Nej, sommar och semester är inte alls bara härligt!

Det är skittrist. Jag slits dessutom mellan att vilja träffa nytt folk och att det är jobbigt och ansträngande att träffa nytt folk. Och att jag ibland missar det som är mitt framför näsan på mig :cautious:

@tott @purity_666 @hemlig "@Allandra" - inte så att någon av er bor i närheten av Gbg? :)

Jag också! Flyttar till Trollhättan om tre veckor och känner inte en kotte. Har redan bestämt mig för att styra upp en Buketräff i Gbg-området så fort jag kommit i ordning där uppe :D

Jag är helt övertygad om att man får vänner när man ser till att vara en bra vän själv. Det ÄR jobbigt att behöva arrangera grillkvällar, att bjuda in på saker och ting och att föreslå grejer, men det behövs liksom. Även folk med barn och familj uppskattar att vara iväg och göra annat utan barnen en kväll.

För mig är Facebook ovärderligt. Det är så enkelt! Jag skapar ett event, låt säga en träff på en bar i en stad, så bjuder jag in ett helt gäng med människor och förhoppningsvis dyker ett gäng upp och vi har kul.

Tack och lov har jag underbara vänner i mitt liv som jag älskar, men jag har också ett stort socialt nätverk. Många människor tror att ett stort socialt nätverk är någonting som bara händer, på ren tur liksom, men så är det ju inte. Det ligger mycket tid och energi bakom många vänner, men många vänner ger ju också massor med energi.

Hahaha.
Näe :D Jag är nog skapligt akrobatisk i sängen fortfarande. :up: :rofl: :rofl:

Men för att vara seriös.
I min ålder är det flesta väl etablerade i sina sammanhang. De har utflyttade barn. En bekantskapskrets som hängt med i säkert 30 år och umgås med just familjen, barnen, barnbarnen och sina grannar.
Att från detta utöka till nya bekanta, nya vänner, nytt umgänge - det är trögare än om man är runt 20-30 och kanske 40. Man har det bra som man har det.
Fast sen kommer nästa uppåtsving i att träffa nya vänner, min mamma är snart 70 och lär känna nya människor hela tiden, hon är visserligen rätt intensiv i sitt nätverkande och pratar med alla människor som kommer i hennes närhet, men konstaterar samtidigt att det börjar hända något när folk blir pensionärer och när partners dör, vilket blir allt vanligare ju äldre man blir. ;) Gud så hemskt det där lät då, men jag hoppas att du förstår hur jag menar. :nailbiting: Folk söker umgänge på ett nytt sätt igen.

• Gilla
Reactions: Ray
Jag har en sån vän, men det gör också att jag är jäkligt ensam. Eller flera såna egentligen,.

Men det är ju det som gör mig ensam. Vill jag åka på marknad, ut och äta lite spontant, åka och bada.. ja då får jag göra det själv. En filmkväll och pizza lite spontant en torsdag? Då får jag vara själv.
Allt sånt som andra gör med barn/familj/partner, där står jag själv. Det är en SÅN vän jag saknar i mitt liv. Inte någon som jag alltid ska åka hem till för att vi överhuvudtaget ska ses. Såna har jag redan.
Exakt samma för mig. Jag förstår dig till 100%

Kan du hitta vänner i andra åldrar? Jag är 39 men hänger både med folk som är 25 och 55 (och enstaka äldre/ yngre än så). Det minskar risken att Alla man känner är upptagna med småbarn?
Jag har vänner som är 10 år yngre och 10 år äldre. Sen kommer barnbarnen in i bilden...

Jag har bara två vänner som är upptagna med småbarn, men tonåringar är också krävande och styr familjens liv...

Vad är bara att göra?

