är förkyld och jag älskar den :love:

Jag använda nässpray under båda graviditeterna, konstant täppt. Köpte dock nässpray för barn, tänkte att det var lite bättre. Nu köper jag också barn nässpray men mest för att det är praktiskt, då kan alla använda den.

Håller på att bli helt tokig. Kan verkligen inte andas och genom näsan och stundtals får jag nästan panik. Jag får inte sova en blund. Känner mig helt överdramatisk men det är verkligen hemsk!

Testat den där renässans sprayen men då blir det värre. Hela bihålorna är igenkloggade. Har fått penicillin utskrivet av läkaren för bihålorna men känner mig väldigt osäker på att äta sådant gravid :(

Om läkare säger att pc är ok så ät! Anledningen att man rekommenderar gravida att var försiktiga med nässprej har inget med fostret att göra, utan om man får s k graviditetsnästäppa o använder t ex Nezeril under lång tid ( kanske månadsvis) så är det inte så bra för ens egen näsa, och man får till sist ingen effekt. Är man däremot vanligt förkyld en vecka går det finfint att använda! Krya på dig!

Om läkare säger att pc är ok så ät!
exakt!
Många antibiotika fungerar utmärkt att äta även om man är gravid.
Kolla på fass.se om du är osäker...
(det vanligaste är att man får Kåvepenin och det står så här i Fass om den:
"Graviditet och amning
Inga kända risker vid användning under graviditet. Rådgör med läkare före användning av Kåvepenin under graviditet.

Fenoximetylpenicillin går över i modersmjölk, men påverkar troligen inte barn som ammas. Rådgör dock med läkare vid mer än tillfälligt bruk av Kåvepenin under amning.")

Om du provat renässans och det inte fungerade, pratade du med läkaren om kortison? Bara läkaren vet om att du är gravid så har de troligtvis inte skrivit ut något fosterskadande. Om du vill kolla upp antibiotikan är janusinfo.se bra

Har använt nezeril på kvällen nästan hela denna graviditeten, får panik när jag inte kan andas på natten! Tar dock dotterns nezeril för 7 månader till två år. Ett spray i varje näsborre räcker över natten.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
949
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 669
Senast: YlvaG
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 036
Senast: Palermo
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka