Ner med näsan i spåret

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 19815
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 2 742
Sv: Ner med näsan i spåret

smart ;)

men det känns som att dom här goda sakerna (tex köttbulle) luktar mer än de tråkiga sakerna (tex levergodis)..
hur gör man då om hunden inte vill ha det tråkiga milddoftande godiset som ligger i spåret haha

Ett tips:

Ha INTE torrt godis i spåret, det ska vara färskt, mjukt och lätt att tugga/svälja. Annars står man där med en hund som spårar-hittar-godis-tuggar en stund (lyfter på huvudet) och börjar om..Det ska gå i ett nafs!
Typ *sniff sniff tugg sniff tugg sniff tugg* osv. Hunden ska enkelt få i sig godiset och samtidigt kunna pinna vidare i samma takt.

jag har alltid haft köttbullar som hon bara sväljer, men hon går ändå i 190 och hoppar över mer än hälften för hon SÅG köttbullen som låg där framme..

jag får testa idag och ha småsmåsmå smulor.
och ska det ligga länge eller inte länge alls ?

hur gör ni sen med slutet, har ni det liggandes där eller har ni typ avslutat med en hög med godis och sen tagit fram leksaken eller dyl. ?
min kan nämligen totalt strunta i sin favorisleksak som hon skulle kunna döda för, för att vackert irra runt åt helvete fel och leta mer köttbullar.
är det då bättre att ha en hög med köttbullar som slut, eller kommer hon inte fatta att spåret är slut då ?
jag får ju typ dra bort henne därifrån då

KL

Jag tycker det är "feltänk" att ha den stora belöningen i spårslutet, det ger väldigt lätt en stressig och slarvig spårhund. Belöningen ska vara SPÅRET och SPÅRANDET, inte ngt jätteskojsigt i slutet!

Jag tycker att det är alldeles för många som rusar igenom spåren, först kommer hunden flängandes o längre bak i linan, en högröd matte eller husse som håller på att stå på öronen över grankvistar o trädrötter!

Jag vill ha en lugn och metodisk spårhund, den ska älska spåret och älska att få min uppmärksamhet för varje liten apport han gör mig uppmärksam på. Hans belöning ska vara min stor glädjeyttring över den där lilla trasan han hittade invid trädroten. Så vill jag ha det i spåret.

En tränare som envetet ska hålla fast vid sin metod när det uppenbarligen inte funkar på hunden det kallar inte jag för en bra tränare. Att sätta en person i slutet på spåret dessutom det förstår jag inte alls.

men jag som är helt grön med en helt grön hund, hur ska jag då kunna visa för min hund att "där tog spåret slut" ?

smart !

om hon ändå rusar, ska man hålla emot då ?
för då blir hon typ förvirrad och springer runt och luktar lite bakom mig och lite åt sidan och lite hit och dit yadayada.
eller ska man inte bry sig nu i början `?

smart !

om hon ändå rusar, ska man hålla emot då ?
för då blir hon typ förvirrad och springer runt och luktar lite bakom mig och lite åt sidan och lite hit och dit yadayada.
eller ska man inte bry sig nu i början `?

Generellt tycker jag att man ska låta hunden tänka först, när ni har spårat några gånger där hon fått klura lite kan du avancera genom att börja "tömköra" vilket går ut på att du har halsband på hunden, gärna en länk där man fäster två st koppel som får löpa mellan hundens framben och upp på varin sida upp till dina händer där du håller kopplena som tyglar. På så vis kan du lugnt och mjukt styra lite om hon gör för stora bågar från spåret så att hon förstår att du vill ha henne i kärnan. Det bromsar lite också.

Enkelt sätt att "tvinga" ner hundens nos i backen är att lägga kopplet mellan benen på den. Antingen att man lägger mellan både fram och bakben eller så kan man bara dra det mellan frambenen på hunden. Detta skapar ett enkelt sätt för hunden att förstå att nosen ska vara i backen där dofterna är.
OBS. Känner hunden obehag av att ha linan mellan både bak och framben kan man bara köra mellan frambenen.

Försök också att hålla emot hunden lite så att den inte rusar fram utan metodiskt och lugnt följer spåret.
Vi började med 2mm korvskivor i varje fotsteg för att sen öka det till vartannat steg vart tredje osv osv.

Skulle hunden slå i spåret så ska du inte dra in hunden till kärnan utan vänta tills den själv hittar spåret igen. Det är bra om du samtidigt som hunden spårar klappar den försiktigt och berömmer den så att hunden vet att den gör rätt.

*KL*

Jag är inne på Jeeves spår att inte dra på med ett för stort slut. Min Beauceron är inlärd på att slutet är det viktigaste och det är rena självmordsuppdraget att spåra med honom.

Min tik har jag aldrig någonsin dragit upp i varv. Varken vid apporter eller slut vilket har gjort henne mer metodisk och lugn i spåret.

Sen undrar jag om du TS bara gå bakom hunden? Om hunden får belöning för att den lyfter på huvudet? Jag står alltid helt stilla tills hunden sätter näsan själv i marken och tuffar på. Går inte en cm med en hund som vindar.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 567
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais... 2
Svar
28
· Visningar
6 633
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 066
Senast: Milosari
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 657
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024