Leta vänner/vara mer aktiv i agerandet utan att deppa ihop över det.
Den här veckan ex har jag spenderat helgen hos släktingar jag inte haft så mkt kontakt med som vuxen förrän senaste året, helt på mitt initiativ. Supertrevligt.
Igår var jag och drack öl/quizzade med ett gäng endast pga att jag tog kontakt med en kompis jag inte träffat på länge och som jag sist vi umgicks mer frekvent för över ett år sen hade en lite trasslig relation till (jag var inte alls säker på att han skulle vilja ses även om vi båda två har gått vidare) men som jag visste var i stan och som är kul att hänga med och föreslog en öl. Stötte på två nya bekantskaper som jag kommer träffa nästa vecka oxå för att quizza med.
Nästa helg ska jag följa med på en fest hos en jag inte känner med två bekanta som jag inte heller känner så väl. Nu ska jag snart ut och äta lunch med en annan kompis- alla sociala kontakter jag haft har varit helt på mitt initiativ.

Är man som jag/du inte "förstahandsval" eftersom folk har sina kretsar och mer naturliga gäng att kontakta så kanske det inte är så konstigt att man får ta initiativet själv oftast. Jag lägger inte ngn värdering i mig kring det. Jag beter mig ju likadant när jag är i sammanhang där jag har en större naturlig umgängeskrets. Då har jag ju liksom inte det behovet.

Leta vänner/vara mer aktiv i agerandet utan att deppa ihop över det.
Den här veckan ex har jag spenderat helgen hos släktingar jag inte haft så mkt kontakt med som vuxen förrän senaste året, helt på mitt initiativ. Supertrevligt.
Igår var jag och drack öl/quizzade med ett gäng endast pga att jag tog kontakt med en kompis jag inte träffat på länge och som jag sist vi umgicks mer frekvent för över ett år sen hade en lite trasslig relation till (jag var inte alls säker på att han skulle vilja ses även om vi båda två har gått vidare) men som jag visste var i stan och som är kul att hänga med och föreslog en öl. Stötte på två nya bekantskaper som jag kommer träffa nästa vecka oxå för att quizza med.
Nästa helg ska jag följa med på en fest hos en jag inte känner med två bekanta som jag inte heller känner så väl. Nu ska jag snart ut och äta lunch med en annan kompis- alla sociala kontakter jag haft har varit helt på mitt initiativ.

Är man som jag/du inte "förstahandsval" eftersom folk har sina kretsar och mer naturliga gäng att kontakta så kanske det inte är så konstigt att man får ta initiativet själv oftast. Jag lägger inte ngn värdering i mig kring det. Jag beter mig ju likadant när jag är i sammanhang där jag har en större naturlig umgängeskrets. Då har jag ju liksom inte det behovet.

Fast jag tror du missförstått grejen. Jag HAR vänner, men inte såna vänner som gör saker. Mina vänner är hemma med familjen/pysslar med gården. Enda gången de träffar andra vänner är när de vännerna kommer dit, eller om hela familjen är inbjuden till någon annan familj så kan de åka dit.
Jag är välkommen dit hur mycket som helst, men det gör mig ENSAM i allt jag vill göra som inte är på deras gård. För jag kan inte ringa den vännen och fråga om hon vill med och storhandla på Willys, eller följa med och kolla någon utställning. Varför? Hon har inte tid. Barnen kan inte vara ensamma hemma ännu och de har miljoner projekt på gården som går före en filmkväll mitt i veckan.,
En annan vän kan jag också träffa när som helst - om jag är med henne i stallet eller följer med på tävlingar. Det gör mig fortfarande lika förbannat ensam i världen utanför häst. Det hon gör med sina vänner? Tja någon gång ibland kanske hon grillar eller nåt med grannarna, och ja jag kan bjuda in mig där. Men hon åker aldrig på roliga grejer med andra vänner heller. Hon föder upp hästar så hon har en del att pyssla med. Och hästar är absolut största intresset.
Min närmsta vän? 4 barns mamma där den yngste fortfarande ammar. Du kan ju gissa hur hennes sociala liv ser ut. Japp - umgänge med andra familjer.

Så hur är det "bara att skaffa nya vänner" menar du? På jobbet = småbarnsföräldrar eller äldre kvinnor som mest umgås med sin "gubbe"
Fritiden? Jag gör mycket hästrelaterat eftersom jag känner många såna människor. Människor jag träffar på såna ställen är också hästrelaterade människor, de flesta har fullt upp i livet.
Jag är inflyttad, har ingen släkt eller "gamla" vänner här. Efter vår utbildning flyttade de flesta härifrån,eftersom de var inflyttade. De som bodde här redan, de släppta inte in oss nykomlingar för de hade redan sina vänner. Medan jag pluggade hade jag stort umgänge, sen flyttade alla i gänget i stort sett och jag blev kvar.

Så nej det är inte att "bara skaffa nya vänner". Inte när man snart är 40, singel, inga barn, ingen släkt på orten och inga barndomsvänner på orten att kontakta.

Fast jag tror du missförstått grejen. Jag HAR vänner, men inte såna vänner som gör saker. Mina vänner är hemma med familjen/pysslar med gården. Enda gången de träffar andra vänner är när de vännerna kommer dit, eller om hela familjen är inbjuden till någon annan familj så kan de åka dit.
Jag är välkommen dit hur mycket som helst, men det gör mig ENSAM i allt jag vill göra som inte är på deras gård. För jag kan inte ringa den vännen och fråga om hon vill med och storhandla på Willys, eller följa med och kolla någon utställning. Varför? Hon har inte tid. Barnen kan inte vara ensamma hemma ännu och de har miljoner projekt på gården som går före en filmkväll mitt i veckan.,
En annan vän kan jag också träffa när som helst - om jag är med henne i stallet eller följer med på tävlingar. Det gör mig fortfarande lika förbannat ensam i världen utanför häst. Det hon gör med sina vänner? Tja någon gång ibland kanske hon grillar eller nåt med grannarna, och ja jag kan bjuda in mig där. Men hon åker aldrig på roliga grejer med andra vänner heller. Hon föder upp hästar så hon har en del att pyssla med. Och hästar är absolut största intresset.
Min närmsta vän? 4 barns mamma där den yngste fortfarande ammar. Du kan ju gissa hur hennes sociala liv ser ut. Japp - umgänge med andra familjer.

Så hur är det "bara att skaffa nya vänner" menar du? På jobbet = småbarnsföräldrar eller äldre kvinnor som mest umgås med sin "gubbe"
Fritiden? Jag gör mycket hästrelaterat eftersom jag känner många såna människor. Människor jag träffar på såna ställen är också hästrelaterade människor, de flesta har fullt upp i livet.
Jag är inflyttad, har ingen släkt eller "gamla" vänner här. Efter vår utbildning flyttade de flesta härifrån,eftersom de var inflyttade. De som bodde här redan, de släppta inte in oss nykomlingar för de hade redan sina vänner. Medan jag pluggade hade jag stort umgänge, sen flyttade alla i gänget i stort sett och jag blev kvar.

Så nej det är inte att "bara skaffa nya vänner". Inte när man snart är 40, singel, inga barn, ingen släkt på orten och inga barndomsvänner på orten att kontakta.

Buketräff?
Ordna kurser i stallet om du har sån möjlighet?
Gå med i någon vänskapsgrupp?
Gå någon kurs med nytt ämne och nya folk?

Jag måste inflika en grej. När det gäller att umgänget försämras när det kommer barn i bilden, det har jag tagit för givet beror på, ja, barnen. Att de tar tid. Och visst ör det så MEN för mig och en vän (som tyvärr bor på andra sidan landet) som fick barn ungefär samtidigt så har vi konstaterat att det finns vänner som slutar höra av sig. Jag har en vän sedan 20 år tillbaka som smsade ett grattis när bebis kom och sen gick upp i rök. Jag försöker ta initiativ till att göra saker men icke. Detsamma hände min långväga vän, hon har förlorat, som hon upplever det, flera äldre vänner. Det känns som att vissa tydligen tycker att man förlorar helt i värde när man får barn. Och det kan ju uppenbarligen i våra fall inte bero på att vi bara pratar barn, eftersom vi blev dissade omedelbart efter bb :meh: Och vi båda gärna vill vara sociala. Det går ju utmärkt att ta en fika på stan, gå långpromenad, till och med ta en aw eller utekväll om pappan är hemma.

Så ett tips är att småbarnsmammor faktiskt i vissa fall är svältfödda på socialt umgänge. Glöm inte dem, att titta förbi med fika och prata lite medan mamman stökar (och gärna pratar samtidigt) kan vara nåt enkelt som uppskattas mycket och kan grunda en ännu bättre relation.

Precis som jag skrev ovan sitter jag i samma sits, ingen i min sits på jobbet heller, utan precis som du skriver familjeliv eller "tanter". Jag umgås gärna med "tanter" och "gubbar" också för den delen, i min förra stad med precis samma situation vad mina närmaste och mest spontana vänner och umgänge två kvinnor som är/var 20-25 år äldre än mig med utflyttade barn.

Jag har inga gamla vänner här, men jag hade 2 bekanta som jag sedan utökat mitt umgänge ifrån. Som jag nog skrev tidigare har jag träffat 2 som jag kallar mina vänner via tinder. Andra genom att lite smått obekvämt bjuda in mig till saker själv och sedan försöka byta nummer med människor som verkar härliga.

Förra gången jag flyttade på samma vis började jag umgås med människor som jag vid första anblicken kanske inte skulle "valt" hemma men som inbjöd till ett större socialt umgänge och även blev bra vänner.

Vi sitter i helt liknande sits (förutom att jag då aldrig haft ngt gäng i de städerna jag flyttat till) och det går att göra något åt det är min poäng.

Bli aktiv innom politik, volunteer pa sjukhem/aldreboende/dagis/bibliotek/eller var man kan traffa folk ... Jag har flyttat runt varlden till nya lander och orter dar jag inte kannt nagon manga ganger under mitt liv. Det jag framst lart mig ar att (som @vallhund sa traffande sa) inga sparvar flyger in i munnen utan nya kontakter kraver arbete fran en sjalv. Det AR inte helt enkelt att bygga upp nya vanner och kontakter och det tar tid innan man ar van pa det sattet du soker.

En van som man ringer till for att aka ut och handla tillsammans med, eller bara hanger med i nagra timmar en dag eller kvall ar en nara van som man kanner ganska val, eller nagon som har lite for mycket tid i forhallande till vad de gor. Det ar en van som man kan saga, "Jag har inte lust" och inte behover komma med en ursakt till. I min erfarenhet ar det nagot som kommer efter ett tag, nagot vanskapen leder till om man har tillrackligt med tid, men det ar ocksa en vanskap som behover odlas innan man kommer dit.

Jag tänkte på den här tråden igår.
Jag och pojkvän var och åkte skärgårdsbåt med vänner.
Både jag och pojkvän pratar och skojar lite med folk vi möter i de flesta situationer. Vi umgicks ju med vårt sällskap. Men man går ju på toa, hämtar mat etc och ges då möjlighet att interagera med andra.
IOM hur vi båda är hittade vi flera som vi hejade på, pratade med etc när man möttes upprepat. Vi fick också extramat, fika och mer vin än övriga IOM att personalen kom ihåg oss som kul folk.
Det här var ju bara en dagstur. Om man uppför sig så och dessutom har mer tid brukar man få bekanta som kan bli vänner.
De vi åkte med är mer tillknäppta. De gjorde inga bekantskaper på båten(och är nog nöjda så).

Men är man inte nöjd med ensamheten tror jag man kan göra klokt i att bli lite mer aktiv i sitt nätverkande om man inte har det naturligt sas.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 688
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 383
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